Rozdział 3 - Tryb i terminy rozliczeń dochodów i wydatków budżetu państwa - Szczegółowy sposób wykonywania budżetu państwa.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.285.2854

Akt utracił moc
Wersja od: 12 grudnia 2005 r.

Rozdział  3

Tryb i terminy rozliczeń dochodów i wydatków budżetu państwa

§  4.
1.
Dla obsługi budżetu państwa prowadzone są następujące rachunki bankowe:
1)
tworzące centralny rachunek bieżący budżetu państwa;
2)
bieżące państwowych funduszy celowych;
3)
bieżące zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych;
4)
pomocnicze;
5)
placówek.
2.
Szczegółowe zasady obsługi centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów wydanego na podstawie art. 107 ust. 5 ustawy o finansach publicznych.
3.
Obsługę bankową rachunków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, prowadzi Narodowy Bank Polski, chyba że Minister Finansów wskaże do obsługi tych rachunków Bank Gospodarstwa Krajowego, uwzględniając warunki określone w art. 107 ust. 2a ustawy o finansach publicznych.
4.
Obsługa bankowa rachunków, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, może być wykonywana przez dowolne banki.
5.
Obsługę bankową rachunków, o których mowa w ust. 1 pkt 5, regulują odrębne przepisy.
§  5.
1.
W ramach centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, dochody budżetu państwa zgromadzone na rachunkach bieżących urzędów skarbowych, izb celnych i państwowych jednostek budżetowych, z zastrzeżeniem ust. 3, przekazywane są przez te jednostki, według stanu środków na:
1)
5. dzień miesiąca - do dnia 10. danego miesiąca,
2)
10. dzień miesiąca - do dnia 15. danego miesiąca,
3)
15. dzień miesiąca - do dnia 20. danego miesiąca,
4)
20. dzień miesiąca - do dnia 25. danego miesiąca,
5)
25. dzień miesiąca - do dnia ostatniego dnia miesiąca,
6)
ostatni dzień danego miesiąca - do dnia 5. następnego miesiąca

- na rachunki budżetu państwa, z zachowaniem rodzaju wpływów, z zastrzeżeniem § 17.

