Rozdział 3 - Fundusze instytucji filmowej - Szczegółowe zasady gospodarki finansowej instytucji filmowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1988.9.67

Akt utracił moc
Wersja od: 26 marca 1988 r.

Rozdział  3

Fundusze instytucji filmowej

§  9.
1.
Instytucja filmowa posiada fundusz statutowy, odzwierciedlający wartość powierzonej jej do użytkowania części mienia ogólnonarodowego. Na fundusz ten składają się w szczególności: wartość netto środków trwałych, wartości niematerialne i prawne oraz wartość środków obrotowych przekazanych instytucji filmowej przez organ założycielski.
2.
Fundusz statutowy jest zwiększany o wartość środków trwałych, wartości niematerialne i prawne oraz o wartość środków obrotowych otrzymywanych nieodpłatnie i finansowanych z funduszu rozwoju lub innych funduszów instytucji filmowej, a pomniejszany o wartość środków trwałych oraz wartości niematerialne i prawne przekazanych nieodpłatnie, zlikwidowanych lub sprzedanych, a także o umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
3.
Minister Finansów, na wniosek Przewodniczącego Komitetu Kinematografii, może określić inne tytuły zwiększania i zmniejszania funduszu statutowego.
§  10.
1.
Instytucja filmowa tworzy fundusz rezerwowy, fundusz rozwoju, fundusz załogi oraz zakładowe fundusze socjalny i mieszkaniowy.
2.
Instytucja filmowa, której przedmiotem działania jest produkcja filmów, może tworzyć fundusz produkcji własnej, a instytucja filmowa, której przedmiotem działania jest dystrybucja lub rozpowszechnianie filmów - fundusz nagród za osiągnięcia w zakresie rozpowszechniania filmów o szczególnym znaczeniu dla polityki kulturalnej państwa. Ponadto instytucja filmowa może tworzyć inne fundusze za zgodą Ministra Finansów, na wniosek Przewodniczącego Komitetu Kinematografii.
3.
Instytucja filmowa gromadzi środki zakładowego funduszu socjalnego, zakładowego funduszu mieszkaniowego i funduszu produkcji własnej na wyodrębnionych rachunkach bankowych.
§  11.
1.
Fundusz rezerwowy tworzy się z odpisów z zysku do podziału. Odpis na ten fundusz nie może być niższy niż 10% zysku do podziału. Instytucja filmowa może zaniechać odpisów na fundusz rezerwowy, gdy stan tego funduszu przekroczy równowartość 2% kosztów działalności instytucji filmowej w roku sprawozdawczym.
2.
Instytucja filmowa przeznacza środki funduszu rezerwowego na pokrycie strat.
3.
Jeżeli po pokryciu strat stan funduszu rezerwowego przekracza 0,5% kosztów działalności w roku sprawozdawczym, instytucja filmowa może zasilać z funduszu rezerwowego fundusz rozwoju, z tym że stan funduszu rezerwowego w takim wypadku nie może ulec zmniejszeniu poniżej 0,5% kosztów działalności w roku sprawozdawczym.
4.
Sfinansowanie strat z funduszu rezerwowego następuje w dniu zatwierdzenia urzędowo zweryfikowanego sprawozdania finansowego za ubiegły rok do wysokości kwoty straty lub do wysokości posiadanego przez instytucję filmową funduszu rezerwowego, jeżeli fundusz ten jest niższy od straty.
§  12.
1.
Fundusz rozwoju jest tworzony z części zysku do podziału i z odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z wyjątkiem odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych służących zakładowej działalności socjalnej oraz związanych z nimi wartości niematerialnych i prawnych.
2.
Na fundusz rozwoju wpływają ponadto:
1)
udziały w inwestycjach wspólnych,
2)
