Rozdział 17 - Sekretariaty. - Regulamin wewnętrznego urzędowania okręgowych sądów ubezpieczeń społecznych i Trybunału Ubezpieczeń Społecznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1963.30.175

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1975 r.

Rozdział  17.

Sekretariaty.

§  93.
1.
Czynności kancelaryjne, związane z prowadzeniem spraw procesowych, załatwia sekretariat sądowy.
2.
W sądach podzielonych na wydziały tworzy się dla każdego wydziału oddzielny sekretariat sądowy.
3.
Czynności kancelaryjne związane z załatwieniem spraw z zakresu administracji i nadzoru załatwia osobny sekretariat pod nazwą sekretariatu prezydialnego.
§  94.
Zwierzchni nadzór nad pracą sekretariatów należy do prezesa sądu. W sądach podzielonych na wydziały przewodniczący wydziału sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą sekretariatu tego wydziału.
§  95.
Pod kierunkiem jednego z pracowników sądu może być utworzone biuro przepisywań (hala maszyn) wspólne dla wszystkich sekretariatów.
§  96.
Ilekroć w przepisach regulaminu przekazano pewne czynności sekretariatowi sądowemu, należy rozumieć, że należą one do samodzielnego zakresu działania tego sekretariatu i będą wykonywane bez osobnego polecenia przewodniczącego. Pisma w zakresie tych czynności podpisuje wówczas kierownik tego sekretariatu.
§  97.
W toku postępowania sekretariat może wydać stronie złożony przez nią dokument tylko na zarządzenie prezesa sądu (przewodniczącego). Wydanie dokumentu można uzależnić od złożenia odpisu.
§  98.
Prezes sądu może w razie potrzeby zarządzić, aby sekretariat sądowy prowadził zapiski stwierdzające daty przedstawienia pism przewodniczącemu (sędziemu), zwrotu tych pism do sekretariatu oraz oddania pism do biura przepisywań.
§  99.
Oddanie pisma (przesyłki) do biura podawczego w celu wysłania sekretariat notuje we właściwych aktach (bądź w repertorium, jeżeli wysyła całe akta), uwidaczniając datę oddania.
§  100.
Nikt, oprócz sędziów i osoby protokołującej na posiedzeniu oraz osób upoważnionych do tego szczególnymi przepisami, nie może zabierać akt z sekretariatu.
§  101.
Dla załatwienia spraw rachunkowo-kasowych zostaje utworzona w każdym sądzie specjalna komórka organizacyjna pod nazwą rachuby.
§  102.
1.
Na czele sekretariatu stoi kierownik sekretariatu.
2.
Kierownik sekretariatu jest odpowiedzialny za należyte prowadzenie biurowości, za ścisłe i szybkie wykonanie postanowień sądu, zarządzeń prezesa, wiceprezesa, przewodniczącego wydziału lub sędziego oraz za całość akt, ksiąg i pism.
3.
Kierownika sekretariatu może zastąpić tylko pracownik wyznaczony przez prezesa sądu.
§  103.
1.
Do kierownika sekretariatu należy w szczególności:
1)
przyjmowanie nadchodzących pism i przedstawianie ich w razie potrzeby wraz z aktami prezesowi i wiceprezesowi, przewodniczącemu wydziału lub sędziom, zależnie od ustalonego podziału czynności,
2)
wydawanie wypisów, zaświadczeń i innych dokumentów oraz uwierzytelnianie odpisów,
3)
przyjmowanie interesantów i udzielanie ustnych informacji zgłaszającym się, a także informacji pisemnych, oraz udzielanie osobom do tego uprawnionym zezwolenia na przeglądanie akt pod swoją kontrolą,
4)
podpisywanie wezwań i zawiadomień,
5)
