Rozdział 2 - Świadectwa, dyplomy i inne druki szkolne dla szkół i placówek artystycznych - Świadectwa, dyplomy państwowe i inne druki szkolne szkół i placówek artystycznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2018.1193

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 września 2018 r.

Rozdział  2

Świadectwa, dyplomy i inne druki szkolne dla szkół i placówek artystycznych

§  3. 
1.  2
 Szkoły wydają uczniom świadectwa, dyplomy, indeksy, legitymacje szkolne i e-legitymacje szkolne.
2.  3
 Informacje ogólne dotyczące wydawania świadectw, dyplomów i innych druków szkolnych, oprócz legitymacji szkolnych i e-legitymacji szkolnych, zawiera załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3.  4
 Wykaz wzorów świadectw, dyplomów i innych druków szkolnych, oprócz legitymacji szkolnych i e-legitymacji szkolnych, zawiera załącznik nr 2 do rozporządzenia.
4. 
Świadectwa, dyplomy, poświadczenia spełniania, w zakresie obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących oraz zachowania, wymagań określonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w zakresie uzyskania promocji z wyróżnieniem albo ukończenia szkoły z wyróżnieniem, zwane dalej "poświadczeniami", protokoły egzaminów promocyjnych, eksternistycznych, poprawkowych i dyplomowych, arkusze ocen, indeksy i zaświadczenia o niemożności wystawienia duplikatu świadectwa lub dyplomu wydaje się na drukach według wzorów określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
5.  5
 Informacje ogólne dotyczące wydawania legitymacji szkolnych i e-legitymacji szkolnych zawiera załącznik nr 4 do rozporządzenia.
6.  6
 Wykaz wzorów legitymacji szkolnych i e-legitymacji szkolnych zawiera załącznik nr 5 do rozporządzenia.
7.  7
 Legitymacje szkolne i e-legitymacje szkolne wydaje się na drukach według wzorów określonych w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
8. 
Placówki artystyczne wydają uczniom świadectwa informujące o przebiegu nauki na drukach według własnego wzoru.
§  4. 
1. 
Szkoły wydają świadectwa szkolne promocyjne i świadectwa ukończenia szkoły.
2. 
Szkoła policealna wydaje uczniom indeksy.
3. 
Szkoła muzyczna II stopnia, szkoła sztuki tańca i szkoła sztuki cyrkowej może wydawać uczniom indeksy.
4. 
Statuty szkół, o których mowa w ust. 3, określają, czy szkoła wydaje uczniom indeksy czy świadectwa szkolne promocyjne. Na pisemny wniosek ucznia, szkoła, która wydaje uczniom indeksy, wydaje również uczniowi świadectwo szkolne promocyjne.
5. 
Szkoły, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 10a ust. 3 ustawy, wydają indeksy osobom przystępującym do egzaminów eksternistycznych.
6. 
Szkoły dające wykształcenie w zawodzie wydają absolwentom dyplomy.
§  5. 
Świadectwa i dyplomy wydaje się na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania prowadzonej przez szkołę.
§  6. 
1.  8
 Druki świadectw, dyplomów, indeksów, legitymacji szkolnych i e-legitymacji szkolnych są drukami ścisłego zarachowania.
2.  9
 Szkoła prowadzi imienną ewidencję wydanych świadectw ukończenia szkoły, dyplomów, indeksów, legitymacji szkolnych i e-legitymacji szkolnych.
3. 
Ewidencja, o której mowa w ust. 2, zawiera: imię (imiona) i nazwisko, numer PESEL ucznia albo absolwenta, a w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL - serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, numer wydanego dokumentu, datę odbioru dokumentu oraz podpis ucznia albo absolwenta.
§  7. 
1. 
Uczeń szkoły, po ukończeniu nauki w danej klasie, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, zależnie od wyników klasyfikacji rocznej, otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne potwierdzające uzyskanie albo nieuzyskanie promocji do klasy programowo wyższej.
2. 
Uczeń szkoły policealnej, po ukończeniu nauki w danym semestrze, z wyjątkiem semestru programowo najwyższego, zależnie od wyników klasyfikacji semestralnej, otrzymuje wpis do indeksu potwierdzający uzyskanie albo nieuzyskanie promocji na semestr programowo wyższy.
