Rozdział 2 - Wymagania w zakresie bezpieczeństwa żeglugi i życia na morzu - Szczegółowe warunki bezpiecznego uprawiania żeglugi przez statki morskie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2005.174.1452

Akt utracił moc
Wersja od: 29 czerwca 2011 r.

Rozdział  2

Wymagania w zakresie bezpieczeństwa żeglugi i życia na morzu

§  5.
Niezależnie od spełnienia wymagań co do technicznego stanu bezpieczeństwa statek może być używany w żegludze morskiej, jeżeli spełnia także inne wymagania bezpieczeństwa żeglugi i życia na morzu, dotyczące w szczególności:
1)
wyposażenia w środki i urządzenia ratunkowe;
2)
obsady łodzi i tratw ratunkowych;
3)
wyposażenia w środki sygnałowe, nawigacyjne i radiowe;
4)
urządzeń do podejmowania pilota;
5)
alarmów i ćwiczeń;
6)
ochrony przeciwpożarowej;
7)
zarządzania bezpieczną eksploatacją statku w podróży morskiej.
§  6.
1.
W zakresie, o którym mowa w § 5 pkt 1, statki pasażerskie oraz inne statki o pojemności brutto 500 i powyżej, uprawiające żeglugę międzynarodową, z wyjątkiem statków rybackich, powinny być wyposażone w:
1)
łodzie ratunkowe;
2)
łodzie ratownicze;
3)
tratwy ratunkowe;
4)
koła ratunkowe;
5)
pasy ratunkowe;
6)
kombinezony ratunkowe i ochronne;
7)
środki indywidualnej ochrony cieplnej;
8)
inne środki i urządzenia ratunkowe.
2.
Ilość i rodzaj środków oraz urządzeń ratunkowych, ich rozmieszczenie, sposób instalowania i wyposażenie określają przepisy IMO.
§  7.
1.
Dla statków innych niż wymienione w § 6 ust. 1 ustala się następujące kategorie pod względem wyposażenia w środki i urządzenia ratunkowe:
1)
kategoria A1 - statki pasażerskie odbywające podróże w żegludze krajowej;
2)
kategoria A2 - statki pasażerskie odbywające podróże w żegludze osłoniętej;
3)
kategoria A3 - statki pasażerskie uprawiające żeglugę portową;
4)
kategoria B - statki towarowe o pojemności brutto poniżej 500;
5)
kategoria C1 - statki rybackie o długości większej od 75 m, wliczając w to statki, które przetwarzają swoje połowy;
6)
kategoria C2 - statki rybackie o długości 75 m i mniejszej, wliczając w to statki, które przetwarzają swoje połowy;
7)
kategoria D - statki specjalistyczne o pojemności brutto poniżej 500;
8) 4
kategoria E1 - statki przeznaczone do celów sportowych, rekreacyjnych lub turystycznych o długości całkowitej powyżej 15 m, inne niż kategorii E2;
9) 5
kategoria E2 - statki przeznaczone do celów sportowych, rekreacyjnych lub turystycznych, przewożące nie więcej niż 12 pasażerów, używane do prowadzenia działalności polegającej na: odpłatnym czarterowaniu statku z załogą, odpłatnym przewozie osób lub odpłatnych rejsach szkoleniowych.
2.
Liczbę, rodzaj i rozmieszczenie środków i urządzeń ratunkowych dla poszczególnych kategorii statków, o których mowa w ust. 1, określają dyrektorzy właściwych terytorialnie urzędów morskich, z zastrzeżeniem ust. 3. Dyrektorzy urzędów morskich określają ponadto rodzaj przedmiotów stanowiących wyposażenie środków ratunkowych dla poszczególnych kategorii statków oraz minimalny zestaw urządzeń nawigacyjnych, radiowych i środków sygnałowych dla tych statków.
3.
Rodzaje i liczby urządzeń i środków dla statków pasażerskich (w tym dla szybkich statków pasażerskich) oraz dla statków rybackich o długości 24 m i większej dyrektorzy urzędów morskich określają zgodnie z wymaganiami Konwencji SOLAS i przepisami IMO, z uwzględnieniem § 29 i 30.
