Rozdział 6 - Uprawnienia koordynacyjne naczelnika wobec jednostek nie podporządkowanych radzie narodowej. - Status naczelnika gminy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1978.20.89

Akt utracił moc
Wersja od: 1 sierpnia 1979 r.

Rozdział  6

Uprawnienia koordynacyjne naczelnika wobec jednostek nie podporządkowanych radzie narodowej.

§  32.
1.
Naczelnik koordynuje działalność związanych z gospodarką terenową wszystkich jednostek państwowych, spółdzielczych i organizacji społecznych.
2.
W celu wykonania zadań określonych w ust. 1 naczelnik:
1)
ustala problemy, które wymagają skoordynowania,
2)
występuje z wnioskami i uzgadnia zadania, które będą realizowane wspólnie przez organ administracji i jednostki nie podporządkowane radom narodowych,
3)
ma prawo wglądu do projektów planów gospodarczych jednostek nie podporządkowanych radom narodowym i zgłaszania wiążących wniosków dotyczących istotnych interesów miasta lub gminy,
4)
żąda od kierowników jednostek nie podporządkowanych radom narodowym informacji i wyjaśnień w sprawach związanych z realizacją zadań ustalonych przez radę narodową w planie społeczno-gospodarczego rozwoju i wydaje wiążące polecenia w tym zakresie,
5)
ustala w porozumieniu z kierownikami zainteresowanych jednostek zasady wspólnego korzystania z określonych obiektów i urządzeń,
6)
rozpatruje projekty decyzji i zarządzeń kierowników jednostek nie podporządkowanych radom narodowym, mających istotne znaczenie dla rozwoju terenu oraz zaspokojenia potrzeb bytowych i socjalno-kulturalnych mieszkańców,
7)
zwołuje narady kierowników jednostek nie podporządkowanych radom narodowym w celu uzgodnienia kierunków i sposobów działania w sprawach związanych z rozwojem terenu oraz zaspokajaniem potrzeb bytowych i socjalno-kulturalnych mieszkańców,
8)
zapewnia niezbędną pomoc jednostkom nie podporządkowanym radom narodowym w realizacji zadań wynikających z planów społeczno-gospodarczego rozwoju,
9)
występuje z wnioskami do jednostek nie podporządkowanych radom narodowym o wykonanie określonych zadań,
10)
zawiera porozumienia w sprawach realizacji wspólnych zadań i wydaje decyzje w celu wykonania zadań uprzednio uzgodnionych, a nie realizowanych przez zainteresowane jednostki, lub w sprawach, co do których nie uzyskano porozumienia,
11)
występuje z wnioskami do kierowników jednostek w sprawie ukarania, zawieszenia w czynnościach albo zwolnienia z pracy pracownika, który w sposób rażący zaniedbuje obowiązki służbowe, wykazuje niewłaściwy stosunek do ludzi, narusza dyscyplinę pracy lub lekceważy zasady współżycia społecznego; w stosunku do kierowników tych jednostek oraz osób pełniących swoje funkcje z wyboru występuje z odpowiednimi wnioskami do jednostek nadrzędnych,
12)
występuje z wnioskami do wojewody o zawieszenie kierownika jednostki organizacyjnej w razie stwierdzenia szczególnie rażącego naruszenia obowiązków służbowych, powodujących poważne szkody społeczne i gospodarcze. Naczelnik występuje również do wojewody z wnioskiem o zawieszenie kierownika jednostki organizacyjnej w razie stwierdzenia niewykonania przez niego decyzji naczelnika.
3.
Tryb i zasady wnoszenia odwołań od decyzji koordynacyjnych oraz rozstrzyganie sporów między naczelnikiem a kierownikiem jednostki koordynowanej regulują odrębne przepisy.
§  33.
Naczelnik współdziała z państwowymi i spółdzielczymi organami kontroli oraz z organami kontroli społecznej w sprawowaniu kontroli nad jednostkami gospodarczymi podporządkowanymi i nie podporządkowanymi radom narodowym w zakresie realizacji zadań wynikających z planu społeczno-gospodarczego rozwoju oraz zaspokajania potrzeb mieszkańców i ich obsługi i w związku z tym:
1)
wykorzystuje sądową sygnalizację oraz ustalenia prokuratorskiej kontroli przestrzegania prawa i sygnalizację z tego zakresu,
2)
rozpatruje i wykorzystuje materiały i wystąpienia pokontrolne państwowych i spółdzielczych organów kontroli oraz organów kontroli społecznej i podejmuje odpowiednie działania.