2.
Przekazywane kwoty dochodów, w terminach określonych w ust. 1, należy skorygować o zwroty nadpłat dokonane do dnia przekazania i zwroty nadpłat przewidywane w ciągu pięciu dni po terminie przekazania, jeśli w tym czasie upływają terminy zwrotów nadpłat, ustalone w odrębnych przepisach.
3.
Placówki, jeśli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, przekazują pobrane dochody budżetowe, według stanu środków na ostatni dzień miesiąca, do dnia 15. następnego miesiąca na rachunek bieżący dochodów dysponenta głównego.
§  6.
1.
Polecenia przelewu oraz dowody wpłat na rachunki i wypłat z rachunków bieżących urzędów skarbowych i izb celnych powinny zawierać, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, symbol paragrafu klasyfikacji budżetowej w polu "tytułem", z zastrzeżeniem ust. 3.
2.
Polecenia przelewu związane z przekazywaniem i zwrotem dotacji powinny zawierać w polu "tytułem" podziałki klasyfikacji budżetowej w szczegółowości: część, rozdział, paragraf.
3.
Polecenia przelewu związane z przekazem dochodów pobranych przez urzędy skarbowe i izby celne na rachunki budżetu państwa powinny zawierać w polu "tytułem" symbol 910.
4.
Polecenia przelewu związane z przekazem dochodów państwowych jednostek budżetowych na rachunek budżetu państwa powinny zawierać w polu "tytułem" symbol XX-930. W miejscu umownego symbolu "XX" należy wpisać właściwy symbol części budżetu państwa, w ramach której dochody zostały zrealizowane.
5.
Polecenia przelewu służące do przekazywania środków budżetowych, o których mowa w § 16, powinny zawierać w polu "tytułem" symbol 920.
6.
Przepisy ust. 1-5 nie dotyczą placówek.
§  7.
1.
Upoważnia się dysponentów części budżetowych i kierowników państwowych jednostek budżetowych do kasowej realizacji wydatków objętych planem finansowym państwowych jednostek budżetowych bezpośrednio podległych tym dysponentom.
2.
Do realizacji wydatków, o których mowa w ust. 1, służy rachunek bieżący wydatków państwowej jednostki budżetowej.
3.
Dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego oraz pozostałe dotacje ujęte w ustawie budżetowej przekazywane są z rachunku bieżącego wydatków dysponenta głównego środków budżetu państwa lub dysponenta drugiego stopnia, jeżeli dysponent główny ujął w jego planie finansowym taki rodzaj wydatku w związku z realizacją dotowanego zadania, z zastrzeżeniem ust. 4-6.
4.
Zespoły i delegatury wojewódzkie Krajowego Biura Wyborczego mogą przekazywać dotacje gminom.
5.
Urzędy statystyczne mogą przekazać dotacje przyznane Głównemu Urzędowi Statystycznemu na finansowanie spisów powszechnych i zadań zleconych gminom w związku ze spisami rolnymi.
6.
Kierownik państwowej jednostki budżetowej przekazuje gospodarstwu pomocniczemu dotacje, o których mowa w art. 20 ust. 7 i 8 ustawy o finansach publicznych, z rachunku bieżącego państwowej jednostki budżetowej.
§  8.
1.
Rachunek bankowy placówki służy do rozliczeń operacji finansowych prowadzonych przez placówki, związanych z:
1)
realizacją dochodów i wydatków budżetowych;
2)
wykonaniem sum na zlecenie, o których mowa w § 10 ust. 1;
3)
przechowywaniem sum depozytowych, o których mowa w § 11 ust. 1;
4)
gromadzeniem środków pieniężnych dochodów własnych.
2.
Do placówek nie stosuje się przepisów § 10 ust. 2, § 11 ust. 2 i § 15 ust. 1.
§  9.
1.
Akredytywa budżetowa - wyodrębnienie środków na czas określony lub do odwołania - służy do finansowania zadań ze środków budżetowych: zleconych przez państwową jednostkę budżetową jednostce organizacyjnej, osobie fizycznej lub wykonywanych przez wyodrębnioną delegaturę (komórkę) tej państwowej jednostki budżetowej, mającą siedzibę w innej miejscowości.
2.
Kierownik państwowej jednostki budżetowej, za zgodą dysponenta głównego, otwiera rachunek pomocniczy dla finansowania zadań w formie akredytywy budżetowej, na czas określony lub do odwołania, i upoważnia kierownika jednostki organizacyjnej do dysponowania środkami akredytywy budżetowej.
3.
Rachunek pomocniczy, o którym mowa w ust. 2, podlega zamknięciu z upływem okresu, na który otwarto akredytywę budżetową, lub z dniem jej odwołania, a stan środków na dzień zamknięcia przekazuje się na rachunek bieżący wydatków, z którego przekazano środki na otwarcie akredytywy budżetowej.
4.
Środki akredytywy budżetowej niewykorzystane do końca roku budżetowego zwraca się do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego na rachunek bieżący wydatków, z którego przekazano środki.
§  10.
1.
Sumy na zlecenie służą do:
1)
finansowania ze środków zleceniodawcy zadań zleconych do wykonania państwowej jednostce budżetowej lub państwowemu zakładowi budżetowemu przez inne jednostki organizacyjne;
2)
gromadzenia środków na finansowanie inwestycji realizowanych z innych źródeł niż środki własne państwowej jednostki budżetowej, otrzymanych od innych jednostek organizacyjnych.
2.
Kierownik państwowej jednostki budżetowej otwiera, za zgodą dysponenta głównego, rachunek pomocniczy dla wykonania zadań, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem § 11 ust. 3.
3.
Środki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jeżeli pochodzą ze środków budżetowych, zwraca się do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego na rachunek bieżący - rachunek wydatków państwowej jednostki budżetowej, która przekazała środki, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.
4.
Państwowa jednostka budżetowa po wykonaniu zlecenia w terminie określonym w umowie rozlicza się przed zleceniodawcą z otrzymanych środków, a pozostałe środki, jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, przekazuje na rachunek zleceniodawcy.
§  11.
1.
Sumy depozytowe są to sumy obce (środki pieniężne) przechowywane przez państwowe jednostki budżetowe i zakłady budżetowe, w szczególności kaucje, wadia oraz sumy stanowiące przedmiot sporu, otrzymane w związku z postępowaniem sądowym lub administracyjnym.
2.
Sumy depozytowe są przechowywane na rachunku pomocniczym państwowej jednostki budżetowej.
3.
Państwowa jednostka budżetowa prowadzi jeden rachunek pomocniczy dla sum depozytowych i sum na zlecenie.
§  12.
1.
Rachunek bieżący państwowego funduszu celowego otwiera w Narodowym Banku Polskim osoba prawna lub dysponent funduszu, który został wskazany w ustawie tworzącej fundusz, z zastrzeżeniem § 4 ust. 3.
2.
Państwowe fundusze celowe mające siedzibę poza miastem, w którym Narodowy Bank Polski prowadzi obsługę kasową, mogą korzystać, po uzgodnieniu z Narodowym Bankiem Polskim, z zastępczej obsługi kasowej (wpłaty i wypłaty gotówkowe) w najbliżej położonych oddziałach innych banków.
§  13.
1.
Rachunek bieżący zakładu budżetowego otwiera się na podstawie decyzji organu powołującej zakład budżetowy.
2.
Rachunek bieżący zakładu budżetowego służy do gromadzenia środków pieniężnych z przychodów własnych oraz dotacji z budżetu państwa i pokrywania z tych środków wydatków stanowiących koszty działalności zakładu budżetowego oraz wydatków inwestycyjnych.
3.
Zakłady budżetowe mogą przechowywać na własnych rachunkach bieżących środki innych jednostek organizacyjnych stanowiące sumy depozytowe i sumy na zlecenie.
4.
Zakłady budżetowe przekazują nadwyżkę środków obrotowych na rachunek bieżący dochodów dysponenta głównego.
§  14.
1.
Rachunek bieżący gospodarstwa pomocniczego otwiera się na podstawie decyzji kierownika państwowej jednostki budżetowej, powołującej gospodarstwo pomocnicze.
2.
Rachunek bieżący gospodarstwa pomocniczego służy do gromadzenia środków pieniężnych z przychodów własnych oraz dotacji budżetu państwa i pokrywania z tych środków wydatków związanych z działalnością gospodarstwa.
§  15.
1.
Państwowa jednostka budżetowa otwiera odrębny rachunek pomocniczy dla dochodów własnych.
2.
Państwowa jednostka budżetowa otwiera odrębny rachunek pomocniczy funduszu motywacyjnego, o którym mowa w art. 18b ustawy o finansach publicznych.