§ 8. - Szczegółowy zakres oraz sposób przekazywania danych dotyczących osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym i płatników składek, osób pobierających zasiłki przyznane na podstawie przepisów o ubezpieczeniu chorobowym lub wypadkowym, osób ubiegających się o przyznanie emerytury lub renty, pracowników korzystających z urlopu bezpłatnego oraz osób pobierających rentę rodzinną, które nie ukończyły 18. roku życia.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1029

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 maja 2023 r.
§  8. 
1. 
Na wniosek centrali Funduszu lub oddziału wojewódzkiego Funduszu Zakład przekazuje posiadane dane dotyczące osoby, w stosunku do której Fundusz prowadzi sprawę związaną z potwierdzeniem prawa do świadczeń opieki zdrowotnej z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej w państwie członkowskim UE lub EFTA lub w Zjednoczonym Królestwie, dotyczące:
1)
braku poświadczenia we wskazanym państwie i okresie formularza A1, E101 albo E102 oraz podlegania albo niepodlegania tej osoby ubezpieczeniom społecznym;
2)
poświadczenia tej osobie we wskazanym państwie i okresie formularza A1, E101 albo E102 oraz - w przypadku skrócenia okresu delegowania tej osoby - dotyczące okresu ważności formularza A1, E101 albo E102, wraz z posiadanymi danymi dotyczącymi:
a)
wypłacenia zasiłku chorobowego lub świadczenia rehabilitacyjnego z ubezpieczenia wypadkowego z tytułu wypadku przy pracy oraz okresu, za który zasiłek lub świadczenie zostały wypłacone,
b)
uznania przez Zakład zdarzenia za wypadek przy pracy,
c)
stwierdzonego naruszenia sprawności organizmu w wyniku wypadku przy pracy;
3)
braku poświadczenia we wskazanym państwie i okresie formularza A1, E101 albo E102 oraz podlegania albo niepodlegania tej osoby ubezpieczeniu wypadkowemu, wraz z posiadanymi danymi, o których mowa w pkt 2.
2. 
W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy osoby uprawnionej do renty z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych z tytułu niezdolności do pracy w związku z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową, zamieszkałej w państwie członkowskim UE lub EFTA lub w Zjednoczonym Królestwie, której świadczenie jest przekazywane do miejsca zamieszkania w państwie członkowskim UE lub EFTA lub w Zjednoczonym Królestwie albo jest wypłacane w Rzeczypospolitej Polskiej na rachunek bankowy albo do rąk osoby upoważnionej do odbioru świadczenia zamieszkałej w Rzeczypospolitej Polskiej, Zakład przekazuje dane o:
1)
przyznaniu renty z tytułu niezdolności do pracy w związku z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową oraz o dacie, od której świadczenie to przysługuje;
2)
dacie wypadku przy pracy lub dacie powstania choroby zawodowej;
3)
stwierdzonym naruszeniu sprawności organizmu w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej.
3. 
Centrala Funduszu lub oddział wojewódzki Funduszu występują do Zakładu o dane, o których mowa w ust. 1 i 2, jeżeli nie uzyskają tych danych od płatnika składek lub osoby, której wniosek dotyczy.
4. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, kieruje się do oddziału Zakładu właściwego ze względu na siedzibę płatnika składek, a jeżeli Fundusz nie ma informacji na temat siedziby płatnika składek - do oddziału Zakładu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby, której wniosek dotyczy.
5. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera odpowiednio:
1)
imię i nazwisko oraz numer PESEL osoby, której wniosek dotyczy, a w przypadku gdy osoba ta nie posiada numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;
2)
adres zamieszkania;
3)
wskazanie państwa, w którym wystąpił wypadek przy pracy;
4)
okres, za który udzielono świadczeń opieki zdrowotnej z tytułu wypadku przy pracy;
5)
datę wypadku przy pracy lub okres zwolnienia lekarskiego;
6)
dane identyfikacyjne płatnika:
a)
numer NIP,
b)
nazwę skróconą, a w przypadku płatników składek osób fizycznych, którzy nie posiadają nazwy skróconej - imię i nazwisko.