Rozdział 3 - Przekazywanie i wykorzystywanie środków budżetu państwa przeznaczonych na finansowanie inwestycji - Szczegółowe zasady finansowania inwestycji z budżetu państwa.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2001.133.1480

Akt utracił moc
Wersja od: 21 listopada 2001 r.

Rozdział  3

Przekazywanie i wykorzystywanie środków budżetu państwa przeznaczonych na finansowanie inwestycji

§  10.
Dysponent uruchamia środki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie inwestycji, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, i przekazuje je dysponentowi niższego stopnia, stosownie do przepisów o wykonywaniu budżetu państwa.
§  11.
1.
Przy określaniu kwot dotacji celowej, przekazywanych w ciągu roku budżetowego na dofinansowanie lub finansowanie inwestycji, uwzględnia się kwotę:
1)
zobowiązań finansowych inwestora, które wymagają uregulowania w danym okresie,
2)
środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji, które przechodzą z okresu poprzedniego,
3)
środków własnych inwestora i z innych źródeł, które mają być przekazane na finansowanie inwestycji w danym okresie.
2.
Dysponent przekazujący dotację celową ustala terminy i sposób przedstawiania przez inwestora informacji zawierających dane, o których mowa w ust. 1.
3.
Jeżeli inwestycja jest finansowana ze środków ujętych w kilku częściach budżetowych:
1)
dysponenci informują się wzajemnie o kwotach środków budżetu państwa przekazanych na finansowanie tej inwestycji,
2)
inwestor informuje dysponentów o przebiegu realizacji inwestycji w zakresie i terminie, które są ustalone przez dysponentów, z uwzględnieniem art. 91 ust. 3 ustawy.
§  12.
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, odsetki naliczane przez bank od dotacji celowych, o których mowa w art. 74 ust. 2 ustawy, są przekazywane przez inwestora na subkonto dochodów budżetu państwa dysponenta finansującego inwestycję.
§  13.
Jeżeli wartość kosztorysowa inwestycji została obniżona w czasie jej realizacji, to łączną kwotę środków budżetu państwa, ustaloną na finansowanie tej inwestycji, dysponent zmniejsza o taki sam procent, o jaki była obniżona wartość kosztorysowa inwestycji, oraz pisemnie zawiadamia o tym inwestora.
§  14.
1.
Dysponent prowadzi ewidencję inwestycji finansowanych ze środków budżetu państwa, zwaną dalej "ewidencją", która:
1)
obejmuje wszystkie inwestycje budowlane, finansowane w części lub w całości ze środków budżetu państwa,
2)
wyodrębnia dane dotyczące inwestycji wieloletnich, a także inwestycji pozostałych, w tym inwestycji państwowych jednostek budżetowych, państwowych zakładów budżetowych i innych państwowych jednostek organizacyjnych oraz inwestycji przedsiębiorców.
2.
Ewidencja zawiera co najmniej:
1)
wartość kosztorysową inwestycji i datę jej ustalenia, a jeżeli ta wartość została zmieniona - również datę akceptacji zmiany; w ewidencji dodatkowo odrębnie wykazuje się zmiany wartości kosztorysowej spowodowane wyłącznie zmianami cen,
2)
łączną kwotę środków budżetu państwa ustaloną na finansowanie inwestycji w całym okresie jej realizacji,
3)
kwoty środków budżetu państwa, które zostały przekazane na finansowanie inwestycji od początku jej realizacji,
4)
kwoty środków budżetu państwa, które mają być przeznaczone na finansowanie inwestycji w danym roku budżetowym i w kolejnych latach jej realizacji.
3.
Każda zmiana danych, o których mowa w ust. 2, jest wykazywana w ewidencji nie później niż w terminie 7 dni od dnia dokonania zmiany.
4.
Informacje zawarte w ewidencji dysponent uwzględnia przy opracowywaniu materiałów do projektu budżetu państwa, o których mowa w art. 82 ust. 3 ustawy, oraz przy dokonywaniu okresowych ocen, o których mowa w art. 91 ust. 3 ustawy.
§  15.
1.
Dysponent:
1)
kontroluje prawidłowość i terminowość realizacji inwestycji, które są finansowane ze środków budżetu państwa, oraz prawidłowość wykorzystywania tych środków,
