Rozdział 1 - Regulaminy pracy. - Regulaminy pracy oraz zasady usprawiedliwiania nieobecności w pracy i udzielania zwolnień od pracy.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1974.49.299
Akt utracił moc Wersja od: 16 października 1991 r.
Rozdział 1
Regulaminy pracy.
Regulaminy pracy.
§ 1.
1.
W każdym zakładzie pracy zatrudniającym stale co najmniej 50 pracowników powinien obowiązywać regulamin pracy.2.
Regulamin pracy ustala porządek wewnętrzny w zakładzie pracy oraz określa związane z procesem pracy obowiązki zakładu i pracowników.§ 2.
1.
W zakładach pracy, w których stosunek pracy pracowników unormowany jest przepisami wydanymi na podstawie art. 298 § 1 Kodeksu pracy lub przepisami odrębnymi, regulaminy pracy mogą być stosowane zależnie od potrzeby.2.
Sprawy regulaminów pracy w zakładach górniczych, do których stosuje się prawo górnicze, normują przepisy tego prawa i przepisy wydane na jego podstawie.§ 3. 1
1.
Regulamin pracy ustala kierownik zakładu pracy w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową, a jeżeli w zakładzie pracy działa więcej niż jedna organizacja związkowa - w uzgodnieniu ze wspólną reprezentacją związkową, tworzoną na zasadach określonych w ustawie z dnia 8 października 1982 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 1985 r. Nr 54, poz. 277, z 1988 r. Nr 11, poz. 84 i z 1989 r. Nr 20, poz. 105).2.
Jeżeli w zakładzie pracy nie działa zakładowa organizacja związkowa, regulamin pracy ustala kierownik zakładu pracy.3.
W przedsiębiorstwie państwowym regulamin pracy uchwala, na wniosek dyrektora, rada pracownicza przedsiębiorstwa po uprzednim uzgodnieniu treści regulaminu z zakładową organizacją związkową. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.4.
Jeżeli w przedsiębiorstwie państwowym nie działa rada pracownicza przedsiębiorstwa, stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1 i 2.§ 4.
1. 2
Regulamin pracy wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od podania go pracownikom do wiadomości.2.
Podanie regulaminu pracy do wiadomości pracowników następuje przez wywieszenie w widocznych miejscach lub w innej formie przyjętej w danym zakładzie pracy.3.
Regulamin pracy powinien być podany do wiadowmości każdego przyjętego do pracy pracownika przed jego przystąpieniem do pracy.§ 5.
1.
Regulamin pracy powinien stwierdzać, że czas pracy należy wykorzystywać w pełni na pracę zawodową i że podstawowym obowiązkiem pracownika jest:1)
rzetelne i efektywne wykonywanie pracy,2)
przestrzeganie ustalonego w zakładzie czasu pracy i porządku,3)
dokładne i sumienne wykonywanie poleceń przełożonych,4)
przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,5)
przejawianie koleżeńskiego stosunku do współtowarzyszy pracy, okazywanie pomocy podwładnym, a w szczególności pracownikom młodocianym,6)
sumienny stosunek do mienia zakładu pracy oraz wszelkich urządzeń i materiałów stanowiących własność społeczną,7)
prestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej.2.
Regulamin pracy powinien także wskazywać, że szczególnie rażącym naruszeniem ustalonego porządku i dyscypliny pracy jest:1)
złe i niedbałe wykonywanie pracy oraz psucie materiałów, narzędzi i maszyn, a także wykonywanie prac nie związanych z zadaniami wynikającymi ze stosunku pracy,2)
nieprzybycie do pracy, spóźnianie się do pracy lub samowolne jej opuszczanie bez usprawiedliwienia,3) 3
stawienie się do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywanie alkoholu w czasie pracy lub w miejscu pracy,4)
zakłócenie porządku i spokoju w miejscu pracy,5)
niewykonywanie poleceń przełożonych,6)
niewłaściwy stosunek do przełożonych i współtowarzyszy pracy,7)
nieprzestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,8)
nieprzestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej,§ 6.
1.
Regulamin pracy powinien szczegółowo określać:1)
godziny oraz porządek rozpoczynania i kończenia pracy,2)
początek i koniec pracy dla każdej zmiany i poszczególnych grup pracowników (w tym młodocianych i innych pracowników korzystających ze skróconego czasu pracy) oraz tryb przesuwania zmian,3)
przerwy w pracy,4)
porę nocną, obejmującą 8 godzin pomiędzy godzinami 21.00 a 7.00,5)
obowiązek i sposób potwierdzania przez pracownika przybycia do pracy i obecności w pracy,6)
sposób zabezpieczenia pomieszczeń i narzędzi pracy po zakończeniu godzin pracy,7)
warunki przebywania pracowników na terenie zakładu pracy poza godzinami pracy,8)
inne postanowienia dotyczące zachowania porządku i czystości w zakładzie pracy i na stanowisku pracy.2.
Regulamin pracy powinien określać tryb usprawiedliwiania nieobecności w pracy i spóźnień do pracy, udzielania zwolnień od pracy i urlopów, ze wskazaniem osób uprawnionych do tego, a także zasady zastępowania pracowników nieobecnych i prowadzenia ich ewidencji.3. 4
Regulamin pracy powinien określać szczegółowo zasady i tryb postępowania w sprawach związanych z zapewnieniem przestrzegania na terenie zakładu obowiązku trzeźwości, a w szczególności:1)
system kontroli przestrzegania przez pracowników obowiązku trzeźwości lub zasady postępowania w razie podejrzenia lub stwierdzenia naruszenia tego obowiązku,2)
informację o przysługującym pracownikowi prawie żądania przeprowadzenia badania stanu trzeźwości i obowiązku poniesienia kosztów badania w razie potwierdzenia stanu po użyciu alkoholu wynikiem tego badania,3)
obowiązek niedopuszczenia do wykonywania pracy oraz do przebywania na terenie zakładu pracownika w stanie po użyciu alkoholu,4)
zasady dokumentowania ustaleń dotyczących naruszenia przez pracownika obowiązku trzeźwości.4.
Regulamin pracy powinien określać tryb zapoznawania pracowników z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisami przeciwpożarowymi, a także ustalać zasady ograniczenia palenia tytoniu w pomieszczeniach pracy.5.
Regulamin pracy może zawierać również inne postanowienia dotyczące organizacji pracy.§ 7. 5
Regulamin pracy powinien zawierać informację o karach stosowanych w myśl art. 108 Kodeksu pracy za nieprzestrzeganie ustalonego porządku i dyscypliny pracy, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych, a także za opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia oraz stawianie się do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywanie alkoholu w czasie pracy lub w miejscu pracy.§ 8.
W zakresie obowiązków zakładu pracy regulamin pracy powinien określać zasady:1)
przydziału pracownikowi pracy,2)
organizowania stanowisk pracy oraz dostarczania potrzebnych do pracy narzędzi i materiałów,3)
wydawania odzieży roboczej i ochronnej oraz sprzętu ochrony osobistej,oraz zawierać informacje dotyczące:
4)
terminu, miejsca i czasu wypłaty wynagrodzenia,5)
rodzajów prac, przy których - zgodnie z wykazami prac wzbronionych - nie wolno zatrudniać kobiet i młodocianych,6)
miejsca i czasu przyjmowania pracowników przez kierownika zakładu pracy.1 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 11 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.272) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.
2 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 11 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.272) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.
3 § 5 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 11 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.272) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.
4 § 6 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 11 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.272) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.
5 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 11 sierpnia 1989 r. (Dz.U.89.49.272) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 sierpnia 1989 r.