Dział 3 - SZCZEGÓŁOWE ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ ZAKŁADÓW BUDŻETOWYCH - Szczegółowe zasady gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz szczegółowe zasady i terminy rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu przez zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.122.1333

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 2000 r.

DZIAŁ  III

SZCZEGÓŁOWE ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ ZAKŁADÓW BUDŻETOWYCH

§  29.
1.
Dotacje celowe, udzielone z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, nie mogą być wykorzystywane na inne cele; dotacje te, w części, w jakiej nie zostały wykorzystane w roku budżetowym, podlegają zwrotowi do budżetu.
2.
Zakłady budżetowe prowadzą ewidencję kosztów realizacji inwestycji umożliwiającą ustalenie źródeł finansowania inwestycji, wielkości zaangażowania środków, w tym otrzymanych z budżetu dotacji.
§  30.
1.
Państwowy zakład budżetowy, po otrzymaniu informacji o kwotach przychodów własnych i dotacji oraz wydatków stanowiących koszty działalności, a także pozostałych kosztów nie stanowiących wydatków i innych obciążeń, zwanych dalej "wydatkami", przyjętych w projekcie ustawy budżetowej, opracowuje i przekazuje właściwemu dysponentowi części budżetowej projekt planu finansowego na następny rok budżetowy, w terminie do dnia 1 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
2.
Samorządowy zakład budżetowy, po otrzymaniu informacji, o których mowa w art. 125 ust. 1, ustawy, opracowuje i przekazuje zarządowi jednostki samorządu terytorialnego projekt planu finansowego, w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji, nie później jednak niż do dnia 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
3.
Projekty planów finansowych oraz plany finansowe państwowych i samorządowych zakładów budżetowych sporządzane są w szczegółowości dział, rozdział i paragraf.
4.
W terminie 10 dni od dnia otrzymania, od właściwego dysponenta części budżetowej, informacji o ostatecznych kwotach przychodów i wydatków zakładu kierownik państwowego zakładu budżetowego zatwierdza plan finansowy zakładu, celem zapewnienia jego zgodności z ustawą budżetową.
5.
W terminie 10 dni od dnia otrzymania, od zarządu jednostki samorządu terytorialnego, informacji o ostatecznych kwotach przychodów i wydatków zakładu oraz wysokości dotacji i wpłat do budżetu kierownik samorządowego zakładu budżetowego zatwierdza plan finansowy zakładu, dostosowując go do uchwały budżetowej.
6.
Zakład budżetowy stosuje w planowaniu, ewidencji i sprawozdawczości dla poszczególnych rodzajów przychodów i wydatków podziałki określone w przepisach o klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych.
§  31.
1.
Kierownik zakładu budżetowego może dokonywać zmian w planie wydatków zakładu budżetowego, w ciągu roku budżetowego, w przypadku i pod warunkami określonymi w art. 19 ust. 13 ustawy.
2.
Inne niż wymienione w ust. 1 zmiany planu finansowego mogą być dokonywane tylko po uprzednim wprowadzeniu zmian odpowiednio w budżecie państwa lub budżecie jednostki samorządu terytorialnego.
3.
Zasady kształtowania wynagrodzeń regulują odrębne przepisy.
§  32.
Rozliczenia zakładu budżetowego z budżetem są planowane w dziale i rozdziale właściwym dla przeważającego rodzaju działalności zakładu budżetowego określonego w przepisach o klasyfikacji dochodów i wydatków budżetowych.
§  33.
1.
Planowany stan środków obrotowych czyli aktywa bieżące netto działalności zakładu budżetowego na koniec roku nie mogą przekraczać 1/6 rocznych planowanych na rok następny kosztów wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń, z zastrzeżeniem § 35.
2.
Faktyczny stan środków obrotowych zakładu budżetowego na koniec roku ustala się jako różnicę między sumą stanu środków obrotowych na początek roku i przychodów należnych związanych z prowadzoną działalnością a sumą opłaconych kosztów, zobowiązań i nie poniesionych wydatków na inwestycje finansowane ze środków własnych, ujętych w zatwierdzonym planie finansowym zakładu budżetowego, z zastrzeżeniem ust. 4.
3.
Do planowanego i faktycznego stanu środków obrotowych zakładu budżetowego nie są zaliczane otrzymane darowizny pieniężne.
4.
