Rozdział 6 - Standardy jakościowe obsługi odbiorców - Szczegółowe warunki przyłączenia podmiotów do sieci gazowych, ruchu i eksploatacji tych sieci.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.105.1113

Akt utracił moc
Wersja od: 4 maja 2004 r.

Rozdział  6

Standardy jakościowe obsługi odbiorców

§  22.
1.
Przedsiębiorstwo gazownicze dostarcza paliwa gazowe spełniające następujące parametry jakościowe:
1)
zawartość siarkowodoru nie powinna przekraczać 7,0 mg/m3;
2)
zawartość siarki całkowitej nie powinna przekraczać 40,0 mg/m3;
3)
zawartość par rtęci nie powinna przekraczać 30,0 µg/m3;
4)
intensywność zapachu gazu powinna być wyczuwalna w powietrzu po osiągnięciu stężenia:
a)
1,5 % V/V - dla nominalnej liczby Wobbego wynoszącej 25-35,
b)
1,0 % V/V - dla nominalnej liczby Wobbego wynoszącej 41,5-50;
5)
ciepło spalania powinno wynosić nie mniej niż:
a)
18 MJ/m3 - dla nominalnej liczby Wobbego 25,
b)
22 MJ/m3 - dla nominalnej liczby Wobbego 30,
c)
26 MJ/m3 - dla nominalnej liczby Wobbego 35,
d)
30 MJ/m3 - dla nominalnej liczby Wobbego 41,5,
e)
34 MJ/m3 - dla nominalnej liczby Wobbego 50.
2.
Liczbę Wobbego, o której mowa w ust. 1, określa się jako stosunek ciepła spalania, odniesionego do jednostki objętości paliwa gazowego, do pierwiastka kwadratowego jego gęstości względnej, w tych samych warunkach odniesienia.
3.
Parametry określone w ust. 1 wynoszą:
1)
dla procesu spalania:
a)
ciśnienie - 101,325 kPa,
b)
temperatura - 298,15 K (25 °C);
2)
dla pomiaru objętości:
a)
ciśnienie - 101,325 kPa,
b)
temperatura - 273,15 K (0 °C).
4.
Przedsiębiorstwo gazownicze wykonuje badania poszczególnych parametrów jakościowych, o których mowa w ust. 1, w zakresie:
1)
zawartości siarkowodoru - raz na 12 miesięcy;
2)
zawartości siarki całkowitej - raz na 12 miesięcy;
3)
zawartości par rtęci - tylko dla złóż paliwa gazowego zawierających rtęć - raz na 6 miesięcy;
4)
stopnia nawonienia paliwa gazowego w sieci rozdzielczej - raz na 14 dni;
5)
ciepła spalania - raz na 24 godziny.
§  23.
W razie zastrzeżeń dotyczących jakości dostarczanych paliw gazowych, o której mowa w § 22, odbiorca może zażądać wykonania badania ich jakości w laboratorium badawczym posiadającym akredytację jednostki certyfikującej, uzyskaną na zasadach i w trybie określonym w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. Nr 166, poz. 1360, z 2003 r. Nr 80, poz. 718, Nr 130, poz. 1188, Nr 170, poz. 1652 i Nr 229, poz. 2275 oraz z 2004 r. Nr 70, poz. 631, Nr 92, poz. 881, Nr 93, poz. 896 i 899 i Nr 96, poz. 959).
§  24.
Przedsiębiorstwo gazownicze, w zakresie standardów jakościowych obsługi odbiorców:
1)
przyjmuje od odbiorców przez całą dobę zgłoszenia i reklamacje dotyczące dostaw paliw gazowych z sieci;
2)
bezzwłocznie przystępuje do usuwania zakłóceń w dostarczaniu paliw gazowych, spowodowanych nieprawidłową pracą sieci;
3)
udziela odbiorcom informacji o przewidywanym terminie wznowienia dostarczania paliw gazowych, przerwanego z powodu awarii sieci;
4)
powiadamia odbiorców o terminach i czasie trwania planowanych przerw w dostarczaniu paliw gazowych w formie ogłoszeń prasowych, komunikatów radiowych lub telewizyjnych albo w inny sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie, lub indywidualnych zawiadomień pisemnych, telefonicznych bądź za pomocą innego środka telekomunikacji, co najmniej na 14 dni przed datą planowanej przerwy;
5)
uwzględnia propozycje odbiorcy dotyczące przebiegu przyłącza i jego usytuowania, jeżeli propozycja ta jest zgodna z obowiązującymi przepisami i warunkami przyłączenia;
6)
odpłatnie podejmuje stosowne czynności w sieci w celu umożliwienia bezpiecznego wykonania przez odbiorcę lub inny podmiot prac w obszarze tej sieci;
7)
pokrywa koszty badań, o których mowa w § 23, oraz wypłaca odbiorcy odszkodowania w wysokości ustalonej w taryfie lub umowie, w przypadku stwierdzenia niezgodności jakości paliw gazowych, o której mowa w § 22;
8)
nieodpłatnie udziela informacji dotyczących rozliczeń oraz aktualnych taryf;
9)
rozpatruje wnioski lub reklamacje odbiorcy w sprawie rozliczeń i udziela odpowiedzi, nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku lub zgłoszenia reklamacji, chyba że w umowie między stronami określono inny termin.
§  25.
1.
Po zakończeniu dostarczania paliw gazowych, a także w razie wymiany układu pomiarowego w trakcie dostarczania paliw gazowych, przedsiębiorstwo gazownicze wydaje odbiorcy dokument zawierający dane identyfikujące układ pomiarowy i stany wskazań liczydeł w chwili zakończenia dostarczania tych paliw lub demontażu układu pomiarowego.
2.
Odbiorca może uczestniczyć przy odczycie wskazań urządzenia pomiarowego przed jego demontażem.
§  26.
1.
Na żądanie odbiorcy zaliczanego do I grupy przyłączeniowej przedsiębiorstwo gazownicze dokonuje sprawdzenia prawidłowości działania gazomierza nie później niż w ciągu 14 dni od dnia zgłoszenia żądania.
2.
Odbiorca ma prawo żądać laboratoryjnego sprawdzenia prawidłowości działania gazomierza. Badanie laboratoryjne przeprowadza się w ciągu 30 dni od dnia poinformowania odbiorcy o wyniku sprawdzenia, o którym mowa w ust. 1.
3.
Odbiorca pokrywa koszty sprawdzenia prawidłowości działania gazomierza oraz badania laboratoryjnego tylko w przypadku, gdy w wyniku badania laboratoryjnego nie stwierdzono nieprawidłowości w działaniu gazomierza.
4.
W każdym przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w działaniu gazomierza przedsiębiorstwo gazownicze dokonuje korekty uprzednio wystawionych faktur, na zasadach i w terminach określonych w taryfach.
§  27.
W stosunku do odbiorców zaliczanych do II grupy przyłączeniowej szczegółowe wymagania i obowiązki stron dotyczące układu pomiarowego określa umowa sprzedaży paliw gazowych lub umowa o świadczenie usługi przesyłowej.