Rozdział 3 - Organizacja stanowisk kierowania oraz dysponowanie sił i środków systemu do działań ratowniczych - Szczegółowe zasady organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1999.111.1311
Akt utracił moc Wersja od: 8 listopada 2001 r.
Rozdział 3
Organizacja stanowisk kierowania oraz dysponowanie sił i środków systemu do działań ratowniczych
Organizacja stanowisk kierowania oraz dysponowanie sił i środków systemu do działań ratowniczych
§ 15.
1.
Podstawowym elementem systemu przyjmującym informacje o zdarzeniach są stanowiska kierowania w komendach Państwowej Straży Pożarnej, zwane dalej "stanowiskami kierowania".2.
Stanowiskami kierowania na poszczególnych poziomach systemu są:1)
powiatowe (miejskie) stanowisko kierowania na poziomie powiatowym,2)
wojewódzkie stanowisko koordynacji ratownictwa na poziomie wojewódzkim,3)
Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa na poziomie krajowym.3.
Powiatowe (miejskie) stanowiska kierowania i wojewódzkie stanowiska koordynacji ratownictwa stanowią również bazę techniczną i informacyjną właściwych terenowo zespołów do spraw ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa.4.
Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa zapewnia obsługę techniczną i informacyjną sztabowi Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.5.
Stanowiska kierowania dokonują bieżącej wymiany informacji niezbędnej do prognozowania zagrożeń i prowadzenia działań ratowniczych oraz stanowią centrum powiadamiania ratunkowego sił i środków podmiotów systemu lub wspomagających system.§ 16.
1.
Stanowiska kierowania na poszczególnych poziomach systemu zorganizowane są w sposób zapewniający ich ciągłe funkcjonowanie oraz pozwalający na:1)
stałe współdziałanie z dyspozytorami lub innymi osobami z poszczególnych podmiotów systemu,2)
zapewnienie stosownych informacji kierującemu działaniem ratowniczym,3)
alarmowanie odwodów operacyjnych,4)
alarmowanie członków sztabu kierującego działaniem ratowniczym oraz innych osób ujętych w planie ratowniczym,5)
korzystanie z telefonów alarmowych, poczty elektronicznej i faksów,6)
korzystanie z mapy cyfrowej i innych map operacyjnych,7)
korzystanie z monitoringu pożarowego i monitoringu innych zagrożeń,8)
korzystanie z planów operacyjnych oraz dokumentacji operacyjnej, pomocniczej lub specjalnej,9)
korzystanie z łączności przywoławczej, selektywnego wywoływania i alarmowania podmiotów systemu do działań ratowniczych,10)
korzystanie z łączności satelitarnej, radiowej, komórkowej oraz przewodowej,11)
współdziałanie ze specjalistami w sprawach ratownictwa,12)
wykorzystanie baz danych operacyjnych,13)
współdziałanie z podmiotami zajmującymi się monitorowaniem oraz prognozowaniem zagrożeń, a także z innymi podmiotami działającymi na rzecz systemu,14)
korzystanie ze sprzętu niezbędnego do rejestracji rozmów telefonicznych oraz analizowanie czasu wyjazdu i pobytu zadysponowanych sił i środków do działań ratowniczych,15)
stosowanie innych środków, urządzeń, systemów łączności i metod analizy danych, których wykorzystanie lub użycie może usprawnić działania ratownicze oraz realizację zadań poszczególnych stanowisk kierowania.2.
Organizacja stanowisk kierowania, o której mowa w ust. 1, uwzględnia również:1)
awaryjne zasilanie urządzeń elektroenergetycznych,2)
awaryjne plany ewakuacji w miejsca zastępcze,3)
procedury funkcjonowania w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń życia, zdrowia lub środowiska.§ 17.
1.
Podmioty systemu z obszaru powiatu są obowiązane regularnie przekazywać szczegółowe dane do właściwego terenowo powiatowego (miejskiego) stanowiska kierowania o stanie oraz dyspozycyjności swych sił i środków oraz informować o ich zadysponowaniu do działań ratowniczych, w zakresie określonym przez właściwego komendanta powiatowego (miejskiego).2.
Powiatowe (miejskie) stanowisko kierowania, o którym mowa w ust. 1, ma obowiązek zbierania i przekazywania do właściwego terenowo wojewódzkiego stanowiska koordynacji ratownictwa zbioru informacji o stanie sił i środków systemu na swym obszarze oraz informacji o ich zadysponowaniu do działań ratowniczych, w zakresie określonym przez właściwego komendanta wojewódzkiego.3.
Wojewódzkie stanowiska koordynacji ratownictwa przekazują do Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa informacje w zakresie określonym przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej.§ 18.
1.
Dysponowanie sił i środków podmiotów systemu do działań ratowniczych na obszarze powiatu, województwa lub kraju następuje poprzez stanowiska kierowania i należy do:1)
komendanta powiatowego (miejskiego) na poziomie powiatowym,2)
komendanta wojewódzkiego na poziomie wojewódzkim,3)
Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej na poziomie krajowym.2.
Komendanci Państwowej Straży Pożarnej, o których mowa w ust. 1, mogą upoważnić dyżurnych i dyspozytorów stanowisk kierowania do uruchamiania systemu na jego poszczególnych poziomach.3.
Dysponowanie sił i środków podmiotów systemu dla obszaru powiatu, województwa i kraju odbywa się z uwzględnieniem rodzaju i wielkości zdarzenia oraz liczby poszkodowanych, a także następujących czynników:1)
możliwości podjęcia działań ratowniczych w najkrótszym czasie,2)
aktualnego potencjału sił i środków będących w dyspozycji odpowiednio na poziomie powiatu, województwa i kraju,3)
możliwości wykorzystania w działaniach ratowniczych sił i środków spoza systemu,4)
możliwości wykorzystania odwodów operacyjnych systemu,5)
możliwości techniczno-logistycznego wsparcia działań ratowniczych,6)
procedury i uzgodnień zawartych w planach działań ratowniczych na poziomie powiatu, województwa i kraju,7)
lokalnych zagrożeń i warunków naturalnych na terenie działania podmiotów systemu, takich jak:a)
gęstość zaludnienia,b)
infrastruktura komunalna i przemysłowa,c)
przeszkody naturalne: rzeki, jeziora, lasy, tereny bagienne, góry i sztuczne: linie kolejowe, kanały, autostrady, instalacje transportujące media niebezpieczne,d)
charakterystyka istniejących szlaków komunikacyjnych,e)
tereny zajmowane przez poligony wojskowe.§ 19.
Dysponowanie sił i środków podmiotów systemu poza granice kraju określają odrębne umowy i porozumienia międzynarodowe.