Zakres planowanych do finansowania ze środków własnych kosztów realizacji inwestycji wymaga akceptacji dysponenta części budżetowej lub odpowiednio zarządu jednostki samorządu terytorialnego.
§  34.
1.
Zakład budżetowy planuje jako wpłatę do budżetu różnicę między sumą planowanych przychodów, powiększonych o planowany stan środków obrotowych na początek roku, a sumą planowanych wydatków, powiększonych o planowany stan środków obrotowych na koniec roku.
2.
Zaliczkowe wpłaty do budżetu nadwyżek środków obrotowych zakładów budżetowych są przekazywane do budżetu co kwartał w terminie 20 dni po zakończeniu kwartału, a za IV kwartał - zaliczkowo, w terminie do dnia 20 grudnia roku budżetowego.
3.
Zaliczkowe wpłaty do budżetu nadwyżek środków obrotowych za pierwsze trzy kwartały dokonuje się w takim stosunku procentowym do faktycznie osiągniętych przychodów, w jakim pozostaje roczna planowana wpłata do rocznych planowanych przychodów. Wpłatę zaliczkową za IV kwartał ustala się w wysokości wpłaty za III kwartał.
4.
W terminie 15 dni od złożenia rocznego sprawozdania finansowego (bilansu) zakład budżetowy wpłaca do budżetu różnicę między faktycznym a planowanym stanem środków obrotowych na koniec roku.
5.
W przypadku gdy zaliczkowe wpłaty, o których mowa w ust. 2, zostaną przekazane w kwotach wyższych niż należne, nadpłacone wpłaty zaliczkowe podlegają zaliczeniu na poczet wpłat roku następnego lub zwrotowi w przypadku złożenia wniosku o ich zwrot.
6.
Przepis ust. 4 ma zastosowanie również do zakładów budżetowych, których plany finansowe nie przewidują wpłaty do budżetu.
§  35.
W przypadku gdy rozliczenia zakładu budżetowego pod nazwą "Wojskowe Misje Pokojowe" z Organizacją Narodów Zjednoczonych dokonane zostaną w II półroczu roku budżetowego - planowany stan środków obrotowych na koniec roku nie może przekraczać 1/3 planowanych na następny rok budżetowy kosztów wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń.
§  36.
1.
Zakłady budżetowe korzystające z dotacji nie przekazują do budżetu wpłat nadwyżek środków obrotowych, o których mowa w § 34; kwoty należne budżetowi z tego tytułu organy tworzące zakłady budżetowe potrącają w całości z przysługujących zakładom budżetowym dotacji na II kwartał lub na dalsze kwartały, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Państwowe zakłady budżetowe, otrzymujące dotacje przedmiotowe na zadania realizowane na rzecz rolnictwa, dokonują rozliczenia z budżetem w trybie przepisów wydanych na podstawie art. 72 ust. 5 ustawy.
§  37.
1.
Dysponent części budżetowej przekazuje państwowym zakładom budżetowym dotacje, o których mowa w art. 19 ust. 7 i 8 ustawy, w wysokości odpowiedniej do stopnia realizacji finansowanych zadań.
2.
Kierownik państwowego zakładu budżetowego przekazuje właściwemu dysponentowi części budżetowej, w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku, rozliczenie wykorzystania dotacji w szczegółowości określonej przez tego dysponenta.
3.
Dysponent części budżetowej, w przypadku stwierdzenia wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrania w nadmiernej wysokości, wydaje decyzję o zwrocie dotacji do budżetu państwa wraz z odsetkami, w wysokości i terminie określonych w art. 93 ust. 1 ustawy.
4.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego przekazuje dotacje, o których mowa w art. 19 ust. 7-9 ustawy, samorządowym zakładom budżetowym.
§  38.
Jeżeli zakład budżetowy nie spełnia warunków określonych w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy lub jest to uzasadnione względami organizacyjnymi, organ, który powołał ten zakład, wydaje decyzję o jego likwidacji nie później niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego.
§  39.
1.
Zakład budżetowy posiada odrębny rachunek bankowy.
2.
Z rachunku zakładu budżetowego można dokonywać wypłat do wysokości środków zgromadzonych na tym rachunku.
3.
Odsetki od środków własnych, z wyłączeniem dotacji z budżetu, zgromadzonych na rachunku, o którym mowa w ust. 1, stanowią przychody zakładu budżetowego.
4.
Decyzja o likwidacji zakładu budżetowego stanowi dla banku podstawę do zamknięcia rachunku oraz przekazania środków finansowych, pozostałych po dokonaniu rozliczeń likwidacyjnych, na dochody właściwego budżetu.