Rozdział 3 - Przepisy przejściowe, dostosowujące i przepis końcowy - Rewitalizacja rzeki Odry.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.1963

Akt obowiązujący
Wersja od: 22 września 2023 r.

Rozdział  3

Przepisy przejściowe, dostosowujące i przepis końcowy

1. 
Do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy prowadzonych dla inwestycji dla Odry stosuje się przepisy dotychczasowe, z wyjątkiem przepisów art. 3 w zakresie możliwości uzyskania finansowania lub dofinansowania inwestycji dla Odry, o których mowa w art. 2 pkt 10-14, 16-19, 24-27, 29, 31 lit. a i c-i, pkt 32-41, 42 lit. b i c, pkt 44-46 i 48-50.
2. 
Do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy prowadzonych dla inwestycji dla Odry, dla których nie uzyskano decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jeżeli była ona wymagana, stosuje się przepisy niniejszej ustawy.
1. 
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie opracuje "Program odbudowy środowiska ichtiofauny rzeki Odry" w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. 
Projekt "Programu odbudowy środowiska ichtiofauny rzeki Odry" podlega uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw rybołówstwa.
3.
"Program odbudowy środowiska ichtiofauny rzeki Odry" zawiera:

1) opis i ocenę środowiska wodnego rzeki Odry po katastrofie ekologicznej w 2022 r., w szczególności ichtiofauny;

2) ustalenie bieżącego stanu ekosystemu wodnego rzeki Odry;

3) wykaz działań mających na celu przywrócenie zrównoważonego stanu ichtiofauny rzeki Odry oraz niezbędnego do jej odbudowy ekosystemu, w szczególności planowane działania zarybieniowe i planowane terminy ich realizacji;

4) opis innych istotnych działań mających znaczenie dla oceny stanu rzeki Odry.

4.
"Program odbudowy środowiska ichtiofauny rzeki Odry" opracowuje się na okres 3 lat.
5.
"Program odbudowy środowiska ichtiofauny rzeki Odry" wdrażają Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie i minister właściwy do spraw rybołówstwa.
6. 
Wdrożenie "Programu odbudowy środowiska ichtiofauny rzeki Odry" przez ministra właściwego do spraw rybołówstwa może nastąpić w szczególności przez opracowanie odpowiednich programów ochrony i odbudowy zasobów, o których mowa w art. 2b ust. 1 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 883), i ich wdrożenie na podstawie art. 2b ust. 3 tej ustawy.
7. 
W postępowaniach w sprawie szkody w środowisku lub bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku, prowadzonych na podstawie ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. z 2020 r. poz. 2187), w których brak jest możliwości zastosowania art. 15 ust. 1 tej ustawy, art. 16 tej ustawy nie stosuje się w zakresie dotyczącym działań możliwych do podjęcia w ramach "Programu odbudowy środowiska ichtiofauny rzeki Odry".
1. 
Zakłady wprowadzające ścieki do wód lub ziemi, z uwzględnieniem wprowadzania ścieków z przelewów burzowych kanalizacji ogólnospławnej, są obowiązane do wystąpienia z wnioskiem o zmianę pozwoleń wodnoprawnych na wprowadzanie ścieków do wód lub ziemi przez uzupełnienie ich warunków w zakresie wprowadzania ścieków z przelewów burzowych kanalizacji ogólnospławnej do dnia 1 lipca 2024 r.
2. 
Wydane przed dniem 1 stycznia 2024 r. pozwolenia wodnoprawne na wprowadzanie ścieków z przelewów burzowych kanalizacji ogólnospławnej wygasają, bez odszkodowania, po upływie okresu, na jaki zostały wydane, jednak nie później niż do dnia 1 stycznia 2026 r., jeżeli nie zostały zmienione zgodnie z ust. 1.
3. 
W przypadku niezłożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, organy właściwe w sprawach pozwoleń wodnoprawnych wzywają zakłady, o których mowa w ust. 1, do dopełnienia obowiązku, o którym mowa w ust. 1, informując jednocześnie o skutkach jego niedopełnienia.
1. 
Wydane do dnia 1 stycznia 2024 r. pozwolenia wodnoprawne na wprowadzanie ścieków do wód lub ziemi, w których nie określono sposobu pobierania próbek ścieków, wygasają po upływie okresu, na jaki zostały wydane.
2. 
Do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2024 r. w sprawie wydania pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków do wód lub ziemi stosuje się przepisy dotychczasowe.

Do postępowań mandatowych wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2024 r. w sprawach o czyny określone w art. 476 ust. 1 i 2, art. 477 pkt 4-8 oraz art. 478 pkt 2, 6 i 12-16 ustawy zmienianej w art. 13 stosuje się przepisy dotychczasowe.

1. 
Do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 stycznia 2024 r. w sprawie opłaty podwyższonej, o której mowa w art. 280 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 13, stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. 
Do opłaty podwyższonej, o której mowa w art. 280 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 13, należnej i nieuiszczonej do dnia 1 stycznia 2024 r., stosuje się przepisy dotychczasowe.
3. 
Za korzystanie z usług wodnych, o którym mowa w art. 280 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 13, do dnia 1 stycznia 2024 r. ponosi się opłatę podwyższoną na zasadach określonych w przepisach ustawy zmienianej w art. 13 w brzmieniu dotychczasowym.

Do dnia wydania przepisów wykonawczych na podstawie art. 251 ust. 6 ustawy zmienianej w art. 13 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą inspektorzy Inspekcji Wodnej noszą umundurowanie, którego wzór został określony w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 251 ust. 6 ustawy zmienianej w art. 13 w brzmieniu dotychczasowym.

1. 
Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 251 ust. 6 ustawy zmienianej w art. 13 w brzmieniu dotychczasowym zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 251 ust. 6 ustawy zmienianej w art. 13 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż do dnia 1 lipca 2026 r., i mogą być zmieniane na podstawie przepisów art. 251 ust. 6 ustawy zmienianej w art. 13 w brzmieniu dotychczasowym.
2. 
Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 387 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 13 w brzmieniu dotychczasowym zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 387 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 13 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż do dnia 1 stycznia 2026 r., i mogą być zmieniane na podstawie art. 387 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 13 w brzmieniu dotychczasowym.
1. 
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie dokona, w terminie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, przeglądu pozwoleń wodnoprawnych na wprowadzanie ścieków do wód na obszarze zlewni rzeki Odry.
2. 
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie przekaże ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wodnej wyniki przeglądu pozwoleń wodnoprawnych, o których mowa w ust. 1, w terminie 3 miesięcy od dnia zakończenia tego przeglądu, wskazując pozwolenia wodnoprawne, które powinny zostać cofnięte lub ograniczone w celu zapobieżenia zagrożeniu osiągnięcia celów środowiskowych na podstawie art. 415 lub art. 417 ustawy zmienianej w art. 13.
3. 
Organy właściwe w sprawie pozwoleń zintegrowanych dokonają w terminie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy przeglądu pozwoleń zintegrowanych na wprowadzanie ścieków do wód na obszarze zlewni rzeki Odry.
4. 
Organy właściwe w sprawie pozwoleń zintegrowanych przekazują ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wodnej wyniki przeglądu pozwoleń zintegrowanych, o których mowa w ust. 3, w terminie 3 miesięcy od dnia zakończenia tego przeglądu, wskazując pozwolenia zintegrowane, które powinny zostać cofnięte lub ograniczone w celu zapobieżenia zagrożeniu osiągnięcia celów środowiskowych na podstawie art. 415 lub art. 417 ustawy zmienianej w art. 13.

Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, opracuje i przekaże państwowej służbie hydrologiczno-meteorologicznej oraz właściwym organom Inspekcji Ochrony Środowiska listę zakładów, które w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy są zaliczane do zakładów odprowadzających ścieki o zwiększonym zasoleniu, podając:

