Rozdział 4 - Rozmieszczenie znaków przynależności państwowej i znaków rejestracyjnych - Szczegółowe zasady prowadzenia rejestru cywilnych statków powietrznych oraz znaki i napisy na statkach powietrznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.109.1034

Akt utracił moc
Wersja od: 27 czerwca 2003 r.

Rozdział  4

Rozmieszczenie znaków przynależności państwowej i znaków rejestracyjnych

§  12.
Znaki przynależności państwowej i znaki rejestracyjne powinny być na statkach powietrznych namalowane lub naniesione w inny sposób zapewniający podobny stopień ich trwałości. Znaki te powinny być utrzymane w czystości i zawsze widoczne.
§  13.
1.
Znaki rozpoznawcze na sterowcu nanoszone są na korpusie lub na powierzchni statecznika. Jeżeli znaki nanoszone są na korpusie, to powinny być rozmieszczone z obu stron wzdłuż sterowca oraz na górnej powierzchni wzdłuż osi symetrii. Jeżeli znaki nanoszone są na powierzchni statecznika, to powinny być rozmieszczone na stateczniku poziomym i pionowym. Znaki na stateczniku pionowym rozmieszcza się na każdej stronie, w dolnej części statecznika, przy czym litery rozmieszczone są poziomo.
2.
Znaki rozpoznawcze na balonie kulistym powinny być umieszczone na dwóch przeciwległych miejscach, położonych w pobliżu największego obwodu poziomego.
3.
Znaki rozpoznawcze na balonie niekulistym umieszcza się po każdej jego stronie, w miejscach położonych w pobliżu linii maksymalnego przekroju poprzecznego balonu, bezpośrednio nad pasem podwieszenia lub nad punktami mocowania lin podwieszenia kosza.
4.
Boczne znaki rozpoznawcze na statkach powietrznych lżejszych od powietrza nanosi się w taki sposób, aby były widoczne z obu stron zarówno z powietrza, jak i z ziemi.
§  14.
1.
Na statkach powietrznych cięższych od powietrza znak rozpoznawczy umieszcza się w jednym miejscu, na dolnej powierzchni konstrukcji skrzydła, jeżeli nie zajmuje całej jego powierzchni. W miarę możliwości znaki rozmieszczane są w jednakowej odległości od krawędzi natarcia i spływu skrzydła. Górna część liter i cyfr powinna być zwrócona ku krawędzi natarcia skrzydła.
2.
Na statkach powietrznych cięższych od powietrza znaki rozpoznawcze umieszcza się albo na każdym boku kadłuba (lub analogicznej konstrukcji) pomiędzy skrzydłami i usterzeniem ogonowym, albo na górnej połowie płaszczyzn pionowych usterzenia ogonowego. Jeżeli znaki umieszcza się na pojedynczym usterzeniu pionowym, to należy je umieszczać po obu jego stronach. Jeżeli statek powietrzny ma więcej niż jedno usterzenie pionowe, to znaki należy umieszczać na zewnętrznych powierzchniach tego usterzenia.
§  15.
1.
Jeżeli w konstrukcji statku powietrznego cięższego od powietrza brak jest elementów określonych w § 14, znaki należy umieścić w taki sposób, aby statek powietrzny można było łatwo zidentyfikować.
2.
Znaki rozpoznawcze spadochronów umieszcza się tylko na pokrowcu.