4. 6
Ilekroć wyposażenie w środki ratunkowe uzależnione jest od długości statku, przyjmuje się jego długość pomiarową określoną przepisami Międzynarodowej konwencji o pomierzaniu pojemności statków z 1969 r., sporządzonej w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r. (Dz. U. z 1983 r. Nr 56, poz. 247 i 248), a w przypadku statków kategorii E1 oraz E2 przyjmuje się ich długość całkowitą.
§  8.
Znajdujące się na statku środki i urządzenia ratunkowe oraz przedmioty stanowiące ich wyposażenie powinny być utrzymywane w należytym stanie technicznym i w stałej gotowości do użycia w razie nagłej potrzeby, zarówno przed rozpoczęciem żeglugi, jak i przez cały czas trwania podróży morskiej.
§  9.
W składzie załogi każdego statku powinna znajdować się określona liczba osób posiadających kwalifikacje do kierowania oraz obsługi łodzi i tratw ratunkowych, potwierdzone świadectwem ratownika wydanym przez dyrektora urzędu morskiego zgodnie z rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 25 pkt 1 i 3 ustawy.
§  10.
1.
Wymagana minimalna liczba osób posiadających kwalifikacje, o których mowa w § 9, dla każdej znajdującej się na statku łodzi ratunkowej wynosi:
1)
2 - w przypadku łodzi o nośności do 40 osób;
2)
3 - w przypadku łodzi o nośności od 41 do 61 osób;
3)
4 - w przypadku łodzi o nośności od 62 do 85 osób;
4)
5 - w przypadku łodzi o nośności powyżej 85 osób.
2.
Dla każdej łodzi ratunkowej powinien być wyznaczony kierownik łodzi i jego zastępca. Kierownictwo łodzi ratunkowej powinno być powierzone osobie posiadającej kwalifikacje, o których mowa w § 9.
3.
Do obsługi każdej łodzi motorowej powinien być przydzielony członek załogi znający obsługę silnika.
§  11.
1.
Do obsługi każdej tratwy ratunkowej kapitan statku wyznacza co najmniej jednego członka załogi posiadającego kwalifikacje, o których mowa w § 9. W razie wyznaczenia do obsługi tratwy ratunkowej więcej niż jednego członka załogi kapitan wyznacza kierownika tratwy.
2.
Dyrektor urzędu morskiego, mając na względzie charakter podróży, liczbę osób na statku oraz rodzaj statku, może zezwolić na wyznaczenie na kierowników tratw ratunkowych zamiast osób o kwalifikacjach, o których mowa w § 9, osoby posiadające przeszkolenie w zakresie indywidualnych technik ratunkowych.
§  12.
Świadectwa ratownika posiadane przez członków załogi statku pasażerskiego powinny znajdować się u kapitana statku i na żądanie organu inspekcyjnego powinny być okazywane wraz z imiennymi wykazami:
1)
oficerów pokładowych;
2)
osób posiadających świadectwo ratownika.
§  13.
1.
Statek morski uprawiający żeglugę międzynarodową powinien być wyposażony w:
1)
kompas magnetyczny i żyroskopowy;
2)
echosondę i sondę ręczną;
3)
chronometr i sekundomierz;
4)
radar;
5)
radiopławę awaryjną;
6)
radiotelefon VHF;
7)
stację radiotelefoniczną;
8)
latarnie sygnałowo-pozycyjne;
9)
dzwon, gong i przyrząd do nadawania sygnałów dźwiękowych;
10)
komplet znaków dziennych;
11)
inne urządzenia nawigacyjne, radiowe i środki sygnałowe zgodnie z postanowieniami Konwencji SOLAS i innych umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną.
2.
