Rozdział 3 - Przekazywanie i wykorzystywanie środków budżetu państwa przeznaczonych na finansowanie inwestycji - Szczegółowe zasady finansowania inwestycji z budżetu państwa.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2001.133.1480
Akt utracił moc Wersja od: 21 listopada 2001 r.
Rozdział 3
Przekazywanie i wykorzystywanie środków budżetu państwa przeznaczonych na finansowanie inwestycji
Przekazywanie i wykorzystywanie środków budżetu państwa przeznaczonych na finansowanie inwestycji
§ 10.
Dysponent uruchamia środki budżetu państwa przeznaczone na finansowanie inwestycji, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, i przekazuje je dysponentowi niższego stopnia, stosownie do przepisów o wykonywaniu budżetu państwa.§ 11.
1.
Przy określaniu kwot dotacji celowej, przekazywanych w ciągu roku budżetowego na dofinansowanie lub finansowanie inwestycji, uwzględnia się kwotę:1)
zobowiązań finansowych inwestora, które wymagają uregulowania w danym okresie,2)
środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji, które przechodzą z okresu poprzedniego,3)
środków własnych inwestora i z innych źródeł, które mają być przekazane na finansowanie inwestycji w danym okresie.2.
Dysponent przekazujący dotację celową ustala terminy i sposób przedstawiania przez inwestora informacji zawierających dane, o których mowa w ust. 1.3.
Jeżeli inwestycja jest finansowana ze środków ujętych w kilku częściach budżetowych:1)
dysponenci informują się wzajemnie o kwotach środków budżetu państwa przekazanych na finansowanie tej inwestycji,2)
inwestor informuje dysponentów o przebiegu realizacji inwestycji w zakresie i terminie, które są ustalone przez dysponentów, z uwzględnieniem art. 91 ust. 3 ustawy.§ 12.
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, odsetki naliczane przez bank od dotacji celowych, o których mowa w art. 74 ust. 2 ustawy, są przekazywane przez inwestora na subkonto dochodów budżetu państwa dysponenta finansującego inwestycję.§ 13.
Jeżeli wartość kosztorysowa inwestycji została obniżona w czasie jej realizacji, to łączną kwotę środków budżetu państwa, ustaloną na finansowanie tej inwestycji, dysponent zmniejsza o taki sam procent, o jaki była obniżona wartość kosztorysowa inwestycji, oraz pisemnie zawiadamia o tym inwestora.§ 14.
1.
Dysponent prowadzi ewidencję inwestycji finansowanych ze środków budżetu państwa, zwaną dalej "ewidencją", która:1)
obejmuje wszystkie inwestycje budowlane, finansowane w części lub w całości ze środków budżetu państwa,2)
wyodrębnia dane dotyczące inwestycji wieloletnich, a także inwestycji pozostałych, w tym inwestycji państwowych jednostek budżetowych, państwowych zakładów budżetowych i innych państwowych jednostek organizacyjnych oraz inwestycji przedsiębiorców.2.
Ewidencja zawiera co najmniej:1)
wartość kosztorysową inwestycji i datę jej ustalenia, a jeżeli ta wartość została zmieniona - również datę akceptacji zmiany; w ewidencji dodatkowo odrębnie wykazuje się zmiany wartości kosztorysowej spowodowane wyłącznie zmianami cen,2)
łączną kwotę środków budżetu państwa ustaloną na finansowanie inwestycji w całym okresie jej realizacji,3)
kwoty środków budżetu państwa, które zostały przekazane na finansowanie inwestycji od początku jej realizacji,4)
kwoty środków budżetu państwa, które mają być przeznaczone na finansowanie inwestycji w danym roku budżetowym i w kolejnych latach jej realizacji.3.
Każda zmiana danych, o których mowa w ust. 2, jest wykazywana w ewidencji nie później niż w terminie 7 dni od dnia dokonania zmiany.4.
Informacje zawarte w ewidencji dysponent uwzględnia przy opracowywaniu materiałów do projektu budżetu państwa, o których mowa w art. 82 ust. 3 ustawy, oraz przy dokonywaniu okresowych ocen, o których mowa w art. 91 ust. 3 ustawy.§ 15.
1.
