Rozdział 2 - Tryb zakładania stowarzyszeń i powoływania ich władz. - Stowarzyszenia akademickie.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1933.30.259
Akt utracił moc Wersja od: 24 stycznia 1934 r.
II.
Tryb zakładania stowarzyszeń i powoływania ich władz.
Tryb zakładania stowarzyszeń i powoływania ich władz.
§ 6.
(1)
W charakterze założycieli stowarzyszenia akademickiego może wystąpić grupa studentów licząca - jeżeli chodzi o stowarzyszenie samopomocowe - co najmniej 50 osób, we wszystkich innych przypadkach - 20 osób.(2)
Założyciele wnoszą pisemne podanie do senatu akademickiego o zatwierdzenie statutu; podanie to podpisują wszyscy założyciele pełnem imieniem i nazwiskiem z wykazaniem przy każdem nazwisku nazwy wydziału, numeru indeksu oraz roku studjów i adresu.(3)
W podaniu należy wskazać nazwiska tych osób z pośród założycieli, które są upoważnione do porozumiewania się z władzą, zatwierdzającą statut.(4)
Do podania dołącza się trzy egzemplarze projektu statutu.§ 7.
(1) 3
W statucie każdego stowarzyszenia akademickiego powinny być wyszczególnione: a) nazwa stowarzyszenia, odróżniająca je wyraźnie od innych stowarzyszeń, zarejestrowanych w obrębie danej szkoły, b) siedziba stowarzyszenia, c) cel stowarzyszenia i środki działania, d) sposób wstępowania i ustępowania członków, ich prawa i obowiązki, e) fundusze stowarzyszenia i sposób ustanawiania składek członkowskich, f) władze stowarzyszenia (walne zebranie, zarząd, komisja rewizyjna i t. p.), sposób powoływania ich i uzupełniania oraz zakres ich kompetencyj, g) sposób załatwiania sporów, wynikających w obrębie stowarzyszenia, h) sposób reprezentowania stowarzyszenia nazewnątrz oraz warunki ważności jego uchwał, pism i obwieszczeń, i) sposób zaciągania przez stowarzyszenie zobowiązań majątkowych, j) sposób zmiany statutu, k) warunki i sposób rozwiązania się. stowarzyszenia, l) przeznaczenie majątku pozostałego w razie rozwiązania stowarzyszenia.(2)
W razie dostrzeżenia w projekcie statutu braków senat akademicki zwraca statut założycielom, celem usunięcia tych braków lub dokonania uzupełnień.§ 8.
(1)
Senat akademicki może odmówić zatwierdzenia statutu stowarzyszenia, jeżeli statut nie odpowiada wymaganiom §§ 6 i 7, albo jeżeli istnienie stowarzyszenia ze względu na cel, ustrój lub działalność nie da się pogodzić z ogólnemi przepisami prawnemi, może spowodować zagrożenie bezpieczeństwa, spokoju, porządku publicznego i dyscypliny szkolnej, wreszcie gdy powstanie nowego stowarzyszenia nie przyniosłoby korzyści ani dla młodzieży ani dla szkoły.(2)
Od decyzji tej założyciele mogą odwołać się za pośrednictwem rektora do Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, w ciągu 14 dni od dnia doręczenia odmownej decyzji.§ 9.
(1)
O zatwierdzeniu statutu rektor zawiadamia założycieli na piśmie, zwracając jeden egzemplarz statutu zaopatrzony klauzulą zatwierdzającą i podając równocześnie nazwisko kuratora, który będzie wykonywał nadzór nad stowarzyszeniem.(2)
W ciągu dwóch tygodni od rozpoczęcia działalności stowarzyszenia należy podać do wiadomości rektora skład zarządu oraz adres lokalu stowarzyszenia.(3)
Wszelkie zmiany w statutach wymagają zatwierdzenia senatu akademickiego,. Senat może również z własnej inicjatywy wprowadzić do statutu zmiany w każdym przypadku, gdy uzna to za konieczne. Od decyzji takiej może stowarzyszenie odwołać się za pośrednictwem rektora do Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego w ciągu 14 dni od dnia jej doręczenia.§ 10. 4
(1)
Wybory do władz stowarzyszenia akademickiego opierają się na zasadach tajności oraz bezpośredniości i odbywają się w terminach, ustalonych przez rektora w miesiącu lutym i marcu każdego roku.(2)
W stowarzyszeniach akademickich, liczących mniej niż 200 członków, wybory do władz stowarzyszenia będą odbywać się na walnych zebraniach zwykłą większością głosów obecnych. W stowarzyszeniach, liczących ponad 200 członków, obowiązuje zasada proporcjonalności. Wybory proporcjonalne odbywają się nie wcześniej, niż w tydzień po dorocznem walnem zebraniu, mającem charakter informacyjno - sprawozdawczy.(3)
Ordynacja wyborcza powinna przestrzegać poniższe zasady:a)
prawo głosowania ma każdy student, członek stowarzyszenia, posiadający aktualną na dany rok szkolny legitymację akademicką oraz członkowską z wykazaniem uiszczenia należnych składek; głosowanie odbywa się osobiście;b)
wybieranymi do władz stowarzyszenia mogą być tylko studenci, będący co najmniej od roku członkami stowarzyszenia;c)
o zakwestjonowanem prawie wybieralności decyduje kurator stowarzyszenia;d)
wybory zarządza rektor, ustalając równocześnie datę wyborów i ogłaszając kalendarz wyborczy; okres wyborczy trwać może najdłużej jeden miesiąc;e)
dla przeprowadzenia wyborów rektor ustanawia komisje wyborcze, złożone z pięciu osób; w stowarzyszeniach, liczących mniej niż 1.000 osób funkcjonować będzie jedna komisja wyborcza, w stowarzyszeniach ponad 1.000 członków - kilka komisyj wyborczych;f)
przewodniczącym komisji wyborczej jest z urzędu kurator stowarzyszenia; przy większej liczbie komisyj wyborczych, przewodniczących mianuje rektor z grona nauczycieli akademickich; członkami komisyj oraz mężami zaufania list mogą być tylko członkowie stowarzyszenia;g)
z chwilą zgłoszenia zgody na kandydowanie, kandydaci do władz stowarzyszenia nie mogą brać udziału w pracach komisyj wyborczych;h)
po zarządzeniu wyborów zarząd stowarzyszenia sporządza w dwóch egzemplarzach alfabetyczne spisy członków, uprawnionych do głosowania; spisy te powinny być oparte na spisach, przewidzianych w § 11 ust. 3; komisja wyborcza bada materjały, na których podstawie sporządzane są spisy;i)
spisy wyborców powinny być wyłożone do przejrzenia przez członków stowarzyszenia; członkowie stowarzyszenia mogą wnosić reklamacje przeciwko pominięciu w spisie lub wpisaniu do spisu osoby nieuprawnionej do głosowania; reklamacje rozpatruje komisja wyborcza;k)
listy kandydatów do władz stowarzyszenia muszą być zgłaszane na ręce kuratora; lista musi być podpisana przynajmniej przez 30 osób; kandydaci powinni złożyć oświadczenie, że godzą się kandydować oraz, że posiadają bierne prawo wyborcze;l)
w razie zgłoszenia do terminu, wskazanego w kalendarzu wyborczym, tylko jednej listy kandydatów, uważa się wymienionych na niej kandydatów za wybranych bez przeprowadzania głosowania;ł)
lista powinna zawierać nazwisk nie mniej, niż stanowisk we władzach stowarzyszenia; na liście muszą być osobno wymienieni grupami kandydaci do poszczególnych rodzajów władz (zarząd, komisja rewizyjna, sąd koleżeński i t. p.);m)
głosowanie odbywa się w lokalach zamkniętych na terytorjum szkoły;n)
głosowanie; odbywa się kartkami do urny na ogólnych zasadach, przyjętych przy wyborach do ciał parlamentarnych w Polsce;o)
obliczanie wyników głosowania odbywa się systemem de Hendta w obecności kuratora stowarzyszenia lub innego profesora, delegowanego przez rektora, który podpisuje protokół głosowania i obliczania;p)
wynik wyborów ogłasza kurator w sposób, przyjęty do podawania ogłoszeń w danej szkole, poczerń zwołuje pierwsze posiedzenie konstytucyjne nowych władz;r)
zażalenia na sposób przeprowadzenia wyborów i dokonania poszczególnych czynności rozstrzyga rektor.3 § 7 ust. 1 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 1934 r. (Dz.U.34.6.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 1934 r.
4 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 4-7 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 1934 r. (Dz.U.34.6.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 1934 r.