Rozdział 1 - Regulaminy pracy. - Regulaminy pracy oraz zasady usprawiedliwiania nieobecności w pracy i udzielania zwolnień od pracy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1974.49.299

Akt utracił moc
Wersja od: 16 października 1991 r.

Rozdział  1

Regulaminy pracy.

§  1.
1.
W każdym zakładzie pracy zatrudniającym stale co najmniej 50 pracowników powinien obowiązywać regulamin pracy.
2.
Regulamin pracy ustala porządek wewnętrzny w zakładzie pracy oraz określa związane z procesem pracy obowiązki zakładu i pracowników.
§  2.
1.
W zakładach pracy, w których stosunek pracy pracowników unormowany jest przepisami wydanymi na podstawie art. 298 § 1 Kodeksu pracy lub przepisami odrębnymi, regulaminy pracy mogą być stosowane zależnie od potrzeby.
2.
Sprawy regulaminów pracy w zakładach górniczych, do których stosuje się prawo górnicze, normują przepisy tego prawa i przepisy wydane na jego podstawie.
§  3. 1
 
1.
Regulamin pracy ustala kierownik zakładu pracy w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową, a jeżeli w zakładzie pracy działa więcej niż jedna organizacja związkowa - w uzgodnieniu ze wspólną reprezentacją związkową, tworzoną na zasadach określonych w ustawie z dnia 8 października 1982 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 1985 r. Nr 54, poz. 277, z 1988 r. Nr 11, poz. 84 i z 1989 r. Nr 20, poz. 105).
2.
Jeżeli w zakładzie pracy nie działa zakładowa organizacja związkowa, regulamin pracy ustala kierownik zakładu pracy.
3.
W przedsiębiorstwie państwowym regulamin pracy uchwala, na wniosek dyrektora, rada pracownicza przedsiębiorstwa po uprzednim uzgodnieniu treści regulaminu z zakładową organizacją związkową. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.
4.
Jeżeli w przedsiębiorstwie państwowym nie działa rada pracownicza przedsiębiorstwa, stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1 i 2.
§  4.
1. 2
Regulamin pracy wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od podania go pracownikom do wiadomości.
2.
Podanie regulaminu pracy do wiadomości pracowników następuje przez wywieszenie w widocznych miejscach lub w innej formie przyjętej w danym zakładzie pracy.
3.
Regulamin pracy powinien być podany do wiadowmości każdego przyjętego do pracy pracownika przed jego przystąpieniem do pracy.
§  5.
1.
Regulamin pracy powinien stwierdzać, że czas pracy należy wykorzystywać w pełni na pracę zawodową i że podstawowym obowiązkiem pracownika jest:
1)
rzetelne i efektywne wykonywanie pracy,
2)
przestrzeganie ustalonego w zakładzie czasu pracy i porządku,
3)
dokładne i sumienne wykonywanie poleceń przełożonych,
4)
przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
5)
przejawianie koleżeńskiego stosunku do współtowarzyszy pracy, okazywanie pomocy podwładnym, a w szczególności pracownikom młodocianym,
6)
sumienny stosunek do mienia zakładu pracy oraz wszelkich urządzeń i materiałów stanowiących własność społeczną,
7)
prestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej.
2.
Regulamin pracy powinien także wskazywać, że szczególnie rażącym naruszeniem ustalonego porządku i dyscypliny pracy jest:
1)
złe i niedbałe wykonywanie pracy oraz psucie materiałów, narzędzi i maszyn, a także wykonywanie prac nie związanych z zadaniami wynikającymi ze stosunku pracy,
2)
nieprzybycie do pracy, spóźnianie się do pracy lub samowolne jej opuszczanie bez usprawiedliwienia,
3) 3
stawienie się do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywanie alkoholu w czasie pracy lub w miejscu pracy,
4)
zakłócenie porządku i spokoju w miejscu pracy,
5)
niewykonywanie poleceń przełożonych,
6)
niewłaściwy stosunek do przełożonych i współtowarzyszy pracy,
7)
nieprzestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
8)
nieprzestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej,
§  6.
1.
Regulamin pracy powinien szczegółowo określać:
1)
godziny oraz porządek rozpoczynania i kończenia pracy,
2)
początek i koniec pracy dla każdej zmiany i poszczególnych grup pracowników (w tym młodocianych i innych pracowników korzystających ze skróconego czasu pracy) oraz tryb przesuwania zmian,
3)
przerwy w pracy,
4)
porę nocną, obejmującą 8 godzin pomiędzy godzinami 21.00 a 7.00,
5)
obowiązek i sposób potwierdzania przez pracownika przybycia do pracy i obecności w pracy,
6)
sposób zabezpieczenia pomieszczeń i narzędzi pracy po zakończeniu godzin pracy,
7)
warunki przebywania pracowników na terenie zakładu pracy poza godzinami pracy,
8)
inne postanowienia dotyczące zachowania porządku i czystości w zakładzie pracy i na stanowisku pracy.
2.
Regulamin pracy powinien określać tryb usprawiedliwiania nieobecności w pracy i spóźnień do pracy, udzielania zwolnień od pracy i urlopów, ze wskazaniem osób uprawnionych do tego, a także zasady zastępowania pracowników nieobecnych i prowadzenia ich ewidencji.
3. 4
Regulamin pracy powinien określać szczegółowo zasady i tryb postępowania w sprawach związanych z zapewnieniem przestrzegania na terenie zakładu obowiązku trzeźwości, a w szczególności:
1)
system kontroli przestrzegania przez pracowników obowiązku trzeźwości lub zasady postępowania w razie podejrzenia lub stwierdzenia naruszenia tego obowiązku,
2)
informację o przysługującym pracownikowi prawie żądania przeprowadzenia badania stanu trzeźwości i obowiązku poniesienia kosztów badania w razie potwierdzenia stanu po użyciu alkoholu wynikiem tego badania,
3)
obowiązek niedopuszczenia do wykonywania pracy oraz do przebywania na terenie zakładu pracownika w stanie po użyciu alkoholu,
4)
zasady dokumentowania ustaleń dotyczących naruszenia przez pracownika obowiązku trzeźwości.
4.
Regulamin pracy powinien określać tryb zapoznawania pracowników z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisami przeciwpożarowymi, a także ustalać zasady ograniczenia palenia tytoniu w pomieszczeniach pracy.
5.
Regulamin pracy może zawierać również inne postanowienia dotyczące organizacji pracy.
§  7. 5
Regulamin pracy powinien zawierać informację o karach stosowanych w myśl art. 108 Kodeksu pracy za nieprzestrzeganie ustalonego porządku i dyscypliny pracy, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych, a także za opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia oraz stawianie się do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywanie alkoholu w czasie pracy lub w miejscu pracy.
§  8.
W zakresie obowiązków zakładu pracy regulamin pracy powinien określać zasady:
1)
przydziału pracownikowi pracy,
2)
organizowania stanowisk pracy oraz dostarczania potrzebnych do pracy narzędzi i materiałów,
3)
wydawania odzieży roboczej i ochronnej oraz sprzętu ochrony osobistej,

oraz zawierać informacje dotyczące:

4)
terminu, miejsca i czasu wypłaty wynagrodzenia,
5)
rodzajów prac, przy których - zgodnie z wykazami prac wzbronionych - nie wolno zatrudniać kobiet i młodocianych,
6)
miejsca i czasu przyjmowania pracowników przez kierownika zakładu pracy.
1 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 11 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.272) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.
2 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 11 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.272) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.
3 § 5 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 11 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.272) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.
4 § 6 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 11 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.272) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.
5 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 11 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.272) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.