§ 1. - Szczegółowy sposób tworzenia i ustalania ilości zapasów obowiązkowych paliw ciekłych gromadzonych przez producentów i importerów oraz szczegółowe zasady i sposób interwencyjnego wykorzystania tych zapasów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.84.759

Akt utracił moc
Wersja od: 25 czerwca 2002 r.
§  1. 
1. 
Producent i importer paliw ciekłych ustala ilość zapasów obowiązkowych paliw ciekłych, zwanych dalej "zapasami", na podstawie wielkości produkcji i importu paliw ciekłych pomniejszonych o ich eksport, w poprzednim roku kalendarzowym, z uwzględnieniem harmonogramu osiągnięcia wymaganej wielkości zapasów paliw ciekłych określonej na koniec danego roku, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 14 czerwca 2002 r. w sprawie harmonogramu tworzenia zapasów paliw ciekłych (Dz. U. Nr 84, poz. 756), z zastrzeżeniem ust. 3.
2. 
W każdym kolejnym roku wymagany poziom zapasów powinien ulegać zwiększeniu o wielkość zapasów wymaganą dla takiej ilości dni, jaka jest dla każdego kolejnego roku określona w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, przy czym za podstawę do wyliczeń przyjmuje się dla producenta i importera wielkość produkcji lub importu, pomniejszoną o wielkość eksportu, liczonych według danych z roku poprzedniego.
3. 
Producent i importer paliw ciekłych tworzący zapasy zgodnie z art. 2 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o zmianie ustawy o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw (Dz. U. Nr 129, poz. 1442) ustala w każdym roku trwania obowiązku tworzenia i utrzymywania tych zapasów ich ilość w wysokości co najmniej ilości siedmiodniowej średniej produkcji lub importu pomniejszonych o ich eksport, jednakże w takiej wysokości, aby na koniec 2008 r. ich wielkość osiągnęła poziom 76 dni średniej produkcji lub importu pomniejszonego o ich eksport, zrealizowanego przez producenta lub importera.
4. 
Tworzenie zapasów obowiązkowych paliw odbywa się poprzez ich systematyczne gromadzenie w okresach kwartalnych odpowiadających 1/4 wymaganego przyrostu na dany rok.
5. 
Wielkością importu jest ilość paliwa określona w zgłoszeniu celnym przywozowym.
6. 
Wielkością eksportu jest ilość paliwa określona w zgłoszeniu celnym wywozowym.