Dysponent:1)
kontroluje prawidłowość i terminowość realizacji inwestycji, które są finansowane ze środków budżetu państwa, oraz prawidłowość wykorzystywania tych środków,2)
podejmuje działania mające na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i zapobieżenie powstawaniu ich w przyszłości,3)
informuje na bieżąco o wynikach kontroli i podjętych działaniach, o których mowa w pkt 1 i 2:a)
ministra właściwego do spraw budżetu - jeżeli informacja dotyczy inwestycji wieloletniej,b)
ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego - jeżeli do danej inwestycji stosuje się przepisy ustawy z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego (Dz. U. Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041 i Nr 109, poz. 1158 oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 100, poz. 1085 i Nr 111, poz. 1197),c)
Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz ministra właściwego do spraw gospodarki - jeżeli do danej inwestycji stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 60, poz. 704 i z 2001 r. Nr 125, poz. 1363).2.
Dysponent w pierwszej kolejności kontroluje inwestycje wieloletnie oraz pozostałe inwestycje, które są dofinansowywane ze środków budżetu państwa w wysokości przekraczającej 30% ich wartości kosztorysowej.§ 16.
Dysponent, który, w wyniku kontroli albo na podstawie informacji otrzymanych od innego organu kontrolnego lub od inwestora, stwierdzi nieprawidłowości w zakresie realizacji inwestycji:1)
zobowiązuje inwestora do usunięcia nieprawidłowości oraz określa termin ich usunięcia i wskazuje przepisy ustalające zasady postępowania w razie wystąpienia nieprawidłowości,2)
podejmuje działania określone w § 15 ust. 1 pkt 2 i w odrębnych przepisach, w tym w art. 100 ustawy.§ 17.
1.
Inwestor inwestycji wieloletniej, który w wyniku dokonanej analizy stwierdzi, że realizacja tej inwestycji powinna być przejściowo wstrzymana albo należy zaniechać jej kontynuowania, przedstawia dysponentowi wniosek o podjęcie decyzji w tej sprawie oraz dołącza do wniosku co najmniej następujące dokumenty:1)
rozliczenie inwestycji sporządzone z uwzględnieniem § 22 ust. 1 i 2,2)
uzasadnienie potrzeby wstrzymania albo zaniechania realizacji inwestycji,3)
analizę przewidywanych skutków wstrzymania albo zaniechania realizacji inwestycji, w tym skutków finansowych, z wyodrębnieniem i uzasadnieniem kwot środków budżetu państwa, które będą potrzebne w poszczególnych latach na następujące cele:a)
uregulowanie zobowiązań finansowych związanych z realizacją inwestycji przed jej wstrzymaniem albo zaniechaniem,b)
zabezpieczenie majątku uzyskanego w wyniku realizacji inwestycji przed jej wstrzymaniem albo zaniechaniem,c)
zagospodarowanie majątku, o którym mowa w lit. b), jeżeli inwestor we wniosku występuje o podjęcie decyzji o zaniechaniu realizacji inwestycji,4)
opinię banku, jeżeli inwestycja jest finansowana również z udziałem kredytu.2.
Dysponent, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku inwestora, o którym mowa w ust. 1, dokonuje oceny zasadności wniosku, a następnie pisemnie zawiadamia inwestora o przyjęciu albo odrzuceniu wniosku, uzasadniając przyczyny jego odrzucenia.3.
W przypadku odrzucenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, inwestor może ponowić wniosek, przedstawiając dysponentowi dodatkowe informacje.4.
W przypadku przyjęcia wniosku, o którym mowa w ust. 1 i 3, dysponent przedstawia Radzie Ministrów do rozstrzygnięcia wniosek inwestora oraz ocenę jego zasadności.5.
Jeżeli inwestorem inwestycji wieloletniej jest dysponent, wniosek w sprawie, o której mowa w ust. 1, jest sporządzany przez dysponenta i przedstawiany przez niego Radzie Ministrów, wraz z dokumentami wymienionymi w tym przepisie.§ 18.
Przepis § 17 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy inwestor, w związku z planowanym wstrzymaniem albo zaniechaniem realizacji inwestycji niezliczonej do inwestycji wieloletnich, występuje do dysponenta o przyznanie środków z budżetu państwa na cele określone w § 17 ust. 1 pkt 3.