Rozdział 8 - Memorandum, o którym mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, w związku z art. 7 ust. 9 ustawy, w przypadku gdy emitentem jest fundusz - Szczegółowe warunki, jakim powinno odpowiadać memorandum informacyjne sporządzone w związku z ofertą publiczną lub ubieganiem się o dopuszczenie instrumentów finansowych do obrotu na rynku regulowanym.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2013.988

Akt utracił moc
Wersja od: 28 sierpnia 2013 r.

Rozdział  8

Memorandum, o którym mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, w związku z art. 7 ust. 9 ustawy, w przypadku gdy emitentem jest fundusz

§  43.
Memorandum składa się z następujących części:
1)
wstępu;
2)
rozdziałów:
a)
"Czynniki ryzyka",
b)
"Osoby odpowiedzialne za informacje zawarte w memorandum",
c)
"Dane o emisji",
d)
"Dane o funduszu",
e)
"Dane o osobach zarządzających i osobach nadzorujących oraz strukturze własności",
f)
"Sprawozdania finansowe",
g)
"Załączniki".
§  44.
1.
We wstępie zamieszcza się co najmniej:
1)
tytuł "Memorandum informacyjne";
2)
nazwę (firmę) i siedzibę funduszu, a jeżeli fundusz jest:
a)
funduszem z wydzielonymi subfunduszami - także oznaczenia wszystkich subfunduszy,
b)
funduszem powiązanym - także nazwę funduszu podstawowego;
3)
nazwę (firmę) oraz siedzibę towarzystwa funduszy inwestycyjnych będącego organem funduszu;
4)
nazwę (firmę) lub imię i nazwisko oraz siedzibę (miejsce zamieszkania) sprzedającego;
5)
liczbę i oznaczenie emisji oferowanych certyfikatów inwestycyjnych;
6)
cenę emisyjną (sprzedaży) oferowanych certyfikatów inwestycyjnych albo sposób jej ustalenia oraz tryb i termin udostępnienia ceny do publicznej wiadomości;
7)
stwierdzenie, że oferowanie certyfikatów inwestycyjnych odbywa się wyłącznie na warunkach i zgodnie z zasadami określonymi w memorandum, jak również że memorandum jest jedynym prawnie wiążącym dokumentem zawierającym informacje o certyfikatach inwestycyjnych, ich ofercie i funduszu;
8)
wskazanie przepisu ustawy, zgodnie z którym oferta publiczna certyfikatów inwestycyjnych może być prowadzona na podstawie memorandum, oraz wskazanie daty zatwierdzenia memorandum przez Komisję;
9)
wskazanie nazwy (firmy) i siedziby podmiotu oferującego oraz subemitentów;
10)
datę i miejsce sporządzenia memorandum z oznaczeniem daty jego ważności oraz daty, do której informacje aktualizujące memorandum zostały zamieszczone w jego treści;
11)
wskazanie trybu, w jakim informacje o zmianie danych zawartych w memorandum, w okresie jego ważności, będą podawane do publicznej wiadomości;
12)
spis treści zawierający listę podstawowych rozdziałów i punktów memorandum, ze wskazaniem numeru strony.
2.
W przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami informacje wymienione w ust. 1 pkt 4-6 podaje się odrębnie dla każdego subfunduszu.
§  45.
W rozdziale "Czynniki ryzyka" zamieszcza się informacje o czynnikach powodujących ryzyko dla nabywcy certyfikatów inwestycyjnych, a w szczególności czynnikach związanych z przyjętą polityką inwestycyjną funduszu oraz czynnikach ryzyka związanych z inwestowaniem w certyfikaty inwestycyjne funduszu. W przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami informacje o czynnikach ryzyka zamieszcza się odrębnie dla każdego subfunduszu.
§  46.
