Rozdział 2 - Staż adaptacyjny - Staż adaptacyjny i test umiejętności w toku postępowania o uznanie nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodu nauczyciela.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.5.47

Akt utracił moc
Wersja od: 17 stycznia 2003 r.

Rozdział  2

Staż adaptacyjny

§  7.
1.
Staż adaptacyjny może być odbywany w szkołach, placówkach oraz zakładach kształcenia nauczycieli, zwanych dalej "jednostkami", wskazanych w postanowieniu, o którym mowa w § 4 ust. 1.
2.
Kuratorzy oświaty, po porozumieniu z organem prowadzącym jednostkę, przekazują organowi prowadzącemu postępowanie raz w roku w terminie do dnia 15 grudnia wykaz jednostek, w których wnioskodawcy mogą odbywać staż adaptacyjny.
3.
W postanowieniu, o którym mowa w § 4 ust. 1, wskazuje się odpowiednią jednostkę spośród jednostek wymienionych w wykazie, o którym mowa w ust. 2. W przypadku braku takich jednostek odpowiednią jednostkę wskazuje organ prowadzący postępowanie po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty i po porozumieniu z organem prowadzącym jednostkę.
4.
Wnioskodawca może wskazać jednostkę, która gotowa jest nawiązać z wnioskodawcą stosunek prawny, o którym mowa w art. 2 pkt 16 ustawy, w celu odbycia przez niego stażu adaptacyjnego.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, wnioskodawca wraz z wnioskiem, o którym mowa w § 4 ust. 2, składa formularz zgłoszeniowy, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia, oraz zobowiązanie jednostki do nawiązania z wnioskodawcą stosunku prawnego.
6.
W zobowiązaniu, o którym mowa w ust. 5, jednostka określi:
1)
rodzaj stosunku prawnego;
2)
termin, w jakim nawiąże stosunek prawny;
3)
okres, na jaki nawiąże stosunek prawny;
4)
informację o obowiązkach, jakie powierzy wnioskodawcy.
7.
Organ prowadzący postępowanie może wskazać w postanowieniu jednostkę, o której mowa w ust. 4.
§  8.
1.
W celu odbycia stażu adaptacyjnego w jednostce wskazanej w formularzu zgłoszeniowym, o którym mowa w § 7 ust. 5, wnioskodawca jest zatrudniany na podstawie umowy o pracę albo odbywa staż, bez wynagrodzenia lub za wynagrodzeniem, na podstawie umowy cywilnoprawnej - na warunkach określonych pomiędzy wnioskodawcą a jednostką.
2.
W przypadku odbywania stażu adaptacyjnego w jednostce wskazanej przez organ prowadzący postępowanie w trybie § 7 ust. 3, wnioskodawca odbywa staż bez wynagrodzenia, chyba że jednostka i wnioskodawca postanowią inaczej.
3.
Nawiązanie stosunku prawnego za wynagrodzeniem następuje w porozumieniu z organem prowadzącym jednostkę.
§  9.
1.
Staż adaptacyjny odbywany jest pod nadzorem opiekuna stażu, którym może być nauczyciel posiadający kwalifikacje do nauczania danego przedmiotu nauczania lub prowadzenia danego rodzaju zajęć w zakresie, w jakim o uznanie kwalifikacji występuje wnioskodawca.
2.
Nauczyciela, o którym mowa w ust. 1, wyznacza na okres całego stażu adaptacyjnego dyrektor jednostki, w której odbywany jest staż.
3.
Zmiana opiekuna stażu adaptacyjnego może nastąpić z powodu:
1)
braku możliwości dalszego wykonywania czynności nadzoru;
2)
umotywowanego wniosku wnioskodawcy złożonego nie później niż na trzy miesiące przed zakończeniem stażu;
3)
umotywowanej prośby opiekuna stażu złożonej nie później niż na trzy miesiące przed zakończeniem stażu.
§  10.
Staż adaptacyjny jest odbywany zgodnie z programem stażu ustalanym przez dyrektora jednostki.
§  11.
1.
Program stażu adaptacyjnego jest ustalany po otrzymaniu postanowienia, o którym mowa w § 4 ust. 1, oraz kopii dokumentacji, o której mowa w § 5, dla nauczania danego przedmiotu lub przedmiotów nauczania albo dla prowadzenia danego rodzaju zajęć w zakresie, w jakim o uznanie kwalifikacji występuje wnioskodawca.
