Rozdział 1 - Organizacja spółek wodnych. - Spółki wodne i ich związki.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1979.17.109

Akt utracił moc
Wersja od: 6 kwietnia 1984 r.

Rozdział  1

Organizacja spółek wodnych.

§  1.
1.
Utworzenie spółki wodnej następuje na mocy porozumienia zainteresowanych osób fizycznych i zakładów albo na podstawie decyzji naczelnika gminy.
2.
Utworzenie spółki wodnej następuje z dniem wpisania jej do księgi wodnej.
3.
Księgę wodną prowadzi wojewoda.
§  2.
1.
Osoby fizyczne i zakłady zamierzające utworzyć spółkę wodną uchwalają jej statut, co stwierdzają przez złożenie podpisów, oraz dokonują wyboru organów spółki, do których wyboru powołane jest w myśl statutu walne zgromadzenie. Statut spółki powinien odpowiadać warunkom przewidzianym w statucie wzorcowym, ustalonym przez Ministra Rolnictwa dla określonego rodzaju spółki.
2.
Zarząd spółki powinien najpóźniej w ciągu miesiąca:
1)
od uchwalenia statutu spółki - wystąpić do naczelnika gminy z wnioskiem o jego zatwierdzenie,
2)
od otrzymania zawiadomienia o zatwierdzeniu statutu - złożyć wniosek o wpisanie spółki do księgi wodnej.
§  3.
Obszar działania spółki nie powinien wykraczać poza granice gminy, chyba że jest to uzasadnione względami prowadzenia racjonalnej gospodarki wodnej. W takim wypadku zatwierdzenie statutu spółki następuje po uzgodnieniu z naczelnikiem gminy właściwym ze względu na poszerzony terytorialnie zasięg działania spółki.
§  4.
Jeżeli utworzenie spółki następuje na podstawie decyzji naczelnika gminy, powinien on ustalić skład zarządu spółki, nadać jej statut oraz w terminie miesiąca od nadania statutu złożyć wniosek o wpisanie spółki do księgi wodnej.
§  5.
Jeżeli jest to uzasadnione względami gospodarczymi lub potrzebami ochrony wód, naczelnik gminy może włączyć do spółki w charakterze jej członków zainteresowanych właścicieli nieruchomości.
§  6.
Oświadczenia woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych spółki składają przynajmniej dwaj członkowie zarządu lub członek zarządu i osoba przez zarząd do tego upoważniona (pełnomocnik).
§  7.
1.
W gospodarczo uzasadnionych wypadkach spółka może połączyć się z inną spółką bądź też podzielić na dwie lub więcej spółek.
2.
Połączenie kilku spółek lub podzielenie spółki może nastąpić w drodze:
1)
uchwał walnych zgromadzeń członków spółek, zatwierdzonych przez naczelnika gminy, albo
2)
decyzji naczelnika gminy.
§  8.
Uchwała lub decyzja o połączeniu albo podziale spółki powinna:
1)
zawierać oznaczenie spółki przejmującej albo przekazującej i nowej spółki, która powstaje w wyniku podziału,
2)
postanawiać o przyjęciu lub nadaniu statutu, stanowiącego podstawę dalszej działalności,
3)
określać datę połączenia albo podziału.
§  9.
Podziału majątku i obowiązków dokonuje w zależności od sposobu podziału spółki walne zgromadzenie członków spółki lub naczelnik gminy.
§  10.
1.
Członkowie spółki przejmowanej stają się z chwilą połączenia spółek członkami spółki przejmującej.
2.
Majątek spółki przejmowanej przechodzi z chwilą połączenia spółek na spółkę przejmującą, a wierzyciele i dłużnicy spółki przejmowanej stają się wierzycielami i dłużnikami spółki przejmującej.
3.
Po podjęciu uchwał o połączeniu spółek działa zarząd spółki przejmującej, chyba że uchwały walnych zgromadzeń stanowią inaczej.
4.
Po zatwierdzeniu przez naczelnika gminy uchwał o połączeniu spółek zarząd spółki przejmującej składa wniosek o wykreślenie przejętej spółki z księgi wodnej.
§  11.
Podstawę do rozliczenia finansowego łączących się albo dzielących się spółek stanowią ich bilanse, opracowane na dzień połączenia albo podziału; bilanse te powinny być przyjęte przez walne zgromadzenia ich członków przed powzięciem uchwał o połączeniu albo podziale.