Statek, o którym mowa w ust. 1, zgodnie z postanowieniami rozdziału V Konwencji SOLAS, powinien:
1)
przestrzegać obowiązujących tras żeglugowych;
2)
stosować się do informacji przekazywanych przez służbę patrolu lodowego, prowadzonego w rejonie Wielkiej Ławicy Nowofunlandzkiej;
3)
przekazywać informacje wymagane przez uznane systemy zgłaszania statków oraz uczestniczyć w obowiązujących systemach kontroli ruchu statków (VTS);
4)
posiadać niezbędny dla bezpieczeństwa morskiego skład załogi oraz ustalony język roboczy odnotowany w dzienniku okrętowym;
5)
zapewniać szybkie przejście na ręczne sterowanie; urządzenia sterowe powinny być sprawdzone przez załogę przed wyjściem statku w morze; minimum raz na trzy miesiące powinny być przeprowadzone ćwiczenia w zakresie awaryjnego sterowania;
6)
przekazywać odpowiedni zakres informacji o zagrożeniach nawigacyjnych statkom znajdującym się w pobliżu i kompetentnym władzom oraz udzielać niezbędnej pomocy w sytuacjach zagrożenia życia na morzu;
7)
mieć odpowiedni plan podróży uwzględniający stosowanie się do obowiązujących tras żeglugowych oraz analizę zagrożeń nawigacyjnych i warunków pogodowych;
8)
prowadzić radiową służbę nasłuchu zgodnie z umowami międzynarodowymi;
9)
spełniać przepisy bezpiecznej żeglugi zawarte w Konwencji w sprawie międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu z 1972 r., sporządzonej w Londynie dnia 20 października 1972 r. (Dz. U. z 1977 r. Nr 15, poz. 61 i 62 oraz z 1984 r. Nr 23, poz. 106).
3.
Znajdujące się na statku środki sygnałowe, urządzenia nawigacyjne i radiowe, sposób ich zainstalowania i rozmieszczenia powinny odpowiadać wymaganiom określonym w przepisach technicznych uznanej instytucji klasyfikacyjnej.
4.
Środki do radiowej łączności dwukierunkowej oraz transpondery radarowe stanowiące wyposażenie jednostek ratunkowych powinny być przechowywane na statku w dobrym stanie technicznym i w gotowości do umieszczenia w środkach ratunkowych.
§  14.
1.
Statki o pojemności brutto poniżej 200 powinny być wyposażone w reflektory radarowe. Wymagania w zakresie budowy i instalowania reflektorów radarowych na statkach określają przepisy techniczne uznanej instytucji klasyfikacyjnej.
2.
Dyrektor urzędu morskiego może polecić zainstalowanie reflektorów radarowych na statkach o pojemności brutto 200 i powyżej, jeżeli uzna to za konieczne ze względu na bezpieczeństwo żeglugi.
§  15.
1.
Statki powinny być wyposażone w niezbędne do prowadzenia nawigacji aktualne zestawy map morskich, wydawnictw i podręczników oraz w przybory nawigacyjne, a także teksty umów międzynarodowych i przepisów z zakresu bezpieczeństwa żeglugi i życia na morzu.
2.
Minimalny zestaw wydawnictw i podręczników oraz przyborów nawigacyjnych określają dyrektorzy urzędów morskich.
3.
Instrukcja mocowania ładunku powinna być zatwierdzona przez uznaną instytucję klasyfikacyjną.
§  16.
1.
Statki odbywające podróże morskie, w czasie których zachodzi prawdopodobieństwo korzystania z usług pilota morskiego, powinny być wyposażone w urządzenia do podejmowania pilota zgodnie z Konwencją SOLAS.
2.
Zgodność budowy urządzeń do podejmowania pilota z wymaganiami Konwencji SOLAS potwierdza uznana instytucja klasyfikacyjna.
3.
Urządzenie do podejmowania pilota powinno być utrzymywane w stałej gotowości do użycia.
4.
Umocowanie urządzenia do podejmowania pilota, wejście pilota na statek i jego zejście ze statku powinien nadzorować oficer pokładowy.
§  17.
1.
Na statkach obowiązują następujące alarmy:
1)
alarm ogólny;
2)
alarm pożarowy.
2.