1)
nazwę zakładu i adres do korespondencji;
2)
adres do korespondencji elektronicznej;
3)
współrzędne geograficzne lokalizacji zrzutu wód przez ten zakład, zawierających chlorki i siarczany, do odbiornika wraz z podaniem nazwy tego odbiornika, a jeżeli występuje kilka takich miejsc - współrzędne każdego z tych miejsc.
1. 
Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa z części budżetowej, której dysponentem jest minister właściwy do spraw gospodarki wodnej, będących skutkiem finansowym wejścia w życie niniejszej ustawy, przeznaczonych na dofinansowanie lub finansowanie inwestycji dla Odry Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, wynosi 1 234 279 661 zł, w tym w:
1)
2023 r. - 0 zł;
2)
2024 r. - 48 553 640,53 zł;
3)
2025 r. - 96 039 557,22 zł;
4)
2026 r. - 220 923 258,46 zł;
5)
2027 r. - 351 367 110,57 zł;
6)
2028 r. - 336 779 956,99 zł;
7)
2029 r. - 180 616 137,23 zł;
8)
2030 r. - 0 zł;
9)
2031 r. - 0 zł;
10)
2032 r. - 0 zł.
2. 
Minister właściwy do spraw gospodarki wodnej monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1.
3. 
W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczeniem przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 minister właściwy do spraw gospodarki wodnej wdraża mechanizm korygujący, polegający na obniżeniu kosztów realizacji zadań, o których mowa w ust. 1.
1. 
Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa z części budżetowych, których dysponentami są właściwi wojewodowie, będących skutkiem finansowym wejścia w życie niniejszej ustawy, przeznaczonych na doposażenie jednostek ochrony przeciwpożarowej w obszarach, w których podejmowano działania związane z katastrofą ekologiczną na rzece Odrze w 2022 r., w celu polepszenia gotowości do podejmowania działań prowadzących do usuwania skutków zagrożeń występujących w środowisku wodnym, wynosi 10 144 574 zł, w tym w:
1)
2023 r. - 0 zł;
2)
2024 r. - 5 000 000,00 zł;
3)
2025 r. - 5 144 574,00 zł;
4)
2026 r. - 0 zł;
5)
2027 r. - 0 zł;
6)
2028 r. - 0 zł;
7)
2029 r. - 0 zł;
8)
2030 r. - 0 zł;
9)
2031 r. - 0 zł;
10)
2032 r. - 0 zł.
2. 
Właściwi wojewodowie monitorują wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1.
3. 
W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczeniem przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 właściwy wojewoda wdraża mechanizm korygujący, polegający na obniżeniu kosztów realizacji zadań, o których mowa w ust. 1.
1. 
Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa z części budżetowej, której dysponentem jest minister właściwy do spraw klimatu, będących skutkiem finansowym wejścia w życie niniejszej ustawy, przeznaczonych dla Inspekcji Ochrony Środowiska na realizację ustawowych zadań dotyczących kontroli gospodarowania wodami, o których mowa w art. 335 ust. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, niezbędnych do poprawy środowiska wodnego rzeki Odry i jej zlewni, wynosi 1 617 500 zł, w tym w:
1)
2023 r. - 0 zł;
2)
2024 r. - 1 450 000 zł;
3)
2025 r. - 20 000 zł;
4)
2026 r. - 20 000 zł;
5)
2027 r. - 20 000 zł;
6)
2028 r. - 20 000 zł;
7)
2029 r. - 27 500 zł;
8)
2030 r. - 20 000 zł;
9)
2031 r. - 20 000 zł;
10)
2032 r. - 20 000 zł.
2. 
Minister właściwy do spraw klimatu monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1.
3. 
W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczeniem przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków określonego w ust. 1 minister właściwy do spraw klimatu wdraża mechanizm korygujący, polegający na obniżeniu kosztów realizacji zadań, o których mowa w ust. 1.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:

1)
art. 13 pkt 1, 6, 7, 11 lit. c, pkt 14-16, pkt 17 lit. a-f, pkt 18 lit. a i c, pkt 19, pkt 20-23, 28, 29 lit. b i c oraz pkt 32-39 i art. 16-19, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.;
2)
art. 9, art. 12, art. 13 pkt 10, 11 lit. a i b, pkt 12, 13 i 25 oraz art. 20 i art. 21 ust. 1, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca 2024 r.;
3)
art. 13 pkt 17 lit. g, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2027 r.;
4)
art. 13 pkt 18 lit. b, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2030 r.