Rozdział 17 - Sekretariaty. - Regulamin wewnętrznego urzędowania okręgowych sądów ubezpieczeń społecznych i Trybunału Ubezpieczeń Społecznych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1963.30.175
Akt utracił moc Wersja od: 1 stycznia 1975 r.
Rozdział 17.
Sekretariaty.
Sekretariaty.
§ 93.
1.
Czynności kancelaryjne, związane z prowadzeniem spraw procesowych, załatwia sekretariat sądowy.2.
W sądach podzielonych na wydziały tworzy się dla każdego wydziału oddzielny sekretariat sądowy.3.
Czynności kancelaryjne związane z załatwieniem spraw z zakresu administracji i nadzoru załatwia osobny sekretariat pod nazwą sekretariatu prezydialnego.§ 94.
Zwierzchni nadzór nad pracą sekretariatów należy do prezesa sądu. W sądach podzielonych na wydziały przewodniczący wydziału sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą sekretariatu tego wydziału.§ 95.
Pod kierunkiem jednego z pracowników sądu może być utworzone biuro przepisywań (hala maszyn) wspólne dla wszystkich sekretariatów.§ 96.
Ilekroć w przepisach regulaminu przekazano pewne czynności sekretariatowi sądowemu, należy rozumieć, że należą one do samodzielnego zakresu działania tego sekretariatu i będą wykonywane bez osobnego polecenia przewodniczącego. Pisma w zakresie tych czynności podpisuje wówczas kierownik tego sekretariatu.§ 97.
W toku postępowania sekretariat może wydać stronie złożony przez nią dokument tylko na zarządzenie prezesa sądu (przewodniczącego). Wydanie dokumentu można uzależnić od złożenia odpisu.§ 98.
Prezes sądu może w razie potrzeby zarządzić, aby sekretariat sądowy prowadził zapiski stwierdzające daty przedstawienia pism przewodniczącemu (sędziemu), zwrotu tych pism do sekretariatu oraz oddania pism do biura przepisywań.§ 99.
Oddanie pisma (przesyłki) do biura podawczego w celu wysłania sekretariat notuje we właściwych aktach (bądź w repertorium, jeżeli wysyła całe akta), uwidaczniając datę oddania.§ 100.
Nikt, oprócz sędziów i osoby protokołującej na posiedzeniu oraz osób upoważnionych do tego szczególnymi przepisami, nie może zabierać akt z sekretariatu.§ 101.
Dla załatwienia spraw rachunkowo-kasowych zostaje utworzona w każdym sądzie specjalna komórka organizacyjna pod nazwą rachuby.§ 102.
1.
Na czele sekretariatu stoi kierownik sekretariatu.2.
Kierownik sekretariatu jest odpowiedzialny za należyte prowadzenie biurowości, za ścisłe i szybkie wykonanie postanowień sądu, zarządzeń prezesa, wiceprezesa, przewodniczącego wydziału lub sędziego oraz za całość akt, ksiąg i pism.3.
Kierownika sekretariatu może zastąpić tylko pracownik wyznaczony przez prezesa sądu.§ 103.
1.
Do kierownika sekretariatu należy w szczególności: 1)
przyjmowanie nadchodzących pism i przedstawianie ich w razie potrzeby wraz z aktami prezesowi i wiceprezesowi, przewodniczącemu wydziału lub sędziom, zależnie od ustalonego podziału czynności, 2)
wydawanie wypisów, zaświadczeń i innych dokumentów oraz uwierzytelnianie odpisów, 3)
przyjmowanie interesantów i udzielanie ustnych informacji zgłaszającym się, a także informacji pisemnych, oraz udzielanie osobom do tego uprawnionym zezwolenia na przeglądanie akt pod swoją kontrolą, 4)
podpisywanie wezwań i zawiadomień, 5)
sprawdzanie przed terminem wyznaczonego posiedzenia, czy w sprawach wyznaczonych na posiedzenie zostały doręczone wezwania i zawiadomienia, a w razie stwierdzenia, że doręczenia nie dokonano, lub w razie nadesłania przez którąkolwiek z osób wezwanych zawiadomienia, że na rozprawę się nie stawi, przedstawienie akt sprawy przewodniczącemu w celu wydania natychmiastowych dodatkowych zarządzeń, które by zapobiegały udaremnieniu rozprawy, 6)
sporządzanie projektów sprawozdań periodycznych i zestawień statystycznych, przewidzianych w obowiązujących przepisach i zarządzeniach, oraz miesięcznych wykazów ruchu spraw, 7)
przyjmowanie skarg do protokołu (art. 195), jeżeli czynność ta nie została przekazana sędziemu.2.