3. 
Uczeń szkoły muzycznej II stopnia, szkoły sztuki tańca i szkoły sztuki cyrkowej, po ukończeniu nauki w danej klasie, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne lub wpis do indeksu, potwierdzające uzyskanie albo nieuzyskanie promocji do klasy programowo wyższej.
4. 
Uczeń szkoły realizującej kształcenie ogólne na poziomie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego, który nie uzyskał promocji do klasy programowo wyższej, ale ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących otrzymał oceny roczne wyższe niż ocena niedostateczna, otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne stwierdzające zrealizowanie programu kształcenia ogólnego na poziomie odpowiedniej klasy szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego.
§  8. 
1. 
Po ukończeniu szkoły absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły.
2. 
Po ukończeniu szkoły dającej wykształcenie w zawodzie absolwent otrzymuje dyplom potwierdzający uzyskanie tytułu zawodowego.
3. 
Uczeń, który w szkole realizującej kształcenie ogólne w klasie, której zakres nauczania odpowiada programowo klasie VIII szkoły podstawowej, a która w danym typie szkoły jest klasą programowo najwyższą, nie ukończył tej klasy, ale ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących otrzymał oceny końcowe wyższe niż ocena niedostateczna, otrzymuje świadectwo szkolne potwierdzające zrealizowanie programu kształcenia ogólnego na poziomie klasy VIII szkoły podstawowej.
4. 
Uczeń, który w szkole realizującej kształcenie ogólne w klasie, której zakres nauczania odpowiada programowo klasie IV liceum ogólnokształcącego, a która w danym typie szkoły jest klasą programowo najwyższą, nie ukończył tej klasy, ale ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących otrzymał oceny końcowe wyższe niż ocena niedostateczna, otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły w zakresie kształcenia ogólnego potwierdzające zrealizowanie programu kształcenia ogólnego na poziomie klasy IV liceum ogólnokształcącego.
§  9. 
1. 
Począwszy od klasy odpowiadającej klasie IV szkoły podstawowej, uczeń, który uzyskał promocję z wyróżnieniem, otrzymuje świadectwo szkolne promocyjne potwierdzające uzyskanie promocji do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
2. 
Absolwent, który ukończył szkołę z wyróżnieniem, otrzymuje odpowiednio świadectwo lub dyplom ukończenia szkoły z wyróżnieniem.
3.  10
 Począwszy od klasy odpowiadającej klasie IV szkoły podstawowej uczeń lub absolwent szkoły realizującej kształcenie ogólne, inny niż wymieniony w ust. 1 i 2, który uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje poświadczenie.
§  10. 
Na świadectwie ukończenia szkoły, w części dotyczącej wyników klasyfikacji końcowej, przeznaczonej na wpisanie zajęć edukacyjnych, wpisuje się obowiązkowe zajęcia edukacyjne i oceny roczne uzyskane z tych zajęć w klasie programowo najwyższej oraz te obowiązkowe zajęcia edukacyjne i uzyskane z nich oceny roczne, z których nauka, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, zakończyła się w klasach programowo niższych.
§  11. 
1. 
Na dyplomie, w części dotyczącej wyników klasyfikacji końcowej, przeznaczonej na wpisanie zajęć edukacyjnych, wpisuje się obowiązkowe zajęcia edukacyjne i oceny roczne uzyskane z tych zajęć w klasie programowo najwyższej oraz te obowiązkowe zajęcia edukacyjne i uzyskane z nich oceny roczne, z których nauka, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, zakończyła się w klasach programowo niższych, a także oceny uzyskane z egzaminu dyplomowego.
2. 
Na dyplomie ukończenia szkoły policealnej wpisuje się oceny uzyskane z egzaminu dyplomowego.
§  12. 
1. 
Na dyplomie uzyskanym na podstawie egzaminów eksternistycznych, w części dotyczącej wyników egzaminów, wpisuje się oceny z egzaminów z zakresu obowiązkowych zajęć edukacyjnych objętych ramowym planem nauczania dla danego typu szkoły oraz oceny uzyskane z egzaminu dyplomowego.