sprawdzanie przed terminem wyznaczonego posiedzenia, czy w sprawach wyznaczonych na posiedzenie zostały doręczone wezwania i zawiadomienia, a w razie stwierdzenia, że doręczenia nie dokonano, lub w razie nadesłania przez którąkolwiek z osób wezwanych zawiadomienia, że na rozprawę się nie stawi, przedstawienie akt sprawy przewodniczącemu w celu wydania natychmiastowych dodatkowych zarządzeń, które by zapobiegały udaremnieniu rozprawy,
6)
sporządzanie projektów sprawozdań periodycznych i zestawień statystycznych, przewidzianych w obowiązujących przepisach i zarządzeniach, oraz miesięcznych wykazów ruchu spraw,
7)
przyjmowanie skarg do protokołu (art. 195), jeżeli czynność ta nie została przekazana sędziemu.
2.
Kierownik sekretariatu, podpisując pisma wychodzące z sądu, zaznacza obok podpisu swoje stanowisko służbowe.
§  104.
Kierownik sekretariatu sądowego przygotowuje projekty zarządzeń i postanowień, dotyczących przyznania należności świadkom, biegłym i stronom, a także, stosownie do dekretacji przewodniczącego (sędziego), projekty zarządzeń (postanowień) o zawieszeniu postępowania oraz ustanowieniu adwokata z urzędu.
§  105.
Sekretariaty prowadzą księgi biurowe, przewidziane regulaminem, oraz księgi, których prowadzenie zostało nakazane przez organy przełożone.
§  106.
1.
Kierownik sekretariatu rozdziela pracę między pracowników sekretariatu, przestrzegając równomiernego obciążenia ich, i nadzoruje jej wykonanie.
2.
Do podpisywania zawiadomień dla stron i wezwań kierownik sekretariatu może upoważnić poszczególnych pracowników sekretariatu.
3.
Sekretariat, wykonując zarządzenia przewodniczącego, czyni w aktach wzmiankę zaopatrzoną datą i podpisem pracownika, który zarządzenie wykonał.
§  107.
Pracownikom sekretariatu nie wolno przyjmować żadnych wpłat od interesantów.
§  108.
1.
Prezes sądu może powierzyć kierownikowi sekretariatu prezydialnego oprócz czynności z zakresu administracji również sprawowanie stałej kontroli nad pracą wszystkich sekretariatów (biura podawczego, biura przepisywań) z obowiązkiem składania ustnych sprawozdań w oznaczonych terminach.
2.
Kontrola, o której mowa w ust. 1, powinna obejmować w szczególności:
1)
czuwanie nad wykonaniem przez sekretariaty ogólnych zarządzeń prezesa sądu, wiceprezesów i przewodniczących wydziałów,
2)
zgłaszanie prezesowi sądu wniosków co do przesunięć w obsadzie poszczególnych sekretariatów, w celu zapewnienia równomierności obciążeń bądź udzielenia doraźnej pomocy,
3)
przydzielanie woźnych do poszczególnych sekretariatów do pełnienia służby na salach rozpraw i wyznaczanie w miarę potrzeby ich dyżurów,
4)
czuwanie nad należytym zaopatrzeniem wydziałów w księgi, druki, maszyny, materiały piśmienne oraz nad racjonalnym ich zużyciem,
5)
czuwanie nad prawidłowym i terminowym sporządzaniem sprawozdań periodycznych i zestawień statystycznych,
6)
składanie prezesowi sądu wniosków w zakresie usprawnienia pracy sekretariatów,
7)
czuwanie, aby pracownicy sekretariatów zaznajomili się z przepisami i zarządzeniami, dotyczącymi działów ich pracy,
8)
poświadczanie ilości kart w księgach biurowych, jeżeli przepis szczególny nie powierza tej czynności prezesowi sądu.
§  109.
1.
Ustępujący kierownik sekretariatu powinien przekazać według protokołu zdawczo-odbiorczego wszystkie powierzone mu z tytułu urzędowania księgi, akta, pieczęcie i inne przedmioty.
2.
Protokół zdawczo-odbiorczy, podpisany przez oddającego i przyjmującego, wpisuje się do dziennika prezydialnego i składa do akt prezydialnych.