Rozdział 2 - Szczegółowe zasady prowadzenia rejestru cywilnych statków powietrznych oraz warunki wpisywania statków powietrznych do tego rejestru - Szczegółowe zasady prowadzenia rejestru cywilnych statków powietrznych oraz znaki i napisy na statkach powietrznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.109.1034

Akt utracił moc
Wersja od: 27 czerwca 2003 r.

Rozdział  2

Szczegółowe zasady prowadzenia rejestru cywilnych statków powietrznych oraz warunki wpisywania statków powietrznych do tego rejestru

§  2.
Wpisaniu do rejestru cywilnych statków powietrznych, zwanego dalej "rejestrem", podlegają następujące kategorie statków powietrznych:
1)
samoloty;
2)
śmigłowce;
3)
sterowce;
4)
balony - z wyłączeniem bezzałogowych;
5)
szybowce i motoszybowce;
6)
spadochrony ratownicze.
§  3.
W rejestrze:
1)
księgi ewidencji znaków rozpoznawczych dla statków powietrznych - zawierają dane niezbędne do ustalenia, jakie znaki rozpoznawcze zostały nadane danemu egzemplarzowi statku powietrznego;
2)
zbiór dokumentów - zawiera dokumenty wymagane przy wpisywaniu statku powietrznego do rejestru, w tym dokumenty dotyczące zmiany danych wpisanych do rejestru oraz wykreślenia statku powietrznego z rejestru, a także:
a)
dokument o zakończeniu budowy lub eksportowe świadectwo zdatności,
b)
protokół ważenia statku powietrznego,
c)
protokół prób w locie,
d)
świadectwo hałasu,
e)
pozwolenie radiowe na używanie pokładowej stacji lotniczej,
f)
dokument odprawy celnej (dla statków sprowadzanych z zagranicy),
g)
dokument rejestracyjny firmy (w przypadku właściciela statku powietrznego);
3)
album fotografii - zawiera fotografie wszystkich typów i odmian statków powietrznych wpisanych do rejestru, w tym:
a)
2 fotografie danego egzemplarza statku powietrznego (z przodu i z boku) o wymiarach 10 x 15 cm - w przypadku samolotów i śmigłowców,
b)
1 fotografię danego egzemplarza statku powietrznego o wymiarach 10 x 15 cm - w przypadku sterowców, balonów, szybowców i motoszybowców.
§  4.
Za wpisane do rejestru uważa się wszelkie dane zawarte w księgach ewidencji znaków rozpoznawczych, zbiorze dokumentów i w albumie fotografii, o których mowa w § 3.
§  5.
1.
W przypadku spełnienia warunków niezbędnych do wydania świadectwa rejestracji statku powietrznego ustala się odpowiednie znaki rozpoznawcze dla danego egzemplarza statku powietrznego, wydaje się mu świadectwo rejestracji oraz wpisuje się do rejestru stosowne dane.
2.
Wzór świadectwa rejestracji statku powietrznego określa załącznik do rozporządzenia.
3.
Świadectwo rejestracji statku powietrznego traci ważność z chwilą wykreślenia tego statku powietrznego z rejestru.
4.
Z chwilą powiadomienia o wyrejestrowaniu statku powietrznego z rejestru należy w terminie 14 dni zwrócić do rejestru oryginalne świadectwo rejestracji tego statku powietrznego.
§  6.
1.
Zgłoszenie przez właściciela zmiany danych rejestrowych następuje w formie pisemnego wniosku z dołączonym do niego świadectwem rejestracji.
2.
W razie zmiany właściciela lub użytkownika statku powietrznego do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, dołącza się dokument potwierdzający istnienie prawa własności lub użytkowania tego statku powietrznego.
3.
W przypadku zmian danych technicznych statku powietrznego właściciel dołącza do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, dokumenty potwierdzające, że zmiany te zostały zaaprobowane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, jeżeli zmiany te wymagają takiego zatwierdzenia.
4.
Odpowiednia adnotacja w świadectwie rejestracji lub wydanie nowego świadectwa rejestracji potwierdza zgłoszenie zmian oraz wpisanie ich do rejestru.
§  7.
W przypadku nieprzedłużenia ważności świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego w terminie dwóch lat od daty jego wygaśnięcia statek podlega wykreśleniu z rejestru.