2. 
Na dyplomie ukończenia szkoły policealnej uzyskanym na podstawie egzaminów eksternistycznych wpisuje się oceny uzyskane z egzaminu dyplomowego.
§  13. 
1. 
Druki świadectw, dyplomów i poświadczeń posiadają na pierwszej stronie mikrodruk (mikrotekst).
2. 
Świadectwa ukończenia szkoły i dyplomy są drukowane na papierze niewykazującym luminescencji w promieniowaniu UV, drukiem offsetowym z tłem giloszowym.
3. 
Świadectwa, dyplomy i inne druki szkolne wypełnia się czytelnie, bez poprawek, pismem komputerowym, maszynowym lub ręcznym.
4. 
Imię (imiona) i nazwisko, miesiąc i miejsce urodzenia ucznia albo absolwenta, klasę lub semestr, oceny z zajęć edukacyjnych, ocenę zachowania oraz miesiąc wystawienia świadectwa, dyplomu lub innego druku szkolnego wpisuje się słowami w pełnym brzmieniu, bez stosowania skrótów. Nazwę szkoły wpisuje się w pełnym brzmieniu zgodnie z nazwą ustaloną w statucie szkoły.
5. 
Jeżeli ocena z zajęć edukacyjnych lub z egzaminu dyplomowego składa się ze stopnia i punktów, stopień wpisuje się słowami w pełnym brzmieniu, bez stosowania skrótów, a liczbę punktów wpisuje się liczbą arabską.
6. 
Nazwy zajęć edukacyjnych wpisuje się w pełnym brzmieniu. Dopuszcza się wpisywanie nazwy zajęć edukacyjnych w dwóch wierszach, z tym że w pierwszym wierszu przeznaczonym na wpisanie oceny z zajęć edukacyjnych wstawia się poziomą kreskę.
7. 
Jako datę wydania świadectwa lub dyplomu przyjmuje się datę zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, a w przypadku świadectwa lub dyplomu wydawanego na podstawie egzaminu - datę ostatniej części egzaminu albo datę ustalonego przez szkołę terminu wydania absolwentom świadectw lub dyplomów.
8. 
W przypadku:
1)
ucznia, który przystępował do egzaminu poprawkowego, lub
2)
ucznia, który przystępował do egzaminu klasyfikacyjnego, lub
3)
ucznia, który przystępował do sprawdzianu wiadomości i umiejętności, lub
4)
ucznia, któremu ustalono roczną ocenę klasyfikacyjną w związku ze złożonymi zastrzeżeniami po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych

- jako datę wydania świadectwa przyjmuje się datę podjęcia przez radę pedagogiczną uchwały w sprawie wyników odpowiednio promocji albo klasyfikacji i promocji tego ucznia.

9. 
Uczniowi, któremu w wyniku:
1)
przeprowadzonego sprawdzianu wiadomości i umiejętności podwyższono roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych lub
2)
głosowania komisji powołanej przez dyrektora szkoły podwyższono roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania

- wydaje się nowe świadectwo lub dyplom za zwrotem świadectwa lub dyplomu wydanego poprzednio; nazwę zajęć edukacyjnych wpisuje się w sposób określony w ust. 6.

10. 
W wierszach, które nie są wypełnione, wstawia się poziomą kreskę, a w przypadku:
1)
zwolnienia ucznia z zajęć edukacyjnych - w wierszu przeznaczonym na wpisanie oceny wpisuje się odpowiednio "zwolniony" albo "zwolniona";
2)
nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych - w wierszu przeznaczonym na wpisanie oceny z tych zajęć wpisuje się odpowiednio "nieklasyfikowany" albo "nieklasyfikowana".
11. 
W przypadku niewypełnienia kilku kolejnych wierszy można je przekreślić ukośną kreską, z wyjątkiem pierwszego i ostatniego wolnego wiersza, w których wstawia się poziome kreski.
12. 
Świadectwo, dyplom i poświadczenie opatruje się wyraźnym odciskiem pieczęci urzędowej szkoły.
13. 