Ustala się następujące sygnały alarmów:
1)
sygnał alarmu ogólnego stanowi siedem lub więcej krótkich dźwięków z następującym po nich jednym dźwiękiem długim: (.......-), kilkakrotnie powtórzonych;
2)
sygnał alarmu pożarowego stanowią dwa krótkie dźwięki z następującym po nich jednym dźwiękiem długim: (..-), kilkakrotnie powtórzone.
3.
Kapitan, za pomocą rozgłośni statkowej lub innych środków łączności wewnętrznej, po sygnale alarmu ogólnego może podać informację dotyczącą rodzaju zagrożenia.
4.
Polecenie opuszczenia statku jest ostatnią fazą alarmu ogólnego i może być poprzedzone jednym długim sygnałem dźwiękowym (-). Kapitan przez rozgłośnię statkową lub inny środek łączności wewnętrznej kilkakrotnie poleca opuścić statek.
5.
Na każdym statku powinien znajdować się aktualny rozkład alarmowy, opracowany zgodnie z wytycznymi wydanymi przez dyrektorów urzędów morskich, określający sygnały alarmowe, ich charakterystykę oraz sposób postępowania i obowiązki członków załogi na wypadek alarmu.
6.
Na statku, na którym znajdują się pomieszczenia dla pasażerów, powinny znajdować się również, sporządzone w odpowiednich językach, tablice informacyjne dla pasażerów, określające:
1)
sygnały alarmów i ich charakterystykę;
2)
sposób zachowania się pasażerów na wypadek ogłoszenia alarmu;
3)
sposób zakładania pasa ratunkowego lub ubrania ratunkowego.
7. 7
Na statku pasażerskim powinny być wyznaczone osoby do pomocy pasażerom w sytuacjach zagrożenia. Osoby te podczas alarmów i w sytuacjach zagrożenia powinny być łatwo identyfikowalne oraz potrafić skutecznie komunikować się z pasażerami w języku, którym posługują się pasażerowie, lub w języku angielskim. W przypadku gdy komunikacja werbalna jest nieskuteczna, osoby te powinny móc porozumieć się z pasażerami przy pomocy innych środków.
§  18.
1.
W celach szkoleniowych przeprowadza się na statkach alarmy ćwiczebne dla załogi oraz próbne dla pasażerów.
2.
Alarmy ćwiczebne i próbne ogłasza się po uprzednim zawiadomieniu pasażerów lub załogi o terminie ich przeprowadzenia.
3.
Ćwiczebne alarmy pożarowe i ogólne powinny być przeprowadzane zgodnie z wytycznymi wydanymi przez dyrektorów urzędów morskich, z tym że:
1)
na statkach pasażerskich i towarowych odbywających podróże międzynarodowe - w terminach i na zasadach zgodnych z postanowieniami Konwencji SOLAS;
2)
na statkach w żegludze portowej, osłoniętej i przybrzeżnej - zgodnie z instrukcją w sprawie alarmów, opracowaną przez armatora na podstawie wytycznych dyrektora urzędu morskiego;
3)
na pozostałych statkach - w odstępach nieprzekraczających jednego miesiąca oraz każdorazowo, jeżeli skład załogi uległ zmianie w ponad 25 %;
4)
na wszystkich statkach - w porze nocnej, w odstępach nieprzekraczających 3 miesięcy.
4.
Tematem ćwiczeń przeprowadzanych w ramach ćwiczebnych alarmów ogólnych powinny być co najmniej raz na 3 miesiące także pozostałe zagrożenia statku, zgodnie z wytycznymi obowiązującymi w tym zakresie.
§  19.
1.
Szczegółowe instrukcje alarmowe dla poszczególnych statków oraz rozkłady alarmowe dla statków pasażerskich opracowują armatorzy na podstawie wytycznych wydanych przez dyrektorów urzędów morskich.
2.
Liczbę i rodzaj sprzętu awaryjnego do likwidowania przecieków i ratowania statku przed zatonięciem określają dyrektorzy urzędów morskich.
§  20.
1.
Sprzęt gaśniczy stanowiący wyposażenie statków powinien odpowiadać przepisom technicznym uznanej instytucji klasyfikacyjnej.
2.