W rozdziale "Osoby odpowiedzialne za informacje zawarte w memorandum" zamieszcza się:
1)
wskazanie wszystkich osób odpowiedzialnych za informacje zamieszczone w memorandum lub, jeżeli ma to miejsce, za jego określone części, ze wskazaniem tych części, za które poszczególne osoby odpowiadają; w przypadku osób fizycznych, w tym członków organów zarządzających i nadzorczych funduszu lub członków organów administracyjnych towarzystwa funduszy inwestycyjnych będącego organem funduszu, należy podać imię i nazwisko tej osoby oraz zajmowane stanowisko; w przypadku osób prawnych należy podać firmę i siedzibę;
2)
oświadczenie osób odpowiedzialnych za informacje zawarte w memorandum stwierdzające, że zgodnie z ich najlepszą wiedzą i przy dołożeniu należytej staranności, by zapewnić taki stan, informacje zawarte w memorandum są prawdziwe, rzetelne i zgodne ze stanem faktycznym i że w memorandum nie pominięto niczego, co mogłoby wpływać na jego znaczenie, lub - w zależności od przypadku - oświadczenie osób odpowiedzialnych za informacje zawarte w określonych częściach memorandum stwierdzające, że zgodnie z ich najlepszą wiedzą i przy dołożeniu należytej staranności, by zapewnić taki stan, informacje zawarte w częściach memorandum, za które osoby te są odpowiedzialne, są prawdziwe, rzetelne i zgodne ze stanem faktycznym i że nie pominięto niczego, co mogłoby wpływać na ich znaczenie.
§  47.
1.
W rozdziale "Dane o emisji" zamieszcza się co najmniej:
1)
szczegółowe określenie rodzajów, liczby oraz łącznej wartości emitowanych certyfikatów inwestycyjnych;
2)
cele emisji, których realizacji mają służyć wpływy uzyskane z emisji, wraz z określeniem planowanej wielkości wpływów, określeniem, jaka część tych wpływów będzie przeznaczona na każdy z wymienionych celów, oraz wskazanie, czy cele emisji mogą ulec zmianie;
3)
łączne określenie kosztów, jakie zostały zaliczone do szacunkowych kosztów emisji, ze wskazaniem wysokości kosztów według ich tytułów;
4)
określenie podstawy prawnej emisji certyfikatów inwestycyjnych w trybie oferty publicznej, ze wskazaniem:
a)
organu lub osób uprawnionych do podjęcia decyzji o emisji certyfikatów inwestycyjnych przez ofertę publiczną,
b)
daty i formy podjęcia decyzji o emisji certyfikatów inwestycyjnych przez ofertę publiczną, z przytoczeniem jej treści;
5)
wskazanie praw z oferowanych certyfikatów inwestycyjnych;
6)
wskazanie wszelkich ograniczeń co do przenoszenia praw z oferowanych certyfikatów inwestycyjnych oraz zabezpieczeń lub świadczeń dodatkowych;
7)
określenie podstawowych zasad polityki funduszu co do wypłaty dochodów w przyszłości;
8)
informacje o zasadach opodatkowania dochodów związanych z posiadaniem i obrotem certyfikatami inwestycyjnymi, w tym wskazanie płatnika podatku;
9)
wskazanie stron umów o subemisję usługową lub inwestycyjną oraz istotnych postanowień tych umów, w przypadku gdy fundusz zawarł takie umowy;
10)
określenie zasad dystrybucji oferowanych certyfikatów inwestycyjnych, w tym co najmniej wskazanie:
a)
osób, do których kierowana jest oferta,
b)
terminów otwarcia i zamknięcia zapisów,
c)
zasad, miejsc i terminów składania zapisów oraz terminu związania zapisem,
d)
zasad, miejsc i terminów dokonywania wpłat oraz skutków prawnych niedokonania wpłaty w oznaczonym terminie lub wniesienia wpłaty niepełnej,
e)
informacji o uprawnieniach zapisujących się osób do uchylenia się od skutków prawnych złożonego zapisu wraz z warunkami, jakie muszą być spełnione, aby takie uchylenie było skuteczne,
f)
terminów i szczegółowych zasad przydziału certyfikatów inwestycyjnych,
g)
zasad oraz terminów rozliczenia wpłat i zwrotu nadpłaconych kwot,
h)
przypadków, w których oferta może nie dojść do skutku lub fundusz może odstąpić od jej przeprowadzenia,
i)
sposobu i formy ogłoszenia o:
dojściu lub niedojściu oferty do skutku oraz sposobie i terminie zwrotu wpłaconych kwot,
odstąpieniu od przeprowadzenia oferty lub jej odwołaniu.
2.
W przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami informacje, o których mowa w ust. 1, podaje się odrębnie dla emisji certyfikatów związanych z każdym subfunduszem.
§  48.
1.
W rozdziale "Dane o funduszu" zamieszcza się co najmniej:
1)
nazwę (firmę), formę prawną, siedzibę i adres funduszu wraz z numerami telekomunikacyjnymi (telefon, telefaks), identyfikatorem według właściwej klasyfikacji statystycznej oraz numerem według właściwej identyfikacji podatkowej, a jeżeli fundusz zmieniał nazwę - również nazwy używane poprzednio, a także nazwy:
a)
subfunduszy - w przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami,
b)
funduszu podstawowego - w przypadku funduszu powiązanego;
2)
wskazanie czasu trwania funduszu, jeżeli jest oznaczony;
3)
wskazanie przepisów prawa, na podstawie których został utworzony fundusz;
4)
wskazanie sądu, który wydał postanowienie o wpisie funduszu do właściwego rejestru;
5)
datę i numer decyzji Komisji o udzieleniu zezwolenia na utworzenie funduszu;
6)
informacje o otoczeniu, w jakim fundusz prowadzi działalność, wraz z określeniem jego pozycji na rynku;
7)
opis polityki inwestycyjnej, w tym w szczególności informacje dotyczące:
a)
celów inwestycyjnych funduszu, wraz z omówieniem podstawowych zasad funkcjonowania i sposobu działania funduszu oraz dywersyfikacji i kryteriów doboru lokat,
b)
działalności i polityki inwestycyjnej, w tym informacje o typach lokat oraz dane dotyczące szacunkowego udziału następujących typów lokat w aktywach funduszu:
papierów wartościowych,
wierzytelności,
udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością,
walut,
instrumentów pochodnych, w tym niewystandaryzowanych instrumentów pochodnych,
instrumentów rynku pieniężnego,
depozytów,
jednostek uczestnictwa,
tytułów uczestnictwa,
praw własności lub współwłasności nieruchomości gruntowych oraz budynków i lokali stanowiących odrębne nieruchomości,
użytkowania wieczystego,
praw własności lub współwłasności statków morskich,
c)
inwestycji o podwyższonym ryzyku, z uwzględnieniem: kryteriów wyboru przedsiębiorstw, przewidywanego zaangażowania kapitałowego w poszczególne rodzaje przedsiębiorstw, polityki funduszu w zakresie zarządzania przedsiębiorstwami, w tym opracowywania strategii rozwoju przedsiębiorstw, przewidywanych sposobów zakończenia inwestycji,
d)
polityki inwestycyjnej funduszu w zakresie:
zaciągania pożyczek na cele inwestycyjne funduszu,
udzielania pożyczek,
udzielania gwarancji,
emisji obligacji,
e)
struktury portfela inwestycyjnego ze względu na płynność inwestycji,
f)
struktury portfela inwestycyjnego funduszu w ujęciu branżowym i geograficznym, z określeniem branż i rejonów geograficznych najistotniejszych z punktu widzenia polityki inwestycyjnej funduszu, oraz dane dotyczące procentowego udziału poszczególnych branż w aktywach funduszu,
g)
sposobu podejmowania decyzji inwestycyjnych w funduszu, w tym opis kompetencji decyzyjnych i wzajemnych powiązań pomiędzy poszczególnymi szczeblami zarządzania,
h)
podstawowych zasad organizacji zarządzania poszczególnymi częściami portfela inwestycyjnego;
8)
wskazanie odpowiednich przepisów statutu, w których określone są stosowane przez fundusz zasady i metody wyceny aktywów funduszu;
9)
informację o utworzeniu rady lub zgromadzenia inwestorów oraz o ich kompetencjach wynikających ze statutu funduszu lub ustawy o funduszach;
10)
informację o poprzednich emisjach certyfikatów inwestycyjnych, ze wskazaniem:
a)
liczby i łącznej wartości wyemitowanych certyfikatów inwestycyjnych,
b)
rynku regulowanego, na którym prowadzony jest obrót certyfikatami inwestycyjnymi;
11)
informacje o depozytariuszu, obejmujące firmę (nazwę), siedzibę i adres depozytariusza wraz z numerami telekomunikacyjnymi (telefon, telefaks), oraz imię i nazwisko członka zarządu odpowiedzialnego za działalność w zakresie pełnienia funkcji depozytariusza.
2.
W przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 7, podaje się odrębnie dla każdego subfunduszu.
3.
Jeżeli emitentem jest fundusz powiązany, informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 7, podaje się również o funduszu podstawowym.
§  49.
W rozdziale "Dane o osobach zarządzających i osobach nadzorujących oraz strukturze własności" zamieszcza się co najmniej:
1)
w odniesieniu do osób zarządzających i osób nadzorujących emitenta:
a)
imię, nazwisko, adres, wiek, zajmowane stanowisko oraz termin upływu kadencji, na jaką zostali powołani,
b)
istotne informacje o wykształceniu, kwalifikacjach i zajmowanych wcześniej stanowiskach,
c)
wskazanie, czy osoby te pełniły w przeszłości funkcje osób nadzorujących lub zarządzających w podmiotach, które w okresie kadencji tych osób znalazły się w stanie upadłości lub likwidacji,
d)
informacje o wpisie dotyczącym osoby zarządzającej lub nadzorującej zamieszczonym w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych, prowadzonym na podstawie ustawy o KRS, lub o wpisie do równoważnego mu rejestru prowadzonego na podstawie przepisów prawa państwa innego niż Rzeczpospolita Polska,
e)
informacje o pozbawieniu osób zarządzających lub nadzorujących przez sąd upadłościowy prawa prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek oraz pełnienia funkcji członka rady nadzorczej, reprezentanta lub pełnomocnika w spółce handlowej, przedsiębiorstwie państwowym, spółdzielni, fundacji lub stowarzyszeniu oraz o skazaniu prawomocnym wyrokiem za przestępstwa określone w przepisach rozdziałów XXXIII-XXXVII Kodeksu karnego oraz art. 587, 590 i 591 Kodeksu spółek handlowych lub o równoważnych zdarzeniach, które miały miejsce na podstawie przepisów prawa państwa innego niż Rzeczpospolita Polska,
f)
informacje o toczących się lub zakończonych w okresie ostatnich 2 lat postępowaniach cywilnych, karnych, administracyjnych i karnych skarbowych dotyczących osób zarządzających funduszu i nadzorujących funduszu, jeżeli wynik tych postępowań ma lub może mieć znaczenie dla działalności funduszu;
2)
dane o strukturze własności towarzystwa funduszy inwestycyjnych zarządzającego funduszem.
§  50.
1.
W rozdziale "Sprawozdania finansowe" zamieszcza się następujące informacje:
1)
sprawozdanie finansowe funduszu za ostatni rok obrotowy, za który zostało ono sporządzone, obejmujące dane porównawcze, sporządzone zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy inwestycyjnych oraz zbadane zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami zawodowymi, a w przypadku funduszu z wydzielonymi subfunduszami - połączone sprawozdanie finansowe funduszu z wydzielonymi subfunduszami oraz sprawozdania jednostkowe subfunduszy za ostatni rok obrotowy, za który zostały one sporządzone, obejmujące dane porównawcze, sporządzone zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy inwestycyjnych oraz zbadane zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami zawodowymi;
2)
w przypadku gdy fundusz prowadzi działalność krócej niż przez okres, za który wymagane jest przedstawienie sprawozdania finansowego, o którym mowa w pkt 1, a jego prawnym poprzednikiem była inna osoba prawna lub nastąpiła zmiana formy prawnej (przekształcenie) - sprawozdanie finansowe prawnych poprzedników funduszu za okres nieobjęty sprawozdaniem finansowym funduszu, sporządzone zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy inwestycyjnych oraz zbadane zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami zawodowymi;
3)
opinię podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, w której stwierdza się, że sprawozdanie finansowe oraz dane porównywalne, o których mowa w pkt 1 i 2, są prawidłowe, rzetelne i jasne oraz o tym, że wskazane tam dane porównywalne są sporządzone zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
4)
wskazanie miejsca, gdzie można zapoznać się ze sprawozdaniami finansowymi funduszu za poprzednie okresy obrotowe.
2.
W przypadku gdy fundusz prowadzi działalność krócej niż przez okres, za który przedstawia się sprawozdania finansowe oraz dane porównywalne, w rozdziale niniejszym zamieszcza się sprawozdania finansowe oraz dane porównywalne za okres od dnia rejestracji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 2.
3.
W przypadku emitenta będącego instytucją wspólnego inwestowania z siedzibą za granicą w rozdziale "Sprawozdania finansowe" zamieszcza się:
1)
sprawozdanie finansowe emitenta za ostatni rok obrotowy, za który zostało ono sporządzone, obejmujące dane porównawcze, sporządzone zgodnie z przepisami obowiązującymi emitenta oraz zbadane zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami zawodowymi;
2)
skonsolidowane sprawozdanie finansowe grupy kapitałowej emitenta za ostatni rok obrotowy, za który zostało ono sporządzone, obejmujące dane porównawcze, sporządzone zgodnie z przepisami obowiązującymi emitenta oraz zbadane zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami zawodowymi;
3)
w przypadku gdy emitent prowadzi działalność krócej niż przez okres, za który wymagane jest przedstawienie sprawozdania finansowego lub skonsolidowanego sprawozdania finansowego, o których mowa w pkt 1 i 2, a jego prawnym poprzednikiem była inna osoba prawna lub nastąpiła zmiana formy prawnej (przekształcenie) - sprawozdanie finansowe lub skonsolidowane sprawozdanie finansowe prawnych poprzedników emitenta za okres nieobjęty sprawozdaniem finansowym lub skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym emitenta, sporządzone zgodnie z obowiązującymi ich przepisami oraz zbadane zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami zawodowymi;
4)
opinię podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego o badanych sprawozdaniach finansowych lub skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych, o których mowa w pkt 1-3.
4.
Emitent będący funduszem albo instytucją wspólnego inwestowania z siedzibą za granicą może sporządzać sprawozdania finansowe oraz dane porównawcze zgodnie z MSR.
5.
W przypadku stosowania przez emitenta będącego funduszem MSR do sporządzania sprawozdań finansowych po raz pierwszy dane za poprzedni rok obrotowy mogą zostać sporządzone zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy inwestycyjnych. W takim przypadku w memorandum powinny zostać zamieszczone dodatkowo dane finansowe funduszu, obejmujące okres objęty sprawozdaniem finansowym, sporządzone zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości funduszy inwestycyjnych. Dane porównywalne mogą być sporządzone zgodnie z MSR, jeżeli fundusz tak postanowi.
§  51.
W rozdziale "Załączniki" zamieszcza się:
1)
odpis z właściwego dla funduszu rejestru;
2)
aktualny tekst statutu funduszu oraz treść ogłoszonych zmian statutu, które jeszcze nie weszły w życie, wraz z terminem ich wejścia w życie;
3)
definicje i objaśnienia skrótów.