Świadectwo, dyplom i poświadczenie podpisują osoby wskazane na drukach. Odcisk pieczęci imiennej dyrektora szkoły lub przewodniczącego państwowej komisji egzaminacyjnej powinien być wyraźny.
14.  11
 Przepisy ust. 4-8 i 10-13 stosuje się odpowiednio przy wypełnianiu arkuszy ocen, indeksów, legitymacji szkolnych i e-legitymacji szkolnych, przy czym e-legitymacji szkolnych nie opatruje się odciskami pieczęci, o których mowa w ust. 12 i 13.
§  14. 
Świadectwa mogą być wypełniane w postaci elektronicznej oraz wydrukowane z pominięciem zawartych we wzorze świadectwa:
1)
linii przerywanych oznaczających miejsca przeznaczone na wpisanie: imienia (imion) i nazwiska, daty i miejsca urodzenia, numeru PESEL ucznia, a w przypadku gdy nie nadano numeru PESEL - nazwy i numeru innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, roku szkolnego, klasy, nazwy szkoły, nazwy miejscowości i województwa, w którym znajduje się szkoła, cyklu, kierunku, działu, wydziału, specjalności, specjalizacji, w której kształcił się uczeń, okresu nauczania, numeru świadectwa, miejscowości i daty wydania świadectwa, ocen zachowania i z religii/etyki, nazw obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz ocen z tych zajęć oraz szczególnych osiągnięć ucznia; w miejscu linii przerywanych wpisuje się odpowiednie dane;
2)
linii przerywanych oznaczających miejsca przeznaczone na odcisk pieczęci i podpis dyrektora szkoły oraz podpis wychowawcy lub opiekuna klasy;
3)
linii przerywanych w wyrazach "uczęszczał ...", "został ...", "ukończył ..." i "otrzymał ..."; w przypadku absolwentki w miejscu linii przerywanych wpisuje się "a";
4)
linii przerywanej w wyrazie "promocj ..." i "dopuszczon ..." - w miejscu linii przerywanej wpisuje się odpowiednią literę;
5)
linii przerywanej przed wyrazem "otrzymał ..." oznaczającej miejsce przeznaczone na wpisanie informacji o nieuzyskaniu promocji do klasy programowo wyższej; w przypadku uzyskania promocji do Masy programowo wyższej nie drukuje się linii przerywanej;
6)
oznaczenia miejsca, w którym umieszcza się odcisk pieczęci urzędowej szkoły.
§  15. 
W przypadku gdy uczeń albo absolwent nie posiada numeru PESEL, na świadectwie ukończenia szkoły, dyplomie i innych drukach szkolnych w miejscu przeznaczonym na wpisanie numeru PESEL wpisuje się serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
§  16. 
1. 
Szkoła, z własnej inicjatywy albo na wniosek ucznia albo absolwenta, w treści świadectwa szkolnego promocyjnego, w indeksie albo w poświadczeniu dokonuje sprostowania błędu i oczywistej omyłki. Jeżeli szkoła została zlikwidowana lub przekształcona, sprostowania dokonuje organ, o którym mowa w art. 89 ust. 6 i 7 lub art. 172 ust. 5 ustawy - Prawo oświatowe.
2. 
Sprostowania dokonuje się na podstawie odpowiedniego dokumentu przez skreślenie kolorem czerwonym nieprawidłowego zapisu i czytelne wpisanie kolorem czerwonym nad skreślonymi wyrazami właściwych danych. Na końcu świadectwa szkolnego promocyjnego, indeksu lub poświadczenia należy umieścić adnotację "Dokonano sprostowania", oraz czytelny podpis odpowiednio dyrektora szkoły lub osoby przez niego upoważnionej albo uprawnionego przedstawiciela organu, o którym mowa w art. 89 ust. 6 i 7 lub art. 172 ust. 5 ustawy - Prawo oświatowe, oraz datę i odcisk pieczęci urzędowej szkoły albo organu, o którym mowa w art. 89 ust. 6 i 7 lub art. 172 ust. 5 ustawy - Prawo oświatowe.
3. 
Informację o dokonanym sprostowaniu umieszcza się w arkuszu ocen.
4. 
