Rozdział 4 - Wewnętrzna organizacja Sądu i zakres zadań jednostek organizacyjnych Sądu - Regulamin Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2020.1202

Akt obowiązujący
Wersja od: 23 grudnia 2023 r.

Rozdział  4

Wewnętrzna organizacja Sądu i zakres zadań jednostek organizacyjnych Sądu

§  8.  [Liczba sędziów w poszczególnych izbach NSA; skład izby; wydziały orzecznicze w izbach]
1. 
W skład izb wchodzą sędziowie Sądu.
2. 
Liczba sędziów Sądu w:
1)
Izbie Finansowej wynosi 42;
2)
Izbie Gospodarczej wynosi 35;
3) 17
 Izbie Ogólnoadministracyjnej wynosi 53.
3. 
Wiceprezes Sądu kierujący pracą izby jest Prezesem Izby.
4. 
Prezes Sądu wchodzi w skład izby, w której zajmował stanowisko przed rozpoczęciem kadencji.
5. 
W skład izby wchodzi również wiceprezes Sądu kierujący pracą tej izby. Wiceprezes Sądu, który nie kieruje pracą izby, wchodzi w skład izby, w której zajmował stanowisko przed rozpoczęciem kadencji.
6. 
Liczba sędziów Sądu w danej izbie, obejmująca Prezesa Sądu, wiceprezesów Sądu oraz pozostałych sędziów Sądu, nie może przekraczać liczby sędziów Sądu w danej izbie, określonej w ust. 2.
7. 
Izby używają skrótowych oznaczeń: Izba Finansowa - NSAF, Izba Gospodarcza - NSAG i Izba Ogólnoadministracyjna - NSAO.
8. 
Prezes Sądu, za zgodą Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego, tworzy w izbach wydziały orzecznicze na podstawie ustalonych w zasadach biurowości w sądach administracyjnych, o których mowa w art. 11 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych, kryteriów rzeczowo-problemowych określających przedmiot spraw sądowoadministracyjnych objętych właściwością izby. Wydziały orzecznicze oznacza się kolejnymi cyframi rzymskimi poprzedzającymi oznaczenie izby.
9. 
Izby i wydziały orzecznicze w izbach mają oddzielne sekretariaty, którymi kierują kierownicy sekretariatów.
10. 
Jeżeli w izbie nie zostały utworzone wydziały orzecznicze, wydziałem orzeczniczym jest izba.
11. 
Sprawy dyscyplinarne sędziów sądów administracyjnych i asesorów sądowych są prowadzone w Izbie Ogólnoadministracyjnej.
§  9.  [Wydział Informacji Sądowej]
1. 
Wydział Informacji Sądowej wykonuje zadania w zakresie:
1)
informowania stron i osób zainteresowanych o właściwości sądów administracyjnych i stanie spraw załatwianych w Sądzie oraz udostępniania do wglądu akt spraw;
2)
udostępniania informacji publicznej o działalności Sądu;
3)
prowadzenia spraw petycji, skarg i wniosków;
4)
obsługi medialnej Sądu i Prezesa Sądu;
5)
statystyki sądowej;
6)
prowadzenia strony internetowej Sądu i strony podmiotowej Sądu w Biuletynie Informacji Publicznej oraz sprawowania nadzoru nad informatyczną bazą orzeczeń sądów administracyjnych i wykonywania innych czynności związanych z tą bazą w zakresie określonym przez Prezesa Sądu.
2. 
W Wydziale Informacji Sądowej działa sekretariat informacji o sprawach, który wykonuje zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz w miarę potrzeby zespoły do załatwiania innych spraw należących do zakresu działania Wydziału Informacji Sądowej.
3. 
Przewodniczącego Wydziału Informacji Sądowej powołuje i odwołuje Prezes Sądu. Przewodniczącego Wydziału Informacji Sądowej powołuje się spośród sędziów Sądu lub członków Biura Orzecznictwa. Przewodniczący Wydziału Informacji Sądowej jest rzecznikiem prasowym Sądu.
