Rozdział 6 - Organizacja pracy placówek - Rodzaje i zasady działania publicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych oraz ramowe statuty tych placówek.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1994.41.156

Akt utracił moc
Wersja od: 25 sierpnia 1999 r.

Rozdział  6

Organizacja pracy placówek

§  53.
1.
Podstawą organizacji pracy placówki w roku szkolnym jest arkusz organizacji placówki, opracowany przez dyrektora najpóźniej do dnia 30 maja każdego roku, zatwierdzony przez organ prowadzący.
2.
W arkuszu organizacji, uwzględniającym wszystkie formy działalności w roku szkolnym, zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników placówki łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin dla poszczególnych form działalności oraz liczbę godzin przeznaczonych na inne zajęcia finansowane ze środków przydzielonych przez organ prowadzący placówkę.
§  54.
1.
Czas pracy placówek dostosowany jest do ich zadań i potrzeb wychowanków.
2.
Placówki świadczące opiekę całkowitą pracują cały rok, przez wszystkie dni tygodnia.
3.
Młodzieżowe ośrodki socjoterapii i ogniska wychowawcze prowadzące hoteliki pracują całą dobę, we wszystkie dni tygodnia. Czas i formę pracy w okresie ferii letnich placówki uzgadniają z organem prowadzącym.
4.
Młodzieżowe ośrodki socjoterapii i ogniska wychowawcze, które nie prowadzą hotelików, oraz świetlice i kluby pracują sześć dni w tygodniu, w tym również w dniach wolnych od nauki, od 4 do 10 godzin dziennie.
5. 29
Domy wczasów dziecięcych oraz turnusowe ośrodki socjoterapii pracują całą dobę w cyklu dostosowanym do specyficznych potrzeb wychowanków.
§  55.
1.
Opieka w placówkach, stosownie do zadań statutowych, polega na realizacji opracowanego i przyjętego przez radę pedagogiczną systemu zintegrowanych działań diagnostycznych, edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych oraz pracy z rodziną wychowanka.
2.
System, o którym mowa w ust. 1, tworzą:
1)
nauka szkolna, zajęcia wychowawcze, samorządowe, samoobsługowe i opiekuńcze (pielęgnacyjne),
2) 30
zajęcia specjalistyczne określone w przepisach w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy oraz opieki psychologiczno-pedagogicznej,
3)
zajęcia kulturotwórcze, zespoły zainteresowań,
4)
praca na rzecz placówki, środowiska i praca zarobkowa.
§  56.
1. 31
W zależności od rodzaju zajęć wychowankowie podzieleni są na: oddziały przedszkolne lub szkolne, zespoły klasowe, grupy wychowawcze oraz zajęcia specjalistyczne, grupy twórcze i zespoły zainteresowań.
2.
Liczba uczniów (wychowanków) w oddziałach szkolnych (przedszkolnych) i w zespołach klasowych powinna odpowiadać liczbie uczniów (wychowanków) określonej w ramowym statucie szkoły (przedszkola) specjalnej odpowiednio do rodzaju zaburzeń.
3. 32
Liczba wychowanków w grupach wychowawczych, twórczych i zespołach zainteresowań wynosi od 6 do 16, z zastrzeżeniem ust. 4.
4.
Liczbę wychowanków w grupie w domu dziecka, bursie, świetlicy, klubie i domu wczasów dziecięcych określają ramowe statuty tych placówek.
5. 33
Liczbę wychowanków na zajęciach specjalistycznych określają przepisy w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy oraz opieki psychologiczno-pedagogicznej.
§  57.
1.
Nauka w zależności od rodzaju placówki oraz potrzeb wychowanków odbywa się:
1)
na terenie placówki, w szkole specjalnej lub innej formie kształcenia,
2)
w systemie nauczania indywidualnego,
3)
w szkołach poza placówką.
2.
Placówki powinny zapewnić swoim wychowankom pomoc w nauce, w odrabianiu zadań domowych oraz, w miarę potrzeby, udział w zajęciach wyrównawczych.
§  58.
1.
Zajęcia specjalistyczne grupowe lub indywidualne organizuje się w wymiarze od 2 do 6 godzin tygodniowo dla grupy wychowawczej.
2.
Zajęcia, o których mowa w ust. 1, prowadzi pedagog, psycholog lub inny specjalista posiadający odpowiednie przygotowanie.
§  59.
1.
Zajęcia kulturotwórcze, sportowe i zespoły zainteresowań organizuje się w wymiarze nie przekraczającym 4 godzin w tygodniu dla grupy wychowawczej.
2.
Zajęcia, o których mowa w ust. 1, prowadzą nauczyciele instruktorzy posiadający odpowiednie umiejętności.
§  60.
1.
W zorganizowanych formach zajęć prowadzonych przez placówkę mogą uczestniczyć dzieci i młodzież spoza placówki.
2.
Zasady prowadzenia zajęć i obejmowania opieką dzieci i młodzieży spoza placówki określa statut placówki.
§  61.
1.
W placówkach zapewniających opiekę całodobową organizuje się opiekę w porze nocnej pomiędzy godzinami 21 i 7 ze względu na występowanie przynajmniej jednego z następujących warunków:
1)
przyjmowanie dzieci także w nocy,
2)
pobyt dzieci w wieku do lat 6 albo dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwoju i stanu zdrowia,
3)
zagrożenie ze strony środowiska lokalnego,
4)
rozmieszczenie grup w kilku budynkach lub kilku skrzydłach obiektu,
5)
występowanie szczególnych trudności wychowawczych.
2.
Opiekę, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3, sprawują pracownicy pedagogiczni lub pracownicy obsługi.
3.
Opiekę nocną w domach dziecka zapewniają:
1)
dzieciom do 1 roku - pielęgniarka i salowa,
2)
dzieciom od 1 do 2 lat - pielęgniarka.
4.
Opiekę pielęgniarską w porze nocnej zapewnia się na wniosek lekarza.
5.
Dyrektor placówki decyduje o zorganizowaniu opieki nocnej w zależności od potrzeb, na wniosek rady pedagogicznej.
§  62.
1.
Dla realizacji celów statutowych placówka stosownie do funkcji powinna posiadać odpowiednio wyposażone pomieszczenia, w szczególności:
1)
zapewniające każdemu wychowankowi stałe i osobne miejsce do odpoczynku, spania, przechowywania przedmiotów osobistego użytku,
2)
przeznaczone do prowadzenia zajęć dydaktycznych, specjalistycznych, sportowych i rekreacyjnych,
3)
do przygotowywania i spożywania posiłków,
4) 34
do sprawowania opieki zdrowotnej (pokój badań, izolatkę) oraz pomieszczenia sanitarne.
2.
Pogotowie opiekuńcze powinno ponadto posiadać, w zależności od potrzeb:
1)
izbę sanitarno-epidemiologiczną dla wychowanków wymagających ze względów sanitarnych odizolowania,
2)
izbę rotacyjną dla wychowanków, którzy samowolnie opuścili placówki opiekuńcze, wychowawcze lub resocjalizacyjne albo zostali umieszczeni do dyspozycji sądu dla nieletnich, prokuratury i policji.
§  63.
1.
W izbie sanitarno-epidemiologicznej wychowanek pozostaje do czasu stwierdzenia przez lekarza lub pielęgniarkę, że może być włączony do grupy wychowawczej.
2.
W izbie rotacyjnej wychowanek pozostaje do czasu przekazania pod opiekę właściwych osób lub instytucji albo włączenia do grupy wychowawczej, nie dłużej jednak niż 24 godziny.
3.
W izbach, o których mowa w ust. 1 i 2, organizuje się całodobową opiekę wychowawczą w wydzielonych pomieszczeniach.
§  64.
1.
Placówki mogą przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli, studentów lub absolwentów szkół wyższych na praktyki lub staże pedagogiczne.
2.
Podstawą przyjęcia na praktykę lub staż pedagogiczny jest umowa pomiędzy dyrektorem placówki a osobą odbywającą praktykę lub staż.
3.
Jeżeli organizatorem praktyk pedagogicznych jest zakład kształcenia nauczycieli lub szkoła wyższa, to umowa w sprawie praktyki może być zawarta pomiędzy dyrektorem placówki a organizatorem praktyki.
29 § 54 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 22 rozporządzenia z dnia 13 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.758) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 1999 r.
30 § 55 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 23 rozporządzenia z dnia 13 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.758) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 1999 r.
31 § 56 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 24 lit. a) rozporządzenia z dnia 13 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.758) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 1999 r.
32 § 56 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 24 lit. b) rozporządzenia z dnia 13 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.758) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 1999 r.
33 § 56 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 24 lit. c) rozporządzenia z dnia 13 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.758) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 1999 r.
34 § 62 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 25 rozporządzenia z dnia 13 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.758) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 1999 r.