Nie dokonuje się sprostowań w treści świadectw ukończenia szkoły i ich duplikatów, dyplomów i ich duplikatów oraz zaświadczenia, o którym mowa w § 18 ust. 8. Świadectwo ukończenia szkoły i jego duplikat, dyplom i jego duplikat lub zaświadczenie, o którym mowa w § 18 ust. 8, zawierające błędy lub omyłki podlegają wymianie.
§  17. 
1. 
Nie dokonuje się zmiany imienia (imion) lub nazwiska absolwenta na świadectwie ukończenia szkoły, dyplomie lub poświadczeniu, a także w dokumentacji przebiegu nauczania prowadzonej przez szkołę, jeżeli zmiana ta nastąpiła po ukończeniu szkoły, chyba że zmiana imienia (imion) lub nazwiska nastąpiła na podstawie decyzji administracyjnej albo orzeczenia sądowego. W tym przypadku wydaje się świadectwo ukończenia szkoły, dyplom lub poświadczenie na nowe imię (imiona) lub nazwisko, a jeżeli jego wydanie nie jest możliwe - duplikat świadectwa ukończenia szkoły, dyplomu lub poświadczenia, po przedstawieniu decyzji administracyjnej albo orzeczenia sądowego i za zwrotem świadectwa ukończenia szkoły, dyplomu lub poświadczenia wydanego na poprzednie imię (imiona) lub nazwisko.
2. 
W przypadku gdy zmiana imienia (imion) lub nazwiska ucznia nastąpiła przed ukończeniem szkoły, zakłada się arkusz ocen na nowe imię (imiona) lub nazwisko. W pozostałej dokumentacji przebiegu nauczania prowadzonej przez szkołę należy przekreślić kolorem czerwonym dotychczasowe imię (imiona) lub nazwisko i nad nim wpisać kolorem czerwonym nowe imię (imiona) lub nazwisko. Na dole strony należy umieścić adnotację "Dokonano zmiany imienia (imion) /nazwiska", datę i czytelny podpis osoby upoważnionej do podpisywania dokumentacji przebiegu nauczania. Nowe imię (imiona) lub nazwisko może być wpisane na podstawie odpisu aktu małżeństwa, decyzji administracyjnej o zmianie imienia (imion) lub nazwiska, aktualnego odpisu aktu urodzenia albo orzeczenia sądowego.
§  18. 
1. 
W przypadku utraty oryginału świadectwa lub dyplomu uczeń lub absolwent może wystąpić do szkoły, która wydała dokument, z pisemnym wnioskiem o wydanie duplikatu świadectwa, dyplomu lub poświadczenia.
2. 
Szkoła sporządza duplikat świadectwa, dyplomu lub poświadczenia na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania.
3. 
Duplikat wydaje się na druku według wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału świadectwa lub dyplomu. Na pierwszej stronie u góry należy umieścić wyraz "Duplikat", a na końcu dokumentu dodać wyrazy "oryginał podpisali" i wymienić nazwiska osób, które podpisały oryginał świadectwa lub dyplomu, lub stwierdzić nieczytelność podpisów oraz zamieścić datę wydania duplikatu i opatrzyć odciskiem pieczęci urzędowej szkoły. Na duplikacie nie umieszcza się fotografii ucznia lub absolwenta.
4. 
Jeżeli szkoła posiada dokumentację przebiegu nauczania, a brak jest druku świadectwa lub dyplomu według wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału, duplikat wydaje się na przygotowanym przez szkołę formularzu zgodnym z treścią oryginału świadectwa lub dyplomu.
5. 
Na dokumencie, na podstawie którego wydano duplikat świadectwa lub dyplomu, należy umieścić adnotację o wydaniu duplikatu, odnotowując tożsamość osoby odbierającej duplikat, stwierdzoną na podstawie dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość. W przypadku przesyłania duplikatu pocztą doręczenie następuje listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, które dołącza się do dokumentu, na którego podstawie wydano duplikat.
6. 
Duplikat ma moc oryginału i może być wydany ponownie.
7. 
W przypadku likwidacji lub przekształcenia szkoły duplikat świadectwa, dyplomu lub poświadczenia wydaje organ, o którym mowa w art. 89 ust. 6 i 7 lub art. 172 ust. 5 ustawy - Prawo oświatowe.
8. 
Jeżeli brak jest dokumentacji przebiegu nauczania albo nie jest ona wystarczająca do wydania duplikatu, odtworzenie oryginału świadectwa lub dyplomu może nastąpić na podstawie przepisów o odtworzeniu dyplomów i świadectw ukończenia nauki, w drodze postępowania sądowego. W tym przypadku szkoła albo organ właściwy do wydania duplikatu, zgodnie z ust. 7, wydaje zaświadczenie o braku możliwości wystawienia duplikatu świadectwa lub dyplomu.
9.  12
 Przepisy ust. 1-7 stosuje się odpowiednio przy sporządzaniu duplikatów innych dokumentów dotyczących przebiegu nauczania, z tym że duplikaty indeksu, legitymacji szkolnej i e-legitymacji szkolnej wydaje się z fotografią.
§  19. 
1. 
Dyrektor szkoły poświadcza zgodność kopii z oryginałem świadectwa, dyplomu lub innego druku szkolnego.
2. 
Na każdej stronie kopii należy umieścić adnotację "Stwierdzam zgodność z oryginałem", datę, odcisk pieczęci urzędowej szkoły oraz podpis i odcisk pieczęci dyrektora szkoły lub upoważnionej przez niego osoby.
§  20. 
1.  13
 Uczeń przyjęty do szkoły realizującej kształcenie ogólne otrzymuje legitymację szkolną albo e-legitymację szkolną. Ważność legitymacji szkolnej potwierdza się w kolejnym roku szkolnym przez umieszczenie daty ważności i odcisku pieczęci urzędowej szkoły. Ważność e-legitymacji szkolnej potwierdza się w kolejnym roku szkolnym przez umieszczenie hologramu.
2. 
Uczeń szkoły innej niż wymieniona w ust. 1 otrzymuje legitymację szkolną na swój pisemny wniosek, a w przypadku ucznia niepełnoletniego na wniosek rodziców. Ważność legitymacji szkolnej potwierdza się w kolejnym roku szkolnym, a w przypadku szkoły policealnej w kolejnym semestrze, przez umieszczenie daty ważności i odcisku pieczęci urzędowej szkoły.
2a.  14
 Uczeń szkoły policealnej może otrzymać e-legitymację szkolną na swój pisemny wniosek, jeżeli w okresie uczęszczania do tej szkoły nie uczęszcza do innej szkoły wydającej legitymację szkolną lub e-legitymację szkolną. Ważność e-legitymacji szkolnej potwierdza się w każdym kolejnym semestrze przez umieszczenie hologramu.
3.  15
 W legitymacji szkolnej i e-legitymacji szkolnej nie dokonuje się skreśleń i poprawek. Legitymacja szkolna i e-legitymacja szkolna zawierająca błędy lub omyłki podlega wymianie.
4. 
Legitymacje szkolne wydaje się w postaci papierowej.
5.  16
 E-legitymacje szkolne wydaje się w postaci blankietu z materiału laminowanego polichlorku winylu (PCV).
§  21. 
1. 
Uwierzytelnienia świadectw, dyplomów, indeksów lub poświadczeń wydawanych przez szkoły, przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą, dokonuje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
2. 
Uwierzytelnienie polega na poświadczeniu autentyczności podpisu i charakteru, w jakim działała osoba podpisująca świadectwo, dyplom, indeks lub poświadczenie, o których mowa w ust. 1, lub dokonująca uwierzytelnienia tego świadectwa, dyplomu, indeksu lub poświadczenia, oraz tożsamości odcisku pieczęci albo stempla, którym jest opatrzone to świadectwo, dyplom, indeks lub poświadczenie.
3. 
W klauzuli uwierzytelniającej zamieszcza się:
1)
podpis osoby upoważnionej do uwierzytelniania świadectwa, dyplomu, indeksu lub poświadczenia;
2)
odcisk pieczęci imiennej;
3)
odcisk pieczęci urzędowej organu, o którym mowa w ust. 1;
4)
nazwę miejscowości, w której znajduje się siedziba organu, o którym mowa w ust. 1;
5)
datę dokonania uwierzytelnienia.
