Art. 17. - Szwecja-Polska. Traktat Handlowy i Nawigacyjny. Warszawa.1924.12.02.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1925.70.490

Akt obowiązujący
Wersja od: 15 lipca 1925 r.
Artykuł  XVII. 

1) Zwolnione będą całkowicie od wszelkich opłat, obciążających okręty i statki oraz żeglugę w portach odnośnych krajów:

a)
okręty i statki, które weszły z balastem skądkolwiek bądź i wypłyną też z balastem;
b)
okręty, które, przejeżdżając z jednego portu jednego kraju do jednego lub kilku portów tego samego kraju, wykażą, iż uiściły już należne opłaty, w ciągu tej samej podróży, w innym porcie tego samego kraju;
c)
okręty i statki, które zawinęły z ładunkiem do portu, bądź dobrowolnie, bądź zmuszone siłą wyższą, i wyjadą z niego, nie uskuteczniwszy żadnej czynności handlowej.
2)
Zwolnienie, o którem jest mowa w poprzednim ustępie, nie będzie stosowane do opłat portowych, opłat za pilotaż, holowanie, kwarantannę, ani do żadnych innych opłat, obciążających okręty i statki, ani wreszcie do opłat, które uiszczają okręty i statki krajowe oraz okręty i statki państwa najbardziej uprzywilejowanego w tych samych okolicznościach za oddane usługi lub za zarządzenia, wydane w interesie żeglugi.
3)
W wypadku przymusowego zawinięcia do portu, nie będą uważane za czynności handlowe: wylądowanie w celu naprawy okrętu lub statku i ponowne załadowanie podróżnych i ich rzeczy, jak również towarów, przeładowanie na inny okręt lub statek w wypadku niezdatności do żeglugi okrętu lub statku, kupno zapasów, potrzebnych do wyżywienia załogi i podróżnych, sprzedaż towarów uszkodzonych, o ile administracja celna udzieli na to pozwolenia.