koszty i dochody z tytułu likwidacji środków trwałych, z wyjątkiem środków trwałych służących zakładowej działalności socjalnej oraz zakładowych domów mieszkalnych,
3)
część funduszu statutowego, która nie służy na pokrycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a jest zbędna do finansowania środków trwałych,
4)
100 % zysku osiągniętego ze sprzedaży odzyskanego srebra,
5)
dotacja z Funduszu Kinematografii,
6)
inne środki określone w odrębnych przepisach.
3.
Fundusz rozwoju jest przeznaczony w pierwszej kolejności na spłatę kredytów bankowych. Pozostała część funduszu może być przez instytucję filmową przeznaczona samodzielnie na cele inwestycyjne, na finansowanie zapasów środków obrotowych w drodze zasilania funduszu statutowego, jak również na uzupełnienie finansowania wydatków na postęp techniczno-ekonomiczny.
4.
Instytucja filmowa może udzielać innym jednostkom gospodarki uspołecznionej pożyczek z funduszu rozwoju. Warunki udzielania pożyczki, w tym oprocentowanie i sposób spłaty, zgodnie z obowiązującymi przepisami określa umowa.
§  13.
1.
Instytucja filmowa tworzy z zysku do podziału fundusz załogi z przeznaczeniem na wypłatę nagród indywidualnych oraz premii i samodzielnie ustala zasady przyznawania nagród i premii pracownikom.
2.
Wypłaty indywidualnych nagród i premii z funduszu załogi podlegają obciążeniu na rzecz Funduszu Kinematografii na zasadach określonych w § 17 ust. 5.
3.
Środki funduszu załogi mogą być również przeznaczone na zwiększenie zakładowych funduszów socjalnego i mieszkaniowego.
§  14.
Zakładowe fundusze socjalny i mieszkaniowy tworzy się i wykorzystuje zgodnie z przepisami o zakładowych funduszach socjalnym i mieszkaniowym w jednostkach gospodarki uspołecznionej.
§  15.
1.
Fundusz produkcji własnej, o którym mowa w § 10 ust. 2, tworzy się z odpisów z zysku do podziału i ze środków wnoszonych przez jednostki gospodarki uspołecznionej, nie uspołecznionej i osoby fizyczne oraz z przychodów ze sprzedaży i rozpowszechniania filmów sfinansowanych uprzednio z tego funduszu.
2.
Wysokość odpisów z zysku do podziału, o którym mowa w ust, 1, ustala dyrektor instytucji filmowej, na wniosek rady pracowniczej, a w instytucjach filmowych, w których działają zespoły - proporcjonalnie do zysku wygospodarowanego przez zespół.
3.
Ze środków, o których mowa w ust. 1, finansuje się filmy i usługi filmowe produkowane lub świadczone na własne ryzyko według ceny sprzedaży.
4.
Film lub usługa, o których mowa w ust. 3, mogą być wykupione przez Przewodniczącego Komitetu Kinematografii ze środków Funduszu Kinematografii lub sprzedane innym odbiorcom.
5.
Nie wykorzystane w danym roku środki funduszu produkcji własnej przechodzą na rok następny.
§  16.
1.
Fundusz nagród za osiągnięcia w zakresie rozpowszechniania filmów o szczególnym znaczeniu dla polityki kulturalnej państwa tworzy się ze środków przekazanych przez Przewodniczącego Komitetu Kinematografii w instytucjach filmowych, których przedmiotem działania jest dystrybucja i rozpowszechnianie filmów.
2.
Wysokość funduszu, o którym mowa w ust. 1, nie może przekroczyć w instytucjach filmowych rozpowszechniających filmy 10%, a w instytucjach filmowych, których przedmiotem działalności jest dystrybucja filmów - 0,5 % wpływów uzyskanych z rozpowszechniania filmów o szczególnym znaczeniu dla polityki kulturalnej państwa.
3.
Fundusz, o którym mowa w ust. 1, przeznacza się na wypłatę nagród dla osób, które przyczyniły się do uzyskania wpływów z rozpowszechniania tych filmów.