Konstrukcje zabezpieczenia przeciwpożarowego statków oraz ich wyposażenie w stałe urządzenia i instalacje gaśnicze określają przepisy techniczne uznanej instytucji klasyfikacyjnej.
§  21.
1.
Rodzaj, liczbę i rozmieszczenie sprzętu gaśniczego na statku ustala dyrektor urzędu morskiego przy zatwierdzaniu planu ochrony przeciwpożarowej.
2.
Plan ochrony przeciwpożarowej powinien być:
1)
sporządzony w języku polskim - na statkach w żegludze krajowej;
2)
wywieszony w miejscu widocznym i ogólnie dostępnym, a jego kopia - przechowywana przez kapitana statku wraz z innymi dokumentami; dodatkowy egzemplarz planu powinien być przechowywany w pojemniku umieszczonym i oznakowanym zgodnie z Konwencją SOLAS jako plan dla jednostek ochrony przeciwpożarowej; pojemnik powinien być oznakowany również w języku polskim w przypadku statków w żegludze krajowej.
3.
Plan ochrony przeciwpożarowej opracowuje armator według wytycznych dyrektora urzędu morskiego.
4. 8
W przypadku statków kategorii E1 i E2, o długości całkowitej nie większej niż 24 m, plan ochrony przeciwpożarowej zastępuje się wykazem sprzętu gaśniczego, który określa rodzaj i liczbę tego sprzętu. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.
§  22.
1.
Sprzęt gaśniczy powinien być:
1)
używany wyłącznie do celów ratowniczo-gaśniczych, ratowniczych lub szkoleniowych;
2)
utrzymywany w należytym stanie technicznym i w gotowości do natychmiastowego użycia podczas podróży i postoju statku w porcie.
2.
Utrzymywanie sprzętu gaśniczego w należytym stanie technicznym i gotowości do użycia podlega kontroli organu inspekcyjnego.
3.
Sprzęt gaśniczy na statku podlega okresowej kontroli przez upoważniony serwis, co najmniej raz w roku.
§  23.
Członkowie załogi powinni być przeszkoleni w zakresie ochrony przeciwpożarowej, a ewidencja dotycząca odbycia przeszkolenia powinna znajdować się u kapitana statku i być okazywana na żądanie organu inspekcyjnego.
§  24.
1.
Statki pasażerskie oraz inne statki o pojemności brutto 500 i powyżej, uprawiające żeglugę międzynarodową, z wyjątkiem statków rybackich, oraz armatorzy tych statków powinni spełniać wymagania w zakresie zarządzania bezpieczną eksploatacją, wynikające z postanowień Konwencji SOLAS i Międzynarodowego kodeksu zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobieganiem zanieczyszczaniu, określonego w rozdziale IX Konwencji SOLAS.
2.
Przeglądy w zakresie spełnienia przez statek i armatora wymagań, o których mowa w ust. 1, są dokonywane przez organ inspekcyjny na zlecenie armatora.
§  25.
Wymagania w zakresie zarządzania bezpieczną eksploatacją, o których mowa w § 24 ust. 1, obowiązują:
1)
w odniesieniu do statków pasażerskich oraz zbiornikowców do przewozu cieczy palnych, chemikaliowców, gazowców, masowców i innych statków towarowych uznanych przez Konwencję SOLAS za szybkie statki towarowe, o pojemności brutto 500 i powyżej;
2)
w odniesieniu do pozostałych statków towarowych i ruchomych jednostek wiertniczych o pojemności brutto 500 i powyżej.
4 § 7 ust. 1 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 13 kwietnia 2011 r. (Dz.U.11.88.496) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 czerwca 2011 r.
5 § 7 ust. 1 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 13 kwietnia 2011 r. (Dz.U.11.88.496) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 czerwca 2011 r.
6 § 7 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 13 kwietnia 2011 r. (Dz.U.11.88.496) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 czerwca 2011 r.
7 § 17 ust. 7 dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 13 kwietnia 2011 r. (Dz.U.11.88.496) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 czerwca 2011 r.
8 § 21 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 13 kwietnia 2011 r. (Dz.U.11.88.496) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 czerwca 2011 r.