Rozdział 4 - Obrót ciepłem - Szczegółowe warunki przyłączenia podmiotów do sieci ciepłowniczych, pokrywania kosztów przyłączenia, obrotu ciepłem, świadczenia usług przemysłowych, ruchu sieciowego i eksploatacji sieci oraz standardów jakościowych obsługi odbiorców.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1998.100.642

Akt utracił moc
Wersja od: 5 sierpnia 1998 r.

Rozdział  4

Obrót ciepłem

§  18.
1.
Przedsiębiorstwo ciepłownicze prowadzi obrót ciepłem na warunkach określonych w koncesji na obrót ciepłem oraz w umowach sprzedaży ciepła, zawartych z przedsiębiorstwami wytwórczymi oraz z odbiorcami ciepła.
2.
Przedsiębiorstwo obrotu ciepłem prowadzi obrót ciepłem na warunkach określonych w koncesji oraz w umowach:
1)
sprzedaży ciepła - zawartych z przedsiębiorstwami wytwórczymi lub innymi dostawcami ciepła albo z odbiorcami ciepła,
2)
o świadczenie usług przesyłowych - zawartych z przedsiębiorstwami ciepłowniczymi na rzecz i z upoważnienia odbiorców, którzy są ustawowo uprawnieni do korzystania z tych usług.
§  19.
Umowy, o których mowa w § 18, powinny określać w szczególności:
1)
strony zawierające umowę,
2)
miejsca oraz warunki dostarczania i odbioru ciepła, w tym:
a)
lokalizację obiektów, do których będzie dostarczane ciepło, oraz przeznaczenie dostarczanego ciepła,
b)
wielkość zamówionej mocy cieplnej oraz obliczeniowe natężenie przepływu nośnika ciepła i tabele regulacyjne oraz szczegółowe warunki i terminy wprowadzania zmian ustaleń w tym zakresie,
c)
rodzaj nośnika ciepła i jego parametry dla warunków obliczeniowych,
d)
terminy rozpoczęcia dostarczania ciepła do obiektów oraz szczegółowe warunki ustalania terminów rozpoczynania i przerywania dostarczania ciepła w celu ogrzewania i dla innych potrzeb,
3)
miejsce rozgraniczenia eksploatacji urządzeń lub instalacji,
4)
prawa i obowiązki stron,
5)
szczegółowe zasady ustalania terminów przeprowadzania prób i badań kontrolnych oraz konserwacji i remontów eksploatowanych przez strony urządzeń i instalacji,
6)
szczegółowe zasady wprowadzania planów ograniczeń oraz wstrzymania dostarczania ciepła,
7)
termin ważności umowy oraz postanowienia dotyczące zmiany warunków umowy i jej wypowiedzenia,
8)
odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy, a w szczególności za:
a)
przekroczenie:
zamówionej mocy cieplnej lub obliczeniowego natężenia przepływu nośnika ciepła,
dopuszczalnych odchyleń od parametrów nośnika ciepła,
dopuszczalnych przerw i ograniczeń w dostarczaniu ciepła,
b)
niedotrzymanie standardów jakościowych obsługi odbiorców,
c)
nielegalny pobór ciepła,
d)
zwrot zanieczyszczonego nośnika ciepła lub jego kradzież,
9)
standardy jakościowe obsługi odbiorców ciepła,
10)
szczegółowe warunki określone w taryfie dla ciepła, w tym:
a)
podstawy i sposoby prowadzenia rozliczeń i obliczania należności,
b)
stawki opłat taryfowych oraz warunki wprowadzania zmian tych stawek,
c)
opłaty dodatkowe, kary i bonifikaty oraz warunki wprowadzania zmian w tym zakresie,
d)
warunki i terminy regulowania należności.
§  20.
Strony umów, o których mowa w § 18, zobowiązane są do:
1)
przedsiębiorstwo ciepłownicze:
a)
zakupu ciepła od przedsiębiorstw wytwórczych lub innych dostawców ciepła, oferujących najkorzystniejsze warunki sprzedaży ciepła,
b)
eksploatacji sieci ciepłowniczych i sterowania ich pracą w sposób zapewniający minimalizację kosztów dostarczania ciepła do odbiorców,
c)
dostarczania ciepła zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz na warunkach określonych w zawartych umowach,
d)
dotrzymywania standardów jakościowych obsługi odbiorców,
e)
uzgadniania z zainteresowanymi stronami zmian warunków dostarczania ciepła, a w szczególności zmian wymagających przystosowania urządzeń i instalacji do nowych warunków zasilania w ciepło,
f)
umożliwiania odbiorcom dostępu do układów pomiarowo-rozliczeniowych oraz wglądu do dokumentów stanowiących podstawę rozliczeń za dostarczane ciepło,
g)
umożliwiania przeprowadzenia kontroli prawidłowości wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego,
h)
uzgadniania przeprowadzania prób i pomiarów wymagających współdziałania z odbiorcami,
i)
powiadamiania o terminach planowych przerw i ograniczeń w dostarczaniu ciepła,
j)
informowania o przyczynach zakłóceń w dostarczaniu ciepła oraz o przewidywanych terminach usunięcia tych zakłóceń,
k)
niezwłocznego likwidowania przyczyn powodujących przerwy i ograniczenia lub inne zakłócenia w dostarczaniu ciepła;
2)
przedsiębiorstwo obrotu ciepłem:
a)
zakupu ciepła od przedsiębiorstw wytwórczych lub innych dostawców ciepła, oferujących najkorzystniejsze warunki sprzedaży ciepła,
b)
prowadzenia obrotu ciepłem w sposób zapewniający minimalizację kosztów dostarczania ciepła do odbiorców,
c)
zawarcia z przedsiębiorstwem ciepłowniczym umowy o świadczenie usług przesyłowych, jeżeli zażąda tego odbiorca ustawowo uprawniony do korzystania z tych usług,
d)
sprzedaży ciepła i obsługi odbiorców, zgodnie z obowiązującymi przepisami i na warunkach określonych w zawartych umowach,
e)
zawarcia dodatkowych umów z dostawcami ciepła na dostarczenie ciepła w przypadku wystąpienia awarii, gdy umowy na zakup ciepła zawarte z przedsiębiorstwami wytwórczymi lub innymi dostawcami nie będą mogły być zrealizowane wskutek tych awarii,
f)
uzgadniania z przedsiębiorstwami wytwórczymi i odbiorcami warunków dostarczania i odbioru ciepła, a w szczególności zmian wymagających przystosowania u nich urządzeń lub instalacji do wymagań określonych w umowie o świadczenie usług przesyłowych,
g)
umożliwiania zainteresowanym stronom dostępu do układów pomiarowo-rozliczeniowych oraz wglądu do dokumentów stanowiących podstawę rozliczeń za dostarczane ciepło,
h)
umożliwiania zainteresowanym stronom przeprowadzenia kontroli prawidłowości wskazań układów pomiarowo-rozliczeniowych,
i)
uzgadniania terminów przeprowadzania przez przedsiębiorstwa wytwórcze i przedsiębiorstwo ciepłownicze prób i pomiarów wymagających współdziałania z odbiorcami,
j)
powiadamiania o terminach planowych przerw i ograniczeń w dostarczaniu ciepła,
k)
informowania o przyczynach występowania zakłóceń w dostarczaniu ciepła oraz o przewidywanych terminach usunięcia tych zakłóceń;
3)
odbiorca ciepła:
a)
użytkowania ciepła zgodnie z obowiązującymi przepisami i warunkami umowy sprzedaży ciepła,
b)
terminowego regulowania opłat i należności,
c)
dotrzymywania wymagań określonych w warunkach przyłączenia do sieci ciepłowniczej, a w szczególności wyregulowania i utrzymania użytkowanej instalacji w stanie nie powodującym zakłóceń w pracy sieci ciepłowniczej,
d)
utrzymania nieruchomości w sposób nie powodujący utrudnień w prawidłowej eksploatacji sieci ciepłowniczej, przeprowadzonej przez teren tych nieruchomości,
e)
uzgadniania z zainteresowanymi stronami zmian warunków dostarczania ciepła, a w szczególności zmian wymagających przystosowania instalacji lub urządzeń do nowych warunków,
f)
dostosowania, w ustalonych terminach, instalacji odbiorczych do zmienionych warunków dostarczania ciepła, zgodnie z otrzymanym zawiadomieniem,
g)
zabezpieczenia przed uszkodzeniem i dostępem osób nie upoważnionych do założonych przez przedsiębiorstwo ciepłownicze lub przedsiębiorstwo obrotu ciepłem plomb w węźle cieplnym i instalacji odbiorczej, zwłaszcza w układzie pomiarowo-rozliczeniowym,
h)
niezwłocznego informowania stron, z którymi zawarł umowy, o zauważonych wadach lub usterkach w układzie pomiarowym lub innych okolicznościach mających wpływ na prawidłowość rozliczeń, a także o stwierdzonych przerwach lub zakłóceniach w dostarczaniu ciepła oraz o zakłóceniach i usterkach w pracy instalacji odbiorczych.