4. 
Bezpośredni nadzór nad wykonywaniem zadań przez Wydział Informacji Sądowej sprawuje Prezes Sądu lub wiceprezes Sądu wyznaczony przez Prezesa Sądu.
5. 
Wydział Informacji Sądowej sprawuje nadzór nad działalnością wojewódzkich sądów administracyjnych w zakresie zadań, o których mowa w ust. 1.
§  10.  [Zadania Kancelarii Prezesa NSA]
1. 
Kancelaria Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego wykonuje zadania, o których mowa w art. 40 § 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych, poprzez realizowanie działań mających na celu:
1)
zapewnienie właściwych obsad orzeczniczych oraz wspomagających i pomocniczych obsad urzędniczych, odpowiednich do zakresu kognicji sądownictwa administracyjnego i wpływu spraw;
2)
zapewnienie sędziom warunków pracy i wynagrodzenia odpowiadających godności urzędu oraz zakresowi ich obowiązków;
3)
tworzenie warunków dla sprawnego orzekania i funkcjonowania systemu sądownictwa administracyjnego, w szczególności w zakresie zapewnienia odpowiednich warunków lokalowych oraz wyposażenia technicznego;
4)
zapewnienie właściwego zabezpieczenia finansowego realizacji wykonywanych celów i zadań.
2. 
Cele, o których mowa w ust. 1, Kancelaria Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego realizuje w szczególności poprzez:
1)
zapewnienie organizacyjnych, technicznych i finansowych warunków działania Sądu i jego organów;
2)
wykonywanie funkcji i zadań dysponenta głównego środków budżetowych części 05 budżetu państwa oraz dysponenta trzeciego stopnia w odniesieniu do budżetu Sądu;
3)
przygotowywanie projektu dochodów i wydatków Sądu obejmującego także dochody i wydatki wojewódzkich sądów administracyjnych, o którym mowa w art. 14 § 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych, wykonywanie budżetu sądów administracyjnych oraz prowadzenie rachunkowości i spraw kasowych;
4)
zapewnienie obsługi Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego, Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego, Rzecznika Dyscyplinarnego Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Nadzwyczajnego Rzecznika Dyscyplinarnego;
5)
prowadzenie spraw kadrowych i socjalnych sędziów oraz pracowników niebędących sędziami;
6)
zapewnienie odpowiednich warunków materialno-technicznych i organizacyjnych dla prowadzenia szkoleń sędziów;
7)
organizowanie szkoleń dla pracowników Sądu;
8)
zarządzanie mieniem sądowym oraz realizowanie procesów inwestycyjno-remontowych;
9)
prowadzenie spraw zaopatrzeniowych i gospodarki materiałowej oraz prowadzenie postępowań w sprawie udzielania zamówień publicznych;
10)
tworzenie, rozwój i utrzymanie systemów informatycznych oraz inicjowanie i wdrażanie nowych technologii w sądach administracyjnych, a także nadzorowanie i koordynowanie tych przedsięwzięć w wojewódzkich sądach administracyjnych;
11)
zapewnienie reprezentacji procesowej i obsługi obrotu prawnego związanego z działalnością Sądu oraz opiniowania projektów aktów prawnych dotyczących zakresu działalności Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego przekazanych przez Prezesa Sądu;
12)
przygotowywanie i wykonywanie zadań w zakresie:
a)
współpracy z organami władzy publicznej i organami administracji publicznej w zakresie wynikającym z realizowanych zadań i potrzeb sądownictwa administracyjnego,
b)
współpracy zagranicznej Sądu z sądami innych państw i organizacjami międzynarodowymi,
c)
współpracy ze szkołami wyższymi i ośrodkami naukowymi w zakresie realizowanych zadań;
13)
prowadzenie sekretariatów Prezesa Sądu i Szefa Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego;
14)
prowadzenie biura podawczego, biblioteki i archiwum zakładowego.
