Rozdział 4 - Rozliczanie inwestycji finansowanych ze środków budżetu państwa - Szczegółowy sposób i tryb finansowania inwestycji z budżetu państwa.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2006.120.831

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 2006 r.

Rozdział  4

Rozliczanie inwestycji finansowanych ze środków budżetu państwa

§  15.
1.
Niewykorzystane środki finansowe przyznane w ramach dotacji celowej są zwracane przez inwestora do budżetu państwa w terminie 7 dni od dnia uregulowania zobowiązań związanych z realizacją inwestycji, nie później jednak niż w terminie:
1)
50 dni od dnia odbioru końcowego inwestycji budowlanej albo
2)
30 dni od dnia zakończenia inwestycji innej niż inwestycja budowlana

- wraz z odsetkami określonymi w art. 145 ust. 1 ustawy, liczonymi od dnia upływu tych terminów, z zastrzeżeniem ust. 2.

2.
Dotacje udzielone z budżetu w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego lub w terminie określonym w przepisach o wydatkach niewygasających z upływem roku budżetowego podlegają zwrotowi do budżetu państwa w terminach określonych w art. 144 ust. 1 i 2 ustawy.
§  16.
1.
Inwestor, po zakończeniu i przekazaniu do użytku inwestycji budowlanej, sporządza, w terminie 60 dni od dnia, w którym był dokonany odbiór końcowy inwestycji, rozliczenie zawierające co najmniej:
1)
porównanie rzeczywistych kosztów, podstawowych efektów rzeczowych, okresu realizacji i źródeł finansowania inwestycji z odpowiednimi wielkościami planowanymi przy jej rozpoczynaniu oraz określonymi w wyniku zmian dokonanych w okresie realizacji tej inwestycji;
2)
analizę i uzasadnienie różnic między wielkościami, o których mowa w pkt 1;
3)
omówienie ważniejszych działań, które inwestor podjął w celu usunięcia nieprawidłowości występujących w okresie realizacji inwestycji;
4)
informację dotyczącą podatku od towarów i usług zapłaconego i zwróconego zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług.
2.
Inwestor sporządza rozliczenie, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia, i przekazuje je:
1)
dysponentowi, który finansował inwestycję ze środków budżetu państwa;
2)
bankowi, jeżeli inwestycja była finansowana również z udziałem kredytu bankowego.
3.
Informacje, w zakresie określonym we wzorze stanowiącym załącznik nr 1 do rozporządzenia, mogą być przekazywane właściwym adresatom również w formie elektronicznej.
4.
Dysponent, w razie stwierdzenia nieprawidłowości w rozliczeniu, poleca inwestorowi ich usunięcie i wyznacza termin przekazania poprawionego rozliczenia; przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
5.
Jeżeli inwestycja była realizowana poza granicami kraju, dysponent na wniosek inwestora może przedłużyć termin, o którym mowa w ust. 1, nie więcej jednak niż o 30 dni.
6.
Jeżeli inwestor uzyskał zwrot podatku od towarów i usług, to środki te zwraca na rachunek dochodów budżetu państwa, w wysokości proporcjonalnej do kwoty uzyskanej dotacji na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji.
7.
Zwrot, o którym mowa w ust. 6, następuje w terminie 7 dni od dnia wpłynięcia środków na rachunek inwestora.
§  17.
1.
Jeżeli inwestycja wieloletnia nie została zakończona w terminie określonym w wykazie, o którym mowa w art. 115 ust. 1 ustawy, zwanym dalej "terminem planowanym", inwestor sporządza rozliczenie w terminie 50 dni po upływie tego terminu.
2.
W rozliczeniu inwestycji, o której mowa w ust. 1:
1)
informacje o rzeczywistych kosztach, podstawowych efektach i źródłach finansowania inwestycji są wykazywane według stanu na koniec roku, w którym upłynął termin planowany;
2)
inwestor przedstawia co najmniej:
a)
analizę i uzasadnienie różnic między wielkościami, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 1,
b)
przyczyny niezakończenia inwestycji w terminie planowanym,
c)
ważniejsze działania podjęte przez inwestora w celu usunięcia nieprawidłowości powodujących niedotrzymanie terminu planowanego.
3.
Przepisy § 16 ust. 2-5 stosuje się odpowiednio do rozliczenia, o którym mowa w ust. 1.
4.
Inwestor po zakończeniu inwestycji, o której mowa w ust. 1, sporządza także rozliczenie według zasad określonych w § 16.
§  18.
1.
Inwestor sporządza rozliczenie, również gdy realizacja inwestycji została zaniechana albo przejściowo wstrzymana.
2.
W rozliczeniu inwestycji, o której mowa w ust. 1, informacje o rzeczywistych kosztach, podstawowych efektach rzeczowych i źródłach finansowania inwestycji są przedstawiane:
1)
według stanu na koniec miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym inwestor zamierza przedstawić wniosek dotyczący inwestycji wieloletniej w sprawie określonej w § 13 ust. 1;
2)
według stanu w dniu wstrzymania albo zaniechania realizacji inwestycji, jeżeli inwestycja nie jest inwestycją wieloletnią.
3.
Jeżeli realizacja inwestycji wstrzymanej zostanie wznowiona, inwestor po jej zakończeniu sporządza także rozliczenie według zasad określonych w § 16.
§  19.
1.
Dysponent, do dnia 31 marca każdego roku budżetowego, opracowuje informację o wszystkich inwestycjach wieloletnich, które zostały zakończone w poprzednim roku budżetowym, i o inwestycjach wieloletnich, które nie zostały zakończone w terminie planowanym, oraz przekazuje tę informację ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego.
2.
Dysponent przedstawia w informacji, o której mowa w ust. 1, co najmniej:
1)
dane i wyjaśnienia w zakresie określonym w § 16 ust. 1 pkt 1 i 2, w tym dotyczące inwestycji niezakończonych w terminie planowanym, z uwzględnieniem § 17 ust. 2;
2)
ocenę przebiegu realizacji inwestycji, a w odniesieniu do inwestycji niezakończonych w terminie planowanym - również przyczyny niedotrzymania tego terminu;
3)
zestawienie ważniejszych działań, które były podjęte przez inwestora i dysponenta w celu usunięcia nieprawidłowości występujących w okresie realizacji inwestycji.
3.
Na podstawie danych, wyjaśnień, ocen i zestawień określonych w ust. 2 do dnia 30 kwietnia każdego roku budżetowego jest sporządzana dla Rady Ministrów informacja zbiorcza o inwestycjach, o których mowa w ust. 1, oraz wnioski wynikające z jej analizy.