4. 
Jeżeli świadectwo, dyplom, indeks lub poświadczenie, o których mowa w ust. 1, jest przeznaczone do obrotu prawnego w państwie będącym stroną Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r. (Dz. U. z 2005 r. poz. 938), do świadectwa, dyplomu, indeksu lub poświadczenia dołącza się albo umieszcza się na nim apostille wydaną przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
5. 
Przedłożone do wydania apostille lub uwierzytelnienia wielostronicowe świadectwa, dyplomy i indeksy powinny być zszyte. W miejscach zszycia umieszcza się odcisk pieczęci urzędowej organu, o którym mowa w ust. 1, w sposób uniemożliwiający wymianę kart świadectwa, dyplomu lub indeksu.
6. 
Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do innych niż wymienione w ust. 1 dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą wydawanych przez szkoły.
§  22. 
1.  17
 Świadectwa, dyplomy, indeksy, poświadczenia, legitymacje szkolne, e-legitymacje szkolne i zaświadczenia, a także kopie, o których mowa w § 19, są wydawane przez szkoły nieodpłatnie.
2. 
Nie pobiera się opłat za dokonanie sprostowania świadectwa szkolnego promocyjnego, indeksu lub poświadczenia oraz za stwierdzenie równoważności, o której mowa w § 24.
3.  18
 Za wydanie duplikatu świadectwa, dyplomu, indeksu i poświadczenia oraz za uwierzytelnienie dokumentu przeznaczonego do obrotu prawnego z zagranicą pobiera się opłatę w wysokości równej kwocie opłaty skarbowej od legalizacji dokumentu. Za wydanie odpowiednio duplikatu legitymacji szkolnej albo e-legitymacji szkolnej pobiera się opłatę w wysokości równej kwocie opłaty skarbowej od poświadczenia własnoręczności podpisu.
4.  19
 Opłatę, o której mowa w ust. 3, wnosi się na rachunek bankowy organu dokonującego odpowiedniej czynności, wskazany odpowiednio przez dyrektora szkoły, urząd obsługujący ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego albo inny organ dokonujący tej czynności.
2 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 4 września 2018 r. (Dz.U.2018.1740) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 września 2018 r.
3 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 4 września 2018 r. (Dz.U.2018.1740) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 września 2018 r.
4 § 3 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 4 września 2018 r. (Dz.U.2018.1740) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 września 2018 r.
5 § 3 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 4 września 2018 r. (Dz.U.2018.1740) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 września 2018 r.
6 § 3 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 4 września 2018 r. (Dz.U.2018.1740) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 września 2018 r.
7 § 3 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 4 września 2018 r. (Dz.U.2018.1740) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 września 2018 r.
8 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 4 września 2018 r. (Dz.U.2018.1740) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 września 2018 r.
9 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 4 września 2018 r. (Dz.U.2018.1740) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 września 2018 r.
10 § 9 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 4 września 2018 r. (Dz.U.2018.1740) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 września 2018 r.
11 § 13 ust. 14 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 4 września 2018 r. (Dz.U.2018.1740) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 września 2018 r.
12 § 18 ust. 9 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 4 września 2018 r. (Dz.U.2018.1740) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 września 2018 r.
13 § 20 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia z dnia 4 września 2018 r. (Dz.U.2018.1740) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 września 2018 r.
14 § 20 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia z dnia 4 września 2018 r. (Dz.U.2018.1740) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 września 2018 r.
15 § 20 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. c rozporządzenia z dnia 4 września 2018 r. (Dz.U.2018.1740) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 września 2018 r.
16 § 20 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 6 lit. d rozporządzenia z dnia 4 września 2018 r. (Dz.U.2018.1740) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 września 2018 r.
17 § 22 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia z dnia 4 września 2018 r. (Dz.U.2018.1740) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 września 2018 r.
18 § 22 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia z dnia 4 września 2018 r. (Dz.U.2018.1740) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 września 2018 r.
19 § 22 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia z dnia 4 września 2018 r. (Dz.U.2018.1740) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 września 2018 r.