3. 
Kancelaria Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego sprawuje nadzór nad działalnością wojewódzkich sądów administracyjnych w zakresie wynikającym z realizowanej funkcji dysponenta głównego środków budżetowych, z odpowiednim uwzględnieniem spraw organizacyjnych należących do zakresu działania Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego.
§  11.  [Szef Kancelarii Prezesa NSA]
1. 
Kancelarią Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego kieruje Szef Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego.
2. 
Szef Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Sądu niebędących sędziami.
3. 
Z upoważnienia Prezesa Sądu, Szef Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego wykonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników, o których mowa w ust. 2.
§  12.  [Pion ochrony i audyt wewnętrzny]
1. 
W ramach struktury organizacyjnej Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego działa pion ochrony oraz audyt wewnętrzny.
2. 
Do zakresu działania pionu ochrony, którym kieruje pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, podlegający w zakresie wykonywania zadań pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych Prezesowi Sądu, należy w szczególności ochrona informacji niejawnych w Sądzie oraz kontrola przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji.
3. 
Audyt wewnętrzny w Sądzie jest wykonywany przez audytora na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych
§  13.  [Wydziały w Kancelarii Prezesa NSA; oddziały i zespoły funkcjonalno-zadaniowe]
1. 
Wydziały w Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego określa zarządzenie Prezesa Sądu, wydane za zgodą Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego.
2. 
Utworzenie nowych i zniesienie istniejących wydziałów w Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego wymaga zgody Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego.
3. 
Prezes Sądu, na wniosek Szefa Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, może tworzyć w wydziałach Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego oddziały lub zespoły funkcjonalno-zadaniowe, w tym międzystrukturalne, do załatwiania określonych rodzajów spraw, którymi kierują kierownicy oddziałów lub zespołów.
4. 
Prezes Sądu zatwierdza określony przez Szefa Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego podział zadań pomiędzy poszczególne jednostki organizacyjne Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz utworzone w nich oddziały i zespoły.
§  14.  [Struktura organizacyjna Biura Orzecznictwa]
1.  18
 Wydziały w Biurze Orzecznictwa oraz szczegółowy zakres ich właściwości określa zarządzenie Prezesa Sądu, wydane za zgodą Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego.
2. 
Wydziały w Biurze Orzecznictwa oznacza się kolejnymi cyframi rzymskimi oraz skrótowym oznaczeniem Biura Orzecznictwa - BO.
3. 
Biuro Orzecznictwa ma oddzielny sekretariat, którym kieruje kierownik sekretariatu.
§  15.  19 [Zadania Biura Orzecznictwa]
 Biuro Orzecznictwa w zakresie swojej właściwości:
1)
analizuje orzecznictwo sądów administracyjnych;
2)
opracowuje wnioski Prezesa Sądu do Trybunału Konstytucyjnego oraz wnioski do Sądu o podjęcie uchwały lub unieważnienie prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego;
3)
opracowuje informację o działalności sądów administracyjnych oraz o problemach funkcjonowania administracji publicznej wynikających ze spraw rozpoznawanych przez sądy administracyjne, o których mowa w art. 15 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych;
4)
przygotowuje projekty opinii, analiz i opracowań na zlecenie Prezesa Sądu;
5)
wykonuje czynności nadzoru nad działalnością administracyjną wojewódzkich sądów administracyjnych;
6) 20
 dostarcza materiały niezbędne dla prawidłowego udostępnienia orzeczeń w bazie, o której mowa w § 9 ust. 1 pkt 6, w zakresie określonym przez Prezesa Sądu;
7) 21
 wydaje zbiór urzędowy orzeczeń sądów administracyjnych;
8) 22
 analizuje przepisy prawa europejskiego, które mają zastosowanie w sprawach sