Rozdział 2 - Tryb zakładania stowarzyszeń i powoływania ich władz. - Stowarzyszenia akademickie.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1933.30.259

Akt utracił moc
Wersja od: 24 stycznia 1934 r.

II.

Tryb zakładania stowarzyszeń i powoływania ich władz.

§  6.
(1)
W charakterze założycieli stowarzyszenia akademickiego może wystąpić grupa studentów licząca - jeżeli chodzi o stowarzyszenie samopomocowe - co najmniej 50 osób, we wszystkich innych przypadkach - 20 osób.
(2)
Założyciele wnoszą pisemne podanie do senatu akademickiego o zatwierdzenie statutu; podanie to podpisują wszyscy założyciele pełnem imieniem i nazwiskiem z wykazaniem przy każdem nazwisku nazwy wydziału, numeru indeksu oraz roku studjów i adresu.
(3)
W podaniu należy wskazać nazwiska tych osób z pośród założycieli, które są upoważnione do porozumiewania się z władzą, zatwierdzającą statut.
(4)
Do podania dołącza się trzy egzemplarze projektu statutu.
§  7.
(1) 3
W statucie każdego stowarzyszenia akademickiego powinny być wyszczególnione: a) nazwa stowarzyszenia, odróżniająca je wyraźnie od innych stowarzyszeń, zarejestrowanych w obrębie danej szkoły, b) siedziba stowarzyszenia, c) cel stowarzyszenia i środki działania, d) sposób wstępowania i ustępowania członków, ich prawa i obowiązki, e) fundusze stowarzyszenia i sposób ustanawiania składek członkowskich, f) władze stowarzyszenia (walne zebranie, zarząd, komisja rewizyjna i t. p.), sposób powoływania ich i uzupełniania oraz zakres ich kompetencyj, g) sposób załatwiania sporów, wynikających w obrębie stowarzyszenia, h) sposób reprezentowania stowarzyszenia nazewnątrz oraz warunki ważności jego uchwał, pism i obwieszczeń, i) sposób zaciągania przez stowarzyszenie zobowiązań majątkowych, j) sposób zmiany statutu, k) warunki i sposób rozwiązania się. stowarzyszenia, l) przeznaczenie majątku pozostałego w razie rozwiązania stowarzyszenia.
(2)
W razie dostrzeżenia w projekcie statutu braków senat akademicki zwraca statut założycielom, celem usunięcia tych braków lub dokonania uzupełnień.
§  8.
(1)
Senat akademicki może odmówić zatwierdzenia statutu stowarzyszenia, jeżeli statut nie odpowiada wymaganiom §§ 6 i 7, albo jeżeli istnienie stowarzyszenia ze względu na cel, ustrój lub działalność nie da się pogodzić z ogólnemi przepisami prawnemi, może spowodować zagrożenie bezpieczeństwa, spokoju, porządku publicznego i dyscypliny szkolnej, wreszcie gdy powstanie nowego stowarzyszenia nie przyniosłoby korzyści ani dla młodzieży ani dla szkoły.
(2)
Od decyzji tej założyciele mogą odwołać się za pośrednictwem rektora do Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, w ciągu 14 dni od dnia doręczenia odmownej decyzji.
§  9.
(1)
O zatwierdzeniu statutu rektor zawiadamia założycieli na piśmie, zwracając jeden egzemplarz statutu zaopatrzony klauzulą zatwierdzającą i podając równocześnie nazwisko kuratora, który będzie wykonywał nadzór nad stowarzyszeniem.
(2)
W ciągu dwóch tygodni od rozpoczęcia działalności stowarzyszenia należy podać do wiadomości rektora skład zarządu oraz adres lokalu stowarzyszenia.
(3)
Wszelkie zmiany w statutach wymagają zatwierdzenia senatu akademickiego,. Senat może również z własnej inicjatywy wprowadzić do statutu zmiany w każdym przypadku, gdy uzna to za konieczne. Od decyzji takiej może stowarzyszenie odwołać się za pośrednictwem rektora do Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego w ciągu 14 dni od dnia jej doręczenia.
§  10. 4
(1)
Wybory do władz stowarzyszenia akademickiego opierają się na zasadach tajności oraz bezpośredniości i odbywają się w terminach, ustalonych przez rektora w miesiącu lutym i marcu każdego roku.
(2)
W stowarzyszeniach akademickich, liczących mniej niż 200 członków, wybory do władz stowarzyszenia będą odbywać się na walnych zebraniach zwykłą większością głosów obecnych. W stowarzyszeniach, liczących ponad 200 członków, obowiązuje zasada proporcjonalności. Wybory proporcjonalne odbywają się nie wcześniej, niż w tydzień po dorocznem walnem zebraniu, mającem charakter informacyjno - sprawozdawczy.
(3)
Ordynacja wyborcza powinna przestrzegać poniższe zasady:
a)
prawo głosowania ma każdy student, członek stowarzyszenia, posiadający aktualną na dany rok szkolny legitymację akademicką oraz członkowską z wykazaniem uiszczenia należnych składek; głosowanie odbywa się osobiście;
b)
wybieranymi do władz stowarzyszenia mogą być tylko studenci, będący co najmniej od roku członkami stowarzyszenia;
c)
o zakwestjonowanem prawie wybieralności decyduje kurator stowarzyszenia;
d)
wybory zarządza rektor, ustalając równocześnie datę wyborów i ogłaszając kalendarz wyborczy; okres wyborczy trwać może najdłużej jeden miesiąc;
e)
dla przeprowadzenia wyborów rektor ustanawia komisje wyborcze, złożone z pięciu osób; w stowarzyszeniach, liczących mniej niż 1.000 osób funkcjonować będzie jedna komisja wyborcza, w stowarzyszeniach ponad 1.000 członków - kilka komisyj wyborczych;
f)
przewodniczącym komisji wyborczej jest z urzędu kurator stowarzyszenia; przy większej liczbie komisyj wyborczych, przewodniczących mianuje rektor z grona nauczycieli akademickich; członkami komisyj oraz mężami zaufania list mogą być tylko członkowie stowarzyszenia;
g)
z chwilą zgłoszenia zgody na kandydowanie, kandydaci do władz stowarzyszenia nie mogą brać udziału w pracach komisyj wyborczych;
h)
po zarządzeniu wyborów zarząd stowarzyszenia sporządza w dwóch egzemplarzach alfabetyczne spisy członków, uprawnionych do głosowania; spisy te powinny być oparte na spisach, przewidzianych w § 11 ust. 3; komisja wyborcza bada materjały, na których podstawie sporządzane są spisy;
i)
spisy wyborców powinny być wyłożone do przejrzenia przez członków stowarzyszenia; członkowie stowarzyszenia mogą wnosić reklamacje przeciwko pominięciu w spisie lub wpisaniu do spisu osoby nieuprawnionej do głosowania; reklamacje rozpatruje komisja wyborcza;
k)
listy kandydatów do władz stowarzyszenia muszą być zgłaszane na ręce kuratora; lista musi być podpisana przynajmniej przez 30 osób; kandydaci powinni złożyć oświadczenie, że godzą się kandydować oraz, że posiadają bierne prawo wyborcze;
l)
w razie zgłoszenia do terminu, wskazanego w kalendarzu wyborczym, tylko jednej listy kandydatów, uważa się wymienionych na niej kandydatów za wybranych bez przeprowadzania głosowania;
ł)
lista powinna zawierać nazwisk nie mniej, niż stanowisk we władzach stowarzyszenia; na liście muszą być osobno wymienieni grupami kandydaci do poszczególnych rodzajów władz (zarząd, komisja rewizyjna, sąd koleżeński i t. p.);
m)
głosowanie odbywa się w lokalach zamkniętych na terytorjum szkoły;
n)
głosowanie; odbywa się kartkami do urny na ogólnych zasadach, przyjętych przy wyborach do ciał parlamentarnych w Polsce;
o)
obliczanie wyników głosowania odbywa się systemem de Hendta w obecności kuratora stowarzyszenia lub innego profesora, delegowanego przez rektora, który podpisuje protokół głosowania i obliczania;
p)
wynik wyborów ogłasza kurator w sposób, przyjęty do podawania ogłoszeń w danej szkole, poczerń zwołuje pierwsze posiedzenie konstytucyjne nowych władz;
r)
zażalenia na sposób przeprowadzenia wyborów i dokonania poszczególnych czynności rozstrzyga rektor.
3 § 7 ust. 1 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 1934 r. (Dz.U.34.6.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 1934 r.
4 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 4-7 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 1934 r. (Dz.U.34.6.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 1934 r.