§ 9. - Szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy finansowej na realizację operacji w ramach Priorytetu 5. Wspieranie obrotu i przetwarzania, zawartego w Programie Operacyjnym "Rybactwo i Morze".

Dziennik Ustaw

Dz.U.2016.1965

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 października 2023 r.
§  9. 
Do kosztów kwalifikowalnych operacji w ramach działania, o którym mowa w art. 66 rozporządzenia nr 508/2014, w zakresie wdrażania planów produkcji i obrotu, zalicza się koszty:
1)
wdrażania celów uznanych organizacji producentów ryb, określonych w art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniającego rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 (Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1379/2013", realizowanych w oparciu o środki wymienione w art. 8 rozporządzenia nr 1379/2013;
2)
dodatku do wynagrodzenia pracowników beneficjenta z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych danego pracownika związanych z realizacją planu produkcji i obrotu, na warunkach określonych w § 8 ust. 2;
3)
wynagrodzenia brutto osób niebędących pracownikami beneficjenta, z którymi beneficjent zawarł umowę cywilnoprawną w celu realizacji planu produkcji i obrotu, na warunkach określonych w § 8 ust. 3;
4)
wynagrodzenia osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, która wykonywała zadania związane z realizacją planu produkcji i obrotu, na warunkach określonych w § 8 ust. 4;
5)
delegacji służbowych, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 5;
6)
administracyjne, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 8;
7)
dostosowania produkcji do wymogów rynkowych, w tym:
a)
szkoleń z zakresu obróbki wstępnej ryb,
b)
szkoleń z zakresu standaryzacji produktów rybnych wprowadzanych do obrotu,
c)
zakupu środków służących standaryzacji produktów rybnych oferowanych do sprzedaży,
d)
zakupu środków służących wstępnej obróbce ryb i wprowadzania ich do obrotu,
e)
kontroli i nadzoru weterynaryjnego,
f)
zakupu i modernizacji infrastruktury technicznej niezbędnej do utrzymania jakości ryb wyładowywanych ze statków rybackich,
g)
zakupu, modernizacji oraz rozbudowy magazynowych systemów informatycznych,
h)
badań laboratoryjnych ryb mogących potencjalnie zawierać pozostałości zanieczyszczeń;
8)
kierowania podażą produktów członków danej uznanej organizacji producentów ryb i obrotem tymi produktami, w tym:
a)
szkoleń z zakresu zarządzania sprzedażą,
b)
analizy potencjału rynkowego organizacji oraz oceny konkurencyjności organizacji na rynku,
c)
zakupu systemów umożliwiających elektroniczną sprzedaż ryb,
d)
wprowadzenia do obrotu gatunków ryb określonych w przepisach w sprawie gatunków ryb, których zasoby wymagają wzmożonej ochrony lub wzmożonego nadzoru;
9)
promowania w sposób niedyskryminujący pochodzących z Unii Europejskiej produktów rybnych członków danej organizacji, z wykorzystaniem w szczególności certyfikatów, obejmujących chronione nazwy pochodzenia, znaki jakości, oznaczenia geograficzne, gwarantowane tradycyjne specjalności, w szczególności w zakresie przestrzegania oraz utrzymania zasad zrównoważonego rozwoju rybołówstwa, w tym:
a)
udziału w krajowych i zagranicznych branżowych targach i wystawach,
b)
szkoleń i działań edukacyjnych w zakresie certyfikacji i znakowania produktów rybnych,
c)
certyfikacji produktów oraz certyfikacji łańcucha dostaw zrównoważonego rybołówstwa i zrównoważonej akwakultury oraz metod przetwarzania przyjaznych dla środowiska;
10)
kontrolowania i podejmowania środków w celu zapewnienia zgodności działalności członków danej uznanej organizacji producentów ryb z zasadami określonymi przez tę organizację, w tym:
a)
opracowania programów obserwacji i kontroli działalności członków organizacji,
b)
audytu stwierdzającego spełnianie przez członków organizacji zasad przez nią określonych;
11)
propagowania programów szkolenia zawodowego i współpracy w celu zachęcenia młodych ludzi do podjęcia działalności w tym sektorze, w tym:
a)
opracowania programów szkolenia zawodowego,
b)
szkoleń, w tym praktyk zawodowych, dla osób podejmujących pracę w rybołówstwie;
12)
ograniczenia oddziaływania połowów na środowisko, w tym przez realizację środków służących poprawie selektywności narzędzi połowowych, w tym:
a)
