Szczegółowe zasady organizacyjnego i finansowego wydzielenia działalności maklerskiej banku.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1998.146.950

Akt utracił moc
Wersja od: 7 grudnia 1998 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 listopada 1998 r.
w sprawie szczegółowych zasad organizacyjnego i finansowego wydzielenia działalności maklerskiej banku.

Na podstawie art. 60 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945 oraz z 1998 r. Nr 107, poz. 669 i Nr 113, poz. 715) zarządza się, co następuje:
Bank, który uzyskał zezwolenie Komisji Papierów Wartościowych i Giełd na prowadzenie działalności maklerskiej oraz prowadzący działalność, o której mowa w art. 30 ust. 4-6 i art. 31 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945 oraz z 1998 r. Nr 107, poz. 669 i Nr 113, poz. 715), prowadzi tę działalność wyłącznie w ramach wydzielonego organizacyjnie i finansowo biura maklerskiego.
Biuro maklerskie prowadzi działalność, o której mowa w § 1, jako oddział banku lub jako inna jednostka organizacyjna banku działająca na zasadach oddziału banku.
1.
Biuro maklerskie powinno posiadać odrębne pomieszczenia, stanowiska wraz z wyposażeniem, urządzenia i numery telekomunikacyjne identyfikowalne pod nazwą biura maklerskiego.
2.
Biuro maklerskie nie może wykonywać żadnych czynności w zakresie swojej działalności w pomieszczeniach i na stanowiskach oraz przy użyciu urządzeń innych od tych, które wydzielono pod nazwą biura maklerskiego.
3.
Bank nie może wykonywać żadnej innej działalności, poza określoną w § 1, w pomieszczeniach i na stanowiskach lub przy użyciu urządzeń wydzielonych dla biura maklerskiego.
1.
Czynności związane z prowadzeniem działalności, o której mowa w § 1, mogą wykonywać wyłącznie pracownicy zatrudnieni w biurze maklerskim lub osoby pozostające z biurem maklerskim w stosunku zlecenia lub w innym stosunku prawnym o podobnym charakterze.
2.
Informatyczne systemy lub podsystemy przetwarzania danych w zakresie działalności biura maklerskiego powinny być wydzielone lub zabezpieczone w taki sposób, aby uniemożliwić dostęp do tych danych osobom nieupoważnionym.
1.
Biuro maklerskie samodzielnie przechowuje i archiwizuje dokumenty związane z jego działalnością. Dokumenty mogą być przechowywane i archiwizowane w pomieszczeniach banku, pod warunkiem wydzielenia archiwum biura maklerskiego z archiwum banku.
2.
Osoby wykonujące czynności przechowywania i archiwizacji dokumentów, o których mowa w ust. 1, działają na podstawie umowy zawartej z biurem maklerskim.
Przepisy § 3-5 stosuje się również w przypadku prowadzenia punktów obsługi klientów oraz innych jednostek organizacyjnych biura maklerskiego w pomieszczeniach innych podmiotów.
Bank opracowuje i wdraża pisemne procedury regulujące zasady przepływu informacji, w tym także informacji poufnych, między biurem maklerskim a bankiem, a także zapewniające bezpieczeństwo danych, których ujawnienie mogłoby naruszyć interes uczestników publicznego obrotu papierami wartościowymi.
Bank wydziela kapitał (fundusz) na działalność maklerską z funduszy własnych banku.
1.
Biuro maklerskie prowadzi odrębnie księgi rachunkowe dotyczące jego działalności.
2.
Biuro maklerskie ewidencjonuje wszystkie przychody i koszty oraz zyski i straty związane z jego działalnością, w tym również koszty działania punktów obsługi klientów oraz innych jednostek organizacyjnych biura.
3.
Biuro maklerskie sporządza samodzielne sprawozdania finansowe w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów.
Biuro maklerskie rozlicza się z bankiem z przychodów i kosztów oraz z zysków i strat wyłącznie wynikiem finansowym.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.