Kierownik sekretariatu, podpisując pisma wychodzące z sądu, zaznacza obok podpisu swoje stanowisko służbowe.§ 104.
Kierownik sekretariatu sądowego przygotowuje projekty zarządzeń i postanowień, dotyczących przyznania należności świadkom, biegłym i stronom, a także, stosownie do dekretacji przewodniczącego (sędziego), projekty zarządzeń (postanowień) o zawieszeniu postępowania oraz ustanowieniu adwokata z urzędu.§ 105.
Sekretariaty prowadzą księgi biurowe, przewidziane regulaminem, oraz księgi, których prowadzenie zostało nakazane przez organy przełożone.§ 106.
1.
Kierownik sekretariatu rozdziela pracę między pracowników sekretariatu, przestrzegając równomiernego obciążenia ich, i nadzoruje jej wykonanie.2.
Do podpisywania zawiadomień dla stron i wezwań kierownik sekretariatu może upoważnić poszczególnych pracowników sekretariatu.3.
Sekretariat, wykonując zarządzenia przewodniczącego, czyni w aktach wzmiankę zaopatrzoną datą i podpisem pracownika, który zarządzenie wykonał.§ 107.
Pracownikom sekretariatu nie wolno przyjmować żadnych wpłat od interesantów.§ 108.
1.
Prezes sądu może powierzyć kierownikowi sekretariatu prezydialnego oprócz czynności z zakresu administracji również sprawowanie stałej kontroli nad pracą wszystkich sekretariatów (biura podawczego, biura przepisywań) z obowiązkiem składania ustnych sprawozdań w oznaczonych terminach.2.
Kontrola, o której mowa w ust. 1, powinna obejmować w szczególności: 1)
czuwanie nad wykonaniem przez sekretariaty ogólnych zarządzeń prezesa sądu, wiceprezesów i przewodniczących wydziałów, 2)
zgłaszanie prezesowi sądu wniosków co do przesunięć w obsadzie poszczególnych sekretariatów, w celu zapewnienia równomierności obciążeń bądź udzielenia doraźnej pomocy, 3)
przydzielanie woźnych do poszczególnych sekretariatów do pełnienia służby na salach rozpraw i wyznaczanie w miarę potrzeby ich dyżurów, 4)
czuwanie nad należytym zaopatrzeniem wydziałów w księgi, druki, maszyny, materiały piśmienne oraz nad racjonalnym ich zużyciem, 5)
czuwanie nad prawidłowym i terminowym sporządzaniem sprawozdań periodycznych i zestawień statystycznych, 6)
składanie prezesowi sądu wniosków w zakresie usprawnienia pracy sekretariatów, 7)
czuwanie, aby pracownicy sekretariatów zaznajomili się z przepisami i zarządzeniami, dotyczącymi działów ich pracy, 8)
poświadczanie ilości kart w księgach biurowych, jeżeli przepis szczególny nie powierza tej czynności prezesowi sądu.§ 109.
1.
Ustępujący kierownik sekretariatu powinien przekazać według protokołu zdawczo-odbiorczego wszystkie powierzone mu z tytułu urzędowania księgi, akta, pieczęcie i inne przedmioty.2.
Protokół zdawczo-odbiorczy, podpisany przez oddającego i przyjmującego, wpisuje się do dziennika prezydialnego i składa do akt prezydialnych.