Rozdział 10 - Ewidencja zawartych transakcji oraz ewidencja zleceń składanych przez uczestników funduszy inwestycyjnych otwartych - Sposób, tryb oraz warunki prowadzenia działalności przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2017.1444

Akt utracił moc
Wersja od: 28 lipca 2017 r.

Rozdział  10

Ewidencja zawartych transakcji oraz ewidencja zleceń składanych przez uczestników funduszy inwestycyjnych otwartych

§  75. 
1. 
Towarzystwo prowadzi ewidencje transakcji zawartych przez fundusz inwestycyjny otwarty, transakcji zawartych na rachunek własny towarzystwa, transakcji dotyczących portfela, w skład którego wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, lub transakcji dotyczących zbiorczego portfela papierów wartościowych.
2. 
Wykaz danych:
1)
objętych ewidencją zawartych transakcji, w przypadku transakcji, które mają za przedmiot instrumenty pochodne, w tym niewystandaryzowane instrumenty pochodne, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia;
2)
objętych ewidencją zawartych transakcji, w przypadku pozostałych transakcji, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  76. 
1. 
Ewidencje, o których mowa w § 75 ust. 1, są prowadzone w postaci elektronicznej albo papierowej.
2. 
Ewidencjonowanie zawartych transakcji może być prowadzone za pomocą systemu teleinformatycznego służącego do zarządzania aktywami lub prowadzenia księgowości; w takim przypadku powinno umożliwiać uzyskanie informacji o zawartych transakcjach, w zakresie wskazanym w załącznikach nr 3 i 4 do rozporządzenia, oraz umożliwiać ich niezwłoczny odczyt i wydruk, a także wygenerowanie dokumentu elektronicznego zapisanego w jednym z następujących formatów:
1)
Rich Text Format (RTF);
2)
Adobe Portable Document Format (PDF), z wyłączeniem dokumentów elektronicznych szyfrowanych;
3)
Extensible Markup Language (XML).
3. 
System teleinformatyczny wykorzystywany do prowadzenia ewidencji zawartych transakcji powinien uniemożliwiać likwidację lub zmianę wprowadzonych zapisów elektronicznych oraz umożliwiać identyfikację osoby, która dokonała wpisu w ewidencji. Stwierdzone błędy powinny być poprawiane za pomocą zapisów korygujących, które nie zmieniają i nie likwidują zapisów wcześniejszych.
4. 
Ewidencjonowanie zawartych transakcji w postaci papierowej powinno być prowadzone w sposób czytelny i trwały, umożliwiający identyfikację osoby, która dokonała wpisu w ewidencji. Stwierdzone błędy powinny być poprawiane z zachowaniem czytelności błędnego zapisu oraz umieszczeniem daty i czytelnego podpisu osoby dokonującej poprawki.
§  77. 
1. 
Towarzystwo dokonuje wpisów do ewidencji zawartych transakcji nie później niż następnego dnia roboczego po dniu, w którym otrzymało potwierdzenie zawarcia transakcji objętej ewidencjonowaniem.
2. 
Ewidencja zawartych transakcji jest prowadzona odrębnie dla transakcji zawartych przez:
1)
fundusz inwestycyjny otwarty - z wyjątkiem funduszu z wydzielonymi subfunduszami;
2)
fundusz inwestycyjny otwarty z wydzielonymi subfunduszami na rzecz każdego z subfunduszy;
3)
towarzystwo na rachunek własny;
4)
towarzystwo na rachunek portfela, w skład którego wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych;
5)
towarzystwo na rachunek zbiorczego portfela papierów wartościowych.
§  78. 
Jeżeli towarzystwo zleciło zarządzanie portfelem inwestycyjnym funduszu inwestycyjnego otwartego lub jego częścią podmiotowi zewnętrznemu, ewidencja zawartych transakcji jest prowadzona przez towarzystwo lub przez ten podmiot. Prowadzenie ewidencji zawartych transakcji może być także powierzone przez towarzystwo podmiotowi prowadzącemu księgi rachunkowe funduszu inwestycyjnego otwartego; w takim przypadku ewidencja ta powinna być prowadzona na zasadach określonych w § 76 oraz w sposób zapewniający stały dostęp towarzystwa do informacji, o których mowa w § 75 ust. 1.
§  79. 
1. 
Towarzystwo prowadzi ewidencje zleceń obejmujące zlecenia składane przez uczestników zarządzanych funduszy inwestycyjnych otwartych.
2. 
W ewidencji zleceń są rejestrowane co najmniej następujące dane dotyczące zlecenia:
1)
nazwa funduszu inwestycyjnego otwartego;
2)
nazwa podmiotu składającego zlecenie lub przekazującego je do realizacji;
3)
nazwa podmiotu otrzymującego zlecenie - funduszu inwestycyjnego otwartego albo podmiotu prowadzącego rejestr uczestników funduszu inwestycyjnego otwartego otrzymującego zlecenie;
4)
data i godzina otrzymania zlecenia przez podmiot, o którym mowa w pkt 3;
5)
warunki i sposób płatności;
6)
rodzaj zlecenia;
7)
data zbycia lub odkupienia jednostek uczestnictwa;
8)
wartość nabytych albo odkupionych jednostek uczestnictwa w związku ze złożonym zleceniem;
9)
liczba nabytych albo odkupionych jednostek uczestnictwa;
10)
cena nabycia albo odkupienia jednostki uczestnictwa;
11)
kwota wpłacona przez uczestnika w związku ze złożeniem zlecenia nabycia jednostek uczestnictwa albo kwota wypłacona uczestnikowi w związku ze złożeniem zlecenia ich odkupu.
3. 
W ewidencji zleceń są rejestrowane także informacje o zleceniach nieprawidłowych lub odrzuconych, o ile dostępne dane umożliwiają taką rejestrację.
§  80. 
1. 
Ewidencja zleceń jest prowadzona w postaci elektronicznej albo papierowej.
2. 
Ewidencjonowanie złożonych zleceń może być prowadzone za pomocą systemu teleinformatycznego służącego do prowadzenia rejestru uczestników funduszu inwestycyjnego otwartego; w takim przypadku powinno umożliwiać uzyskanie informacji o złożonych zleceniach oraz umożliwiać ich niezwłoczny odczyt i wydruk.
3. 
Do ewidencji zleceń stosuje się odpowiednio § 76 ust. 3 i 4.
§  81. 
Towarzystwo dokonuje wpisów do ewidencji zleceń nie później niż następnego dnia roboczego po dniu, w którym otrzymało takie zlecenie.
§  82. 
Prowadzenie ewidencji zleceń może być powierzone podmiotowi prowadzącemu rejestr uczestników funduszu inwestycyjnego otwartego. W przypadku powierzenia prowadzenia ewidencji zleceń, ewidencja ta powinna być prowadzona na zasadach określonych w § 79-81 oraz w sposób zapewniający stały dostęp towarzystwa do informacji, o których mowa w § 79 ust. 2 lub 3.