Oddział 1 - Rodzaje tarcz ostrzegawczych semaforowych kształtowych - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.34.400

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 2000 r.

Oddział  1

Rodzaje tarcz ostrzegawczych semaforowych kształtowych

§  73.
1.
Tarcza ostrzegawcza semaforowa kształtowa (zwana tarczą ostrzegawczą) może być dwustawna lub trzystawna, w zależności od tego, czy można nastawić na niej dwa, czy trzy sygnały. Można stosować również tarczę ostrzegawczą kształtową nieruchomą.
2.
Sygnały na tarczy ostrzegawczej dwustawnej podaje się za pomocą okrągłej tarczy (dysku) koloru pomarańczowego z czarnym pierścieniem i białą obwódką, obracającej się o kąt około 90° względem poziomej osi oraz latarni sygnałowej przesłanianej pomarańczowym lub zielonym szkłem.
3.
Sygnały na tarczy ostrzegawczej trzystawnej podaje się za pomocą okrągłej tarczy (dysku) koloru pomarańczowego z czarnym pierścieniem i białą obwódką, obracającej się o kąt około 90° względem poziomej osi, latarni sygnałowej przesłanianej pomarańczowym lub zielonym szkłem oraz białej strzały z czerwoną obwódką, umieszczonej na maszcie pod tarczą.
4.
Sygnały na tarczy ostrzegawczej nieruchomej podaje się za pomocą okrągłej tarczy (dysku) koloru pomarańczowego z czarnym pierścieniem i białą obwódką oraz latarnią z pomarańczowym szkłem na tarczy.
5.
Tarcze ostrzegawcze kształtowe stosuje się przed semaforami kształtowymi.
6.
Na liniach kolejowych, na których dopuszczalna prędkość nie jest większa niż 40 km/h, w wyjątkowych przypadkach, za zgodą zarządu kolei, przed semaforami świetlnymi można stosować tarcze ostrzegawcze nieruchome.
§  74.
Na tarczy ostrzegawczej kształtowej dwustawnej stosuje się następujące sygnały:
1)
sygnał Od 1 "Semafor wskazuje sygnał Sr 1 Stój":

- dzienny

tarcza pomarańczowa z czarnym pierścieniem i białą obwódką ustawiona pionowo

(rys. 29),

- nocny

pomarańczowe światło poniżej tarczy

(rys. 30),

2)
sygnał Od 2 "Semafor wskazuje sygnał Sr 2 lub Sr 3 zezwalający na jazdę":

- dzienny

tarcza w położeniu poziomym

(rys. 31),

- nocny

zielone światło poniżej tarczy

(rys. 32).

§  75.
Na tarczy ostrzegawczej kształtowej trzystawnej stosuje się następujące sygnały:
1)
sygnał Ot 1 "Semafor wskazuje sygnał Sr 1 Stój":

- dzienny

okrągła tarcza pomarańczowa z czarnym pierścieniem i białą obwódką, a pod nią biała strzała z czerwoną obwódką - skierowana w dół

(rys. 33),

- nocny

pomarańczowe światło poniżej tarczy

(rys. 34),

2)
sygnał Ot 2 "Semafor wskazuje sygnał Sr 2 Wolna droga":

- dzienny

tarcza w położeniu poziomym, a pod nią biała strzała z czerwoną obwódką, skierowana w dół

(rys. 35),

- nocny

zielone światło poniżej tarczy

(rys. 36),

3)
sygnał Ot 3 "Semafor wskazuje sygnał Sr 3 Wolna droga ze zmniejszoną prędkością":

- dzienny

okrągła tarcza pomarańczowa z czarnym pierścieniem i białą obwódką, a pod nią biała strzała z czerwoną obwódką, skierowana ukośnie pod kątem 45° w dół na prawo od słupa tarczy

(rys. 37),

- nocny

dwa światła w jednym pionie: dolne światło zielone, a górne - pomarańczowe

(rys. 38).

§  76.
1.
Na tarczy ostrzegawczej nieruchomej stosuje się tylko jeden sygnał:

sygnał On "W odległości drogi hamowania znajduje się semafor":

- dzienny

nieruchoma okrągła tarcza pomarańczowa z czarnym pierścieniem i białą obwódką

(rys. 39),

- nocny

jedno pomarańczowe światło na tarczy

(rys. 40).

2.
Na określonych przez zarząd kolei liniach kolejowych, na których nie wykonuje się publicznego przewozu osób, możliwe jest niestosowanie sygnału nocnego, o którym mowa w ust. 1, pod warunkiem wykonania tarczy z materiałów odblaskowych.
3.
Tarcza ostrzegawcza nieruchoma nakazuje zmniejszenie prędkości tak, aby można było zatrzymać pociąg przed semaforem, gdy semafor wskazuje sygnał "Stój".