2.
Program stażu adaptacyjnego przygotowywany jest dla każdego wnioskodawcy indywidualnie, po przeprowadzeniu analizy kwalifikacji wnioskodawcy z uwzględnieniem zakresu wiedzy, jaki jest niezbędny dla spełnienia wymagań kwalifikacyjnych określonych dla nauczyciela danego przedmiotu nauczania lub rodzaju prowadzonych zajęć.
§  12.
W programie stażu adaptacyjnego uwzględnia się:
1)
dotychczasowe doświadczenie zawodowe wnioskodawcy i wymagania stawiane nauczycielom w zakresie, w jakim prowadzone jest postępowanie;
2)
różnice w metodyce prowadzenia zajęć;
3)
potrzeby poznania organizacji, zadań i zasad funkcjonowania jednostki, do pracy w której mają zostać uznane kwalifikacje wnioskodawcy;
4)
potrzeby uczestniczenia przez wnioskodawcę w pozalekcyjnej działalności jednostki.
§  13.
Program stażu adaptacyjnego powinien uwzględniać w szczególności:
1)
uczestnictwo w charakterze obserwatora w odpowiednich zajęciach prowadzonych w jednostce przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej trzech zajęć w miesiącu;
2)
prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub dyrektora jednostki, w której staż adaptacyjny jest odbywany, w wymiarze co najmniej trzech zajęć w miesiącu, i omawianie tych zajęć z osobą, w której obecności się odbywały;
3)
opracowywanie planu zajęć i samodzielne prowadzenie zajęć;
4)
uczestnictwo w pozalekcyjnej działalności jednostki, w której staż adaptacyjny jest odbywany;
5)
uczestnictwo w pracach organizacyjnych jednostki, w której staż adaptacyjny jest odbywany.
§  14.
1.
Długość stażu adaptacyjnego określona jest w postanowieniu, o którym mowa w § 4 ust. 1.
2.
Na wniosek wnioskodawcy złożony w toku postępowania staż adaptacyjny może być przedłużony przez organ prowadzący postępowanie.
3.
Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2, został złożony w trakcie odbywania stażu adaptacyjnego, organ prowadzący postępowanie przedłuża lub odmawia przedłużenia stażu, po zapoznaniu się z opinią dyrektora jednostki, w której staż adaptacyjny jest odbywany.
§  15.
Staż adaptacyjny rozpoczyna się w terminie określonym w postanowieniu, o którym mowa w § 4 ust. 1, lub w terminie uzgodnionym przez wnioskodawcę z jednostką.
§  16.
1.
Prawidłowy przebieg stażu adaptacyjnego zapewnia dyrektor jednostki, w której staż jest odbywany.
2.
Opiekun stażu adaptacyjnego informuje dyrektora jednostki o realizacji przez wnioskodawcę zadań wynikających z zatwierdzonego programu stażu.
§  17.
1.
Oceny stażu adaptacyjnego dokonują wspólnie opiekun stażu i dyrektor jednostki, w której staż jest odbywany, nie później niż w ciągu czternastu dni od dnia zakończenia stażu.
2.
Dokonując oceny stażu adaptacyjnego, uwzględnia się w szczególności poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć, a także:
1)
zaangażowanie zawodowe wnioskodawcy, w tym uczestnictwo w działalności jednostki, w której staż był odbywany, i w pracach organizacyjnych;
2)
przestrzeganie porządku pracy ustalonego w jednostce, w której staż był odbywany.
3.
Ocena stażu adaptacyjnego jest dokonywana w formie raportu opiekuna stażu i wniosków dyrektora jednostki, w której staż jest odbywany, zawierającego uzasadnione stwierdzenie o przygotowaniu do samodzielnego wykonywania zawodu lub jego braku.
4.
Ocena stażu adaptacyjnego jest potwierdzana podpisami dyrektora jednostki i opiekuna stażu.
§  18.
Ocenę stażu adaptacyjnego dyrektor jednostki, w której staż był odbywany, przekazuje wnioskodawcy oraz organowi prowadzącemu postępowanie, w terminie trzech dni od dnia jej sporządzenia.