Dział 1 - Przepisy ogólne - Szkolenie oraz doskonalenie zawodowe funkcjonariuszy Służby Więziennej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2010.144.970

Akt utracił moc
Wersja od: 10 sierpnia 2010 r.

DZIAŁ  I

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki odbywania szkolenia wstępnego, zawodowego, specjalistycznego oraz doskonalenia zawodowego w Służbie Więziennej;
2)
rodzaje, formy, warunki i tryb odbywania szkoleń i doskonalenia zawodowego;
3)
organizację i sposób prowadzenia szkoleń i doskonalenia zawodowego;
4)
nadzór nad realizacją szkoleń i doskonalenia zawodowego.
§  2.
Szkolenie i doskonalenie zawodowe podlega ewaluacji.
§  3.
1.
Organizacja i sposób prowadzenia szkolenia i doskonalenia zawodowego powinny uwzględniać:
1)
wskazania nauki i doświadczeń pedagogicznych, w szczególności dydaktyki osób dorosłych;
2)
wyniki ewaluacji i nadzoru pedagogicznego.
2.
Kolejne etapy szkolenia i doskonalenia zawodowego powinny być opracowane i realizowane w taki sposób, aby były elementami procesu kształcenia ustawicznego i sprzyjały tworzeniu zintegrowanego systemu wiedzy i umiejętności zawodowych.
3.
W szkoleniu i doskonaleniu zawodowym funkcjonariusza Służby Więziennej, zwanego dalej "funkcjonariuszem", wykorzystuje się również samokształcenie oraz stosuje kształcenie na odległość, w szczególności w formie e-learningu.
4.
W organizacji szkolenia i doskonalenia zawodowego współdziała się z odpowiednimi szkołami wyższymi, placówkami naukowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność dydaktyczno-szkoleniową.
§  4.
Podstawę realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego stanowi program nauczania i wynikający z niego rozkład materiału dla poszczególnych jednostek dydaktycznych, uwzględniający również pomoce dydaktyczne i wybrane pozycje bibliograficzne z listy literatury załączonej do programu oraz plan nauczania. Treści programu podlegają systematycznej aktualizacji.
§  5.
W kształceniu obowiązuje zasada doboru metod i środków adekwatnych do cech słuchaczy, w szczególności rodzaju i poziomu ich wykształcenia, zdolności i umiejętności, a także specyfiki zadań służbowych, jakie będą realizowane na poszczególnych stanowiskach.
§  6.
Szkolenie i doskonalenie zawodowe ma na celu także formowanie u funkcjonariuszy kompetencji społecznych, w szczególności:
1)
umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i ekstremalnych;
2)
asertywności i empatii;
3)
umiejętności komunikowania się;
4)
zdyscyplinowania i współdziałania;
5)
kreatywności;
6)
postępowania etycznego;
7)
świadomości prawnej.