Rozdział 3 - Test umiejętności - Staż adaptacyjny i test umiejętności w toku postępowania o uznanie nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodu inżyniera pożarnictwa i technika pożarnictwa.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2003.125.1165
Akt utracił moc Wersja od: 17 lipca 2003 r.
Rozdział 3
Test umiejętności
Test umiejętności
§ 18.
1.
Test umiejętności przeprowadza szkoła.2.
Organ prowadzący postępowanie ustala termin testu umiejętności, wskazuje szkołę do jego przeprowadzenia, zgodnie z profilem jej działania, oraz miejsce przeprowadzenia testu i zawiadamia o tym wnioskodawcę, co najmniej na 21 dni przed wyznaczonym dniem przeprowadzenia testu.3.
Przeprowadza się następujące rodzaje testu umiejętności: 1)
test teoretyczny - w formie testu pisemnego składającego się z nie więcej niż 50 pytań lub wypowiedzi ustnej na wylosowany przez wnioskodawcę zestaw składający się z nie więcej niż 5 pytań; 2)
test praktyczny - w formie wykonania pracy sprawdzającej wybrane umiejętności z zakresu zawodu inżyniera pożarnictwa lub technika pożarnictwa.4.
Test umiejętności z zakresu znajomości prawa polskiego przeprowadza się w formie testu pisemnego.5.
O rodzaju i formie testu umiejętności decyduje organ prowadzący postępowanie, z zastrzeżeniem ust. 4.6.
Organ prowadzący postępowanie może łączyć test praktyczny z testem teoretycznym.7.
Informacje o terminie, miejscu przeprowadzania, rodzaju, formie i kryteriach oceny testu umiejętności udostępnia się wnioskodawcy w szkole przeprowadzającej test.§ 19.
1.
Zakres wiedzy i umiejętności objętych testem umiejętności ustala indywidualnie dla każdego wnioskodawcy organ prowadzący postępowanie na podstawie: 1)
programu kształcenia odbytego przez wnioskodawcę w państwie wnioskodawcy; 2)
zakresu wymagań egzaminacyjnych obejmujących wiadomości i umiejętności niezbędne do wykonywania zawodu inżyniera pożarnictwa lub technika pożarnictwa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej; 3)
wymaganej znajomości prawa polskiego do wykonywania zawodu inżyniera pożarnictwa lub technika pożarnictwa; 4)
okresu praktyki zawodowej i nabytych przez wnioskodawcę umiejętności w zawodzie inżyniera pożarnictwa lub technika pożarnictwa w państwie wnioskodawcy; 5)
różnic wynikających ze specyfiki zawodu inżyniera pożarnictwa lub technika pożarnictwa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej i w państwie wnioskodawcy.2.
Organ przekazuje wnioskodawcy ustalony zakres wiedzy i umiejętności, jaki zostanie objęty testem umiejętności, do którego wnioskodawca może zgłosić uwagi w terminie 7 dni od przekazania mu tego zakresu.3.
Organ prowadzący postępowanie powiadamia pisemnie wnioskodawcę o uwzględnieniu uwag zgłoszonych przez wnioskodawcę do zakresu wiedzy i umiejętności, jaki zostanie objęty testem umiejętności, bądź o przyczynach ich nieuwzględnienia.4.
Zakres wiedzy i umiejętności, jaki zostanie objęty testem umiejętności, przekazuje się komendantowi szkoły celem opracowania pytań i zadań testowych, w tym zadań w teście praktycznym.5.
Komendant szkoły, w terminie 14 dni od dnia otrzymania ustalonego przez organ prowadzący postępowanie zakresu wiedzy i umiejętności, opracuje pytania i zadania testowe.6.
Każde z pytań zawiera nie mniej niż trzy możliwości odpowiedzi.7.
Co najmniej 70% pytań zawiera jedną odpowiedź poprawną. Pozostałe pytania mogą zawierać więcej niż jedną odpowiedź poprawną.8.
Pytania i zadania, o których mowa w ust. 4, zatwierdza organ prowadzący postępowanie.§ 20.
1.
Test umiejętności przeprowadza zespół egzaminacyjny powołany przez komendanta szkoły, w której test jest przeprowadzany.2.
Zespół egzaminacyjny składa się co najmniej z trzech osób mających doświadczenie w przeprowadzaniu egzaminów w zakresie uprawnień do wykonywania zawodu inżyniera pożarnictwa lub technika pożarnictwa.3.
Do zadań zespołu egzaminacyjnego należy w szczególności: 1)
przeprowadzenie testu umiejętności; 2)
dokonanie oceny wyników testu umiejętności; 3)
sporządzenie protokołu.4.
Czas trwania testu umiejętności nie może przekraczać 360 minut.§ 21.
Test umiejętności przeprowadza się w języku polskim.§ 22.
Arkusze testu umiejętności są przygotowywane i przechowywane w warunkach uniemożliwiających ich nieuprawnione ujawnienie wnioskodawcy przed rozpoczęciem testu.§ 23.
Zadania oraz pytania i możliwości odpowiedzi są umieszczane na jednostronnie zadrukowanych arkuszach testu ostemplowanych przez kierownika szkoły, w której test jest przeprowadzany.§ 24.
1.
Rozwiązania zadań oraz odpowiedzi na pytania testowe są punktowane.2.
Za każdą prawidłową odpowiedź na pytanie ustala się jednakową liczbę punktów, z tym że w przypadku gdy więcej niż jedna odpowiedź jest prawidłowa, dla zdobycia punktów za takie pytanie należy wskazać jako poprawne wszystkie odpowiedzi.3.
Wykonanie zadania w praktycznym teście umiejętności punktuje się w zależności od stopnia prawidłowości jego wykonania.§ 25.
Wynik testu określa się jako pozytywny lub negatywny. Za pozytywny uznaje się wynik testu, jeżeli wnioskodawca uzyskał co najmniej 75% ogólnej sumy punktów.§ 26.
Z przeprowadzonego testu umiejętności zespół egzaminacyjny sporządza protokół zawierający określenie składu zespołu i wyniku testu umiejętności oraz podpisy członków zespołu egzaminacyjnego.§ 27.
1.
Oceny testu umiejętności zespół egzaminacyjny dokonuje w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia jego przeprowadzenia.2.
Wynik testu umiejętności komendant szkoły, w której test jest przeprowadzany, przekazuje, w terminie 3 dni od dnia jego ustalenia: 1)
wnioskodawcy, na adres wskazany we wniosku, o którym mowa w § 3 ust. 2; 2)
organowi prowadzącemu postępowanie.§ 28.
Na podstawie wyniku przeprowadzonego testu umiejętności organ prowadzący postępowanie zalicza albo nie zalicza testu umiejętności.§ 29.
1.
Nieprzystąpienie do testu umiejętności w wyznaczonym terminie bez uzasadnionej przyczyny uważa się za odstąpienie od testu umiejętności.2.
Ponowne przystąpienie do testu umiejętności wymaga złożenia nowego wniosku, chyba że nieprzystąpienie do testu umiejętności nastąpiło z uzasadnionej przyczyny.3.
W przypadku nieprzystąpienia do testu umiejętności z uzasadnionej przyczyny organ prowadzący postępowanie wyznacza ponownie termin, szkołę zobowiązaną do przeprowadzenia testu, zgodnie z profilem jej działania, oraz miejsce przeprowadzenia tego testu.