modernizacji narzędzi połowowych w celu uzyskania wyższej selektywności,
b)
zakupu technologii pozwalających na prowadzanie bardziej zrównoważonych połowów, w tym pozwalających na unikanie przyłowów obejmujących również przyłowy ptaków i ssaków,
c)
szkoleń z zakresu zrównoważonego rybołówstwa, jakości produktów rybnych, przepisów z zakresu rybołówstwa oraz rezultatów uzgodnień z zakresu rybołówstwa na forach międzynarodowych;
13)
promowania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu poprawy obrotu i kształtowania cen produktów rybnych, w tym szkoleń z zakresu handlu elektronicznego tymi produktami;
14)
ułatwienia konsumentom dostępu do informacji dotyczących produktów rybnych, w tym:
a)
założenia i utrzymania stron internetowych,
b)
wdrożenia systemów znakowania produktów rybnych,
c)
propagowania wartości odżywczej i jakości produktów rybnych;
15)
wspólnego planowania działalności połowowej członków danej organizacji i wspólnego zarządzania tą działalnością w zależności od stosowanej przez państwa członkowskie organizacji zarządzania żywymi zasobami morza, w tym opracowywania i realizacji środków poprawy selektywności działalności połowowej i doradzania właściwym organom, w tym:
a)
uczestnictwa w spotkaniach właściwych organów zarządzania rybołówstwem na szczeblu regionalnym, krajowym i międzynarodowym,
b)
składek związanych z członkostwem w organizacjach zajmujących się rybołówstwem oraz rynkiem rybnym;
16)
unikania i minimalizowania przypadkowych połowów przez zaangażowanie w rozwój środków technicznych i ich stosowanie oraz jak najlepsze wykorzystanie przypadkowych połowów stad handlowych bez tworzenia rynku dla połowów, które są poniżej minimalnego rozmiaru odniesienia do celów ochrony, zgodnie odpowiednio z art. 15 ust. 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniającego rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylającego rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 22, z późn. zm.) lub z planami strategicznymi, o których mowa w art. 34 ust. 2 tego rozporządzenia, w tym:
a)
koszty zabezpieczenia i przechowywania przypadkowych połowów stad handlowych w celu przekazania ich do wyspecjalizowanych zakładów przetwórstwa,
b)
zakupu środków służących do zabezpieczenia i przechowywania przypadkowych połowów stad handlowych w celu przekazania ich do wyspecjalizowanych zakładów przetwórstwa,
c)
propagowania praktyk połowowych przyczyniających się do zapobiegania i ograniczania przypadkowych połowów;
17)
zarządzania miejscem tymczasowego składowania produktów rybołówstwa, w tym zakupu i modernizacji magazynowych systemów informatycznych;
18)
promowania zrównoważonej działalności w zakresie akwakultury, szczególnie w kategoriach ochrony środowiska, zdrowia i dobrostanu zwierząt, w tym:
a)
szkoleń i działań edukacyjnych w zakresie certyfikacji, znakowania, ochrony środowiska, zdrowia i dobrostanu zwierząt,
b)
certyfikacji produktów zrównoważonego rybołówstwa i zrównoważonej akwakultury oraz metod przetwarzania przyjaznych dla środowiska;
19)
gromadzenia informacji o produktach rybnych podlegających obrotowi, w tym informacji gospodarczych o pierwszej sprzedaży produktów rybnych, oraz o prognozach dotyczących produkcji, w tym:
a)
przeprowadzenia analizy rynku,
b)
zakupu bazy danych i sprzętu informatycznego do gromadzenia danych o obrocie i pierwszej sprzedaży produktów rybnych;
20)
gromadzenia informacji środowiskowych, w tym monitoringu zwierząt drapieżnych powodujących straty w zasobach morskich i akwakulturze;
21)
planowania zarządzania działalnością w zakresie akwakultury członków danej uznanej organizacji producentów ryb, w tym:
a)
szkoleń z zakresu zarządzania sprzedażą,
b)
analizy potencjału rynkowego danej organizacji oraz oceny konkurencyjności organizacji na rynku,
c)
opracowania strategii wprowadzania do obrotu produktów akwakultury,
d)
przeprowadzenia analiz rynku produktów akwakultury,
e)
audytu stwierdzającego spełnianie przez członków danej organizacji zasad przez nią określonych;
22)
wspierania programów zawodowych w celu promowania produktów zrównoważonej akwakultury, w tym:
a)
opracowania planów promocji produktów zrównoważonej akwakultury,
b)
szkoleń dla osób podejmujących pracę w akwakulturze,
c)
opracowania programów szkolenia zawodowego.