Rozdział 10 - Biurowość. - Regulamin ogólny wewnętrznego urzędowania sądów apelacyjnych, okręgowych i grodzkich.
Dz.U.1932.110.905
Akt utracił mocRozdział X.
Biurowość.
Biurowość.
A.
Zasady ogólne.
Zasady ogólne.
Nowych akt nie zakłada się, jeżeli pismo po załatwieniu ma być zwrócone.
Okładki poszczególnych kategoryj spraw odróżniają się kolorem.
Na tejże karcie kolorowej mieści się pismo sądu niższego do wyższego i odwrotnie, oznajmiające o celu lub przyczynie przesłania akt. W nawiasie oznacza się tę kartę akt, na których są wymienieni pełnomocnicy i obrońcy.
Karty kolorowej nie należy używać, gdy akta przesyła się z żądaniem udzielenia pomocy sądowej.
Na tejże karcie kolorowej biuro podawcze sądu przyjmującego kładzie prezentatę wejścia.
Usprawiedliwienia, przewidziane w §§ 50 i 53, należy załączać do karty kolorowej jako oddzielne pisma.
W wyższej instancji pozostawia się tylko odpis wyroku bądź innego orzeczenia, którem postępowanie zakończono.
W nagłówkach pism, wysyłanych do urzędów, należy podawać przedmiot sprawy, to jest streszczenie pisma, zwłaszcza w pismach, dotyczących spraw objętych poprzedniem pismem.
W odpowiedzi na pisma należy podawać datę i sygnaturę tych pism.
W ten sam sposób układa się w zeszytach odpisy wyroków i innych orzeczeń, pozostawiane w instancjach wyższych.
W sprawach, zwróconych przez Sąd Najwyższy z orzeczeniem, odpis tego orzeczenia, nadesłany przez Sąd Najwyższy, dołącza się do odpisu odnośnego orzeczenia sądu odwoławczego.
Numerację akt w następnych toniach prowadzi się w dalszym ciągu.
Na okładce każdego tomu wypisuje się wszystkie sygnatury.
Na aktach, doręczanych sędziom lub urzędnikom do przygotowania lub sporządzenia orzeczeń, protokółów lub innych pism, wyciska się stempel według załączonego wzoru, w którym zaznacza się datę doręczenia i zwrotu akt.
Przy przesyłaniu akt sądowych i ważniejszych dokumentów pocztą należy je nadawać jako przesyłki polecone.
Repertorja prowadzi się w księgach oprawnych z ponumarowaniemi kartami, których liczbę zaświadcza przy założeniu kierownik sekretarjatu prezydjalnego.
To samo stosuje się do innych ksiąg, lecz tylko wówczas, gdy przepis szczególny tak stanowi; pozatem używać można w ciągu roku luźnych arkuszy, przechowywanych w tymczasowej okładce, które bada oprawione w jedną całość po upływie roku.
Na każdym tomie oraz okładce należy umieścić oznaczenie sądu oraz wydziału (oddziału), nazwę księgi tudzież rok kalendarzowy.
Jeżeli dany tom obejmuje okres kilkoletni, należy uwidocznić to na okładce.
Kierownik sądu może, w miarę potrzeby, wprowadzić dodatkowe księgi pomocnicze i skorowidze.
Kierownik sądu może również wprowadzić potrzebne w danym okręgu sądowym drukowane formularze po zatwierdzeniu ich przez Ministra Sprawiedliwości.
B.
Biurowość w sprawach administracji sądowej.
Biurowość w sprawach administracji sądowej.
Każdy dział mieści się w osobnym zeszycie z kartą przeglądową.
Wyłączenie należy zaznaczyć na karcie przeglądowej odpowiedniej grupy lub działu.
Do spraw tych należą w szczególności akta osobowe, tudzież akta, obejmujące przebieg postępowania co do inwestycyj nadzwyczajnych.
W przypadku zabrania akt z miejsca zwykłego ich przechowania, należy złożyć kartką zastępczą.
Jeżeli pismo takie dotyczy kilku grup, należy odpowiednie wyciągi dołączyć do wszystkich grup ze wzmianką o miejscu przechowania oryginału.
O zarządzeniach, ogłoszonych w organie urzędowym Ministerstwa Sprawiedliwości, czyni się. wzmiankę na właściwych kartach przeglądowych (§ 140) z podaniem w krótkich słowach treści i numeru organu urzędowego.
Na każdem piśmie zaznacza się numer, pod którym wciągnięto pismo do dziennika.
Na pismach, które nie mają prezentaty biura podawczego, prezentatę kładzie sekretarz, na pismach zaś poufnych - kierownik sądu.
Kierownik sądu może zarządzić, aby niektórych pism nie rejestrowano.
W sprawach personalnych i podań imiennych skorowidz rzeczowy należy zastąpić skorowidzem alfabetycznym.
Skorowidz może służyć na kilka lat i może być prowadzony także systemem kartkowym.
W sądach o niewielkim ruchu tego rodzaju spraw prowadzenie skorowidzów nie jest obowiązkowe.
W razie wysłania pisma, które nie jest załatwieniem pisma otrzymanego, do rubryki 3 wpisuje się wzmiankę "z urzędu" w skrócie "z u.".
rejestr egzaminów (wzór),
rejestr legalizacji podpisów (wzór),
kontrolę wizytacyj,
wykaz osób, mających zajęcie ubocznie, według stanowisk służbowych (wzór),
kontrolę udzielonych kart pomocy lekarskiej,
listy adwokatów, notarjuszów i obrońców,
skorowidz alfabetyczny osób, należących do sądu, z podaniem ich adresów,
kontrolę wystawionych legitymacyj służbowych wraz ze skorowidzem alfabetycznym (wzory),
listą biegłych i tłumaczów sądowych,
wykaz etatów.
C.
Biurowość w sprawach dyscyplinarnych.
Biurowość w sprawach dyscyplinarnych.
Wzmianki o wznowieniu zapadłych w tym trybie orzeczeń i ich wykonaniu należy zamieszczać w rubryce "uwagi".
Repertorja i skorowidze mogą służyć na kilka lat, wszakże numeracja rozpoczyna się na nowo z początkiem każdego roku.
D.
Biurowość w innych sprawach.
Biurowość w innych sprawach.