Oddział 1 - Sygnał zatrzymania - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.34.400

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 2000 r.

Oddział  1

Sygnał zatrzymania

§  94.
1.
Stosuje się następujące sygnały zatrzymania:

1) sygnał D 2 "Stój" - ręczny:

- dzienny

zataczanie okręgu rozwiniętą chorągiewką lub jakimkolwiek innym przedmiotem lub ręką

(rys. 70),

- nocny

zataczanie okręgu ręczną latarką ze światłem białym lub czerwonym albo jakimkolwiek innym świecącym się przedmiotem

(rys. 71),

ręczny sygnał "Stój" należy dawać, w miarę możliwości, po stronie maszynisty,

2)
sygnał D 3 "Stój" - akustyczny

trzy krótkie szybko po sobie następujące tony, kilkakrotnie powtórzone

(rys. 72),

sygnał należy dawać jednocześnie ze stosowaniem tarczy zatrzymania lub ręcznego sygnału "Stój" w przypadku, gdyby sygnały te mogły zostać niezauważone przez drużynę pociągową (manewrową).

2.
Przy manewrach sygnał "Stój" powinien być podawany jednocześnie ręcznie, za pomocą żółtej chorągiewki, i akustycznie (sygnał Rm 4).
3.
Sygnał "Stój" ręczny (D 2) i w razie potrzeby także akustyczny (D 3) stosuje się, gdy zachodzi konieczność zatrzymania pociągu, a nie ma możliwości lub potrzeby stosowania innych sygnałów zatrzymania, a w szczególności, gdy:
1)
potrzeba zmniejszenia prędkości wskutek stanu toru zajdzie nagle i danie sygnału "Zwolnić bieg" jest niemożliwe,
2)
drużyna konduktorska nadjeżdżającego lub przejeżdżającego pociągu daje ręczne lub akustyczne sygnały "Stój",
3)
przy nadjeżdżającym lub przejeżdżającym pociągu (pojeździe pomocniczym, manewrującym taborze itp.) zauważy się niewłaściwość, która przy dalszej jeździe mogłaby zagrażać bezpieczeństwu ruchu lub spowodować straty materialne,
4)
pociąg jedzie po zamkniętym torze bez uprzedniego zawiadomienia posterunków,
5)
na linii dwutorowej pociąg jedzie po torze w kierunku przeciwnym do zasadniczego bez uprzedniego zawiadomienia posterunków,
6)
w porze małej widoczności na czole pociągu lub pojazdu pomocniczego zgasną wszystkie wymagane światła,
7)
na torze znajdują się ludzie lub większe zwierzęta, którym grozi niebezpieczeństwo przejechania.
4.
Sygnały "Stój" ręczne i akustyczne drużyna konduktorska pociągów jadących na hamulcach ręcznych powinna stosować, gdy:
1)
maszynista nie usiłuje zatrzymać pociągu przed sygnałem "Stój" na semaforze, tarczy zaporowej lub tarczy zatrzymania,
2)
pracownicy na stacji lub na szlaku albo drużyna pociągowa innego pociągu daje sygnał "Stój",
3)
spostrzeże w pociągu lub na torze przeszkodę, która zagraża dalszej jeździe pociągu,
4)
na dwutorowej linii nie przystosowanej do ruchu dwukierunkowego po dowolnym torze (bez dwukierunkowej blokady liniowej) pociąg wyjeżdża ze stacji na tor w kierunku przeciwnym do zasadniczego, a drużyna konduktorska nie została o tym uprzedzona na stacji.

We wszystkich wymienionych przypadkach należy jak najszybciej przyciągnąć hamulce, po czym bezzwłocznie dawać sygnały "Stój".

5.
Sygnały "Stój" dawane przez jednego z konduktorów powinni inni konduktorzy powtarzać ku przodowi, a w pociągach z lokomotywą popychającą - także ku tyłowi pociągu.
6.
W pociągach z hamulcem zespolonym drużyna konduktorska, w razie zauważenia wymienionych przeszkód, powinna zamiast dawania sygnałów "Stój", zatrzymać pociąg hamulcem zespolonym.
7.
Sygnały dawane ręcznie, gwizdkiem lub trąbką należy powtarzać tak długo, aż drużyna trakcyjna zastosuje się do nich.