2)
podejmuje działania mające na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i zapobieżenie powstawaniu ich w przyszłości,
3)
informuje na bieżąco o wynikach kontroli i podjętych działaniach, o których mowa w pkt 1 i 2:
a)
ministra właściwego do spraw budżetu - jeżeli informacja dotyczy inwestycji wieloletniej,
b)
ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego - jeżeli do danej inwestycji stosuje się przepisy ustawy z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego (Dz. U. Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041 i Nr 109, poz. 1158 oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 100, poz. 1085 i Nr 111, poz. 1197),
c)
Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz ministra właściwego do spraw gospodarki - jeżeli do danej inwestycji stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 60, poz. 704 i z 2001 r. Nr 125, poz. 1363).
2.
Dysponent w pierwszej kolejności kontroluje inwestycje wieloletnie oraz pozostałe inwestycje, które są dofinansowywane ze środków budżetu państwa w wysokości przekraczającej 30% ich wartości kosztorysowej.
§  16.
Dysponent, który, w wyniku kontroli albo na podstawie informacji otrzymanych od innego organu kontrolnego lub od inwestora, stwierdzi nieprawidłowości w zakresie realizacji inwestycji:
1)
zobowiązuje inwestora do usunięcia nieprawidłowości oraz określa termin ich usunięcia i wskazuje przepisy ustalające zasady postępowania w razie wystąpienia nieprawidłowości,
2)
podejmuje działania określone w § 15 ust. 1 pkt 2 i w odrębnych przepisach, w tym w art. 100 ustawy.
§  17.
1.
Inwestor inwestycji wieloletniej, który w wyniku dokonanej analizy stwierdzi, że realizacja tej inwestycji powinna być przejściowo wstrzymana albo należy zaniechać jej kontynuowania, przedstawia dysponentowi wniosek o podjęcie decyzji w tej sprawie oraz dołącza do wniosku co najmniej następujące dokumenty:
1)
rozliczenie inwestycji sporządzone z uwzględnieniem § 22 ust. 1 i 2,
2)
uzasadnienie potrzeby wstrzymania albo zaniechania realizacji inwestycji,
3)
analizę przewidywanych skutków wstrzymania albo zaniechania realizacji inwestycji, w tym skutków finansowych, z wyodrębnieniem i uzasadnieniem kwot środków budżetu państwa, które będą potrzebne w poszczególnych latach na następujące cele:
a)
uregulowanie zobowiązań finansowych związanych z realizacją inwestycji przed jej wstrzymaniem albo zaniechaniem,
b)
zabezpieczenie majątku uzyskanego w wyniku realizacji inwestycji przed jej wstrzymaniem albo zaniechaniem,
c)
zagospodarowanie majątku, o którym mowa w lit. b), jeżeli inwestor we wniosku występuje o podjęcie decyzji o zaniechaniu realizacji inwestycji,
4)
opinię banku, jeżeli inwestycja jest finansowana również z udziałem kredytu.
2.
Dysponent, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku inwestora, o którym mowa w ust. 1, dokonuje oceny zasadności wniosku, a następnie pisemnie zawiadamia inwestora o przyjęciu albo odrzuceniu wniosku, uzasadniając przyczyny jego odrzucenia.
3.
W przypadku odrzucenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, inwestor może ponowić wniosek, przedstawiając dysponentowi dodatkowe informacje.
4.
W przypadku przyjęcia wniosku, o którym mowa w ust. 1 i 3, dysponent przedstawia Radzie Ministrów do rozstrzygnięcia wniosek inwestora oraz ocenę jego zasadności.
5.
Jeżeli inwestorem inwestycji wieloletniej jest dysponent, wniosek w sprawie, o której mowa w ust. 1, jest sporządzany przez dysponenta i przedstawiany przez niego Radzie Ministrów, wraz z dokumentami wymienionymi w tym przepisie.
§  18.
Przepis § 17 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy inwestor, w związku z planowanym wstrzymaniem albo zaniechaniem realizacji inwestycji niezliczonej do inwestycji wieloletnich, występuje do dysponenta o przyznanie środków z budżetu państwa na cele określone w § 17 ust. 1 pkt 3.