§ 1. - Szczegółowe zasady obsługi podróżnych na liniach kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2001.87.958

Akt utracił moc
Wersja od: 24 sierpnia 2001 r.
§  1.
Przewoźnicy kolejowi oraz inni przedsiębiorcy wykonujący usługi w zakresie obsługi podróżnych obowiązani są do:
1)
zapewnienia podróżnym dostępu do pociągów, punktów odprawy osób, punktów sprzedaży biletów i innych miejsc obsługi podróżnych oraz właściwej ich obsługi w tych miejscach, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych,
2)
udostępniania podróżnym pomieszczeń przeznaczonych do ich obsługi w czasie niezbędnym dla zapewnienia ciągłości tej obsługi, z uwzględnieniem przerw w tej obsłudze wynikających z warunków miejscowych lub spowodowanych doraźnymi ważnymi przyczynami,
3)
utrzymywania wagonów służących do przewozu podróżnych oraz pomieszczeń przeznaczonych do ich obsługi w należytej czystości, oświetlonych, ogrzanych w porze zimowej oraz wyposażonych w niezbędne urządzenia, a w szczególności półki na bagaż, ławki, kosze na śmieci,
4)
oznaczania w sposób widoczny, czytelny i niebudzący wątpliwości peronów, numerów torów, miejsc dojazdów i dojścia do stacji, przystanków, punktów sprzedaży biletów, informacji, przechowalni bagażu, magazynów bagażowych i ekspresowych, sanitariatów i innych miejsc obsługi podróżnych,
5)
podawania do publicznej wiadomości adresów punktów odprawy osób, punktów sprzedaży biletów i innych miejsc obsługi podróżnych oraz zakresu usług i wykonywanych czynności w sposób umożliwiający zapoznanie się z nimi,
6)
bezpłatnego udostępniania i udzielania w punktach sprzedaży biletów, punktach informacji niezbędnych danych związanych z rozkładem jazdy pociągów, obowiązującymi taryfami, przepisami przewozowymi i porządkowymi oraz informacji o połączeniach ze środkami transportu zarządzanymi przez innych przewoźników,
7)
właściwej organizacji obsługi informacyjnej wizualnej i megafonowej na stacjach i przystankach, ze szczególnym uwzględnieniem niezwłocznego przekazywania podróżnym informacji o zakłóceniach w kursowaniu pociągów,
8)
zorganizowania odpowiedniej liczby czynnych punktów sprzedaży biletów i zatrudniania pracowników przeszkolonych w zakresie obsługi podróżnych,
9)
wyznaczenia w wagonach miejsc dla matek z małymi dziećmi, kobiet z widoczną ciążą oraz dla osób niepełnosprawnych,
10)
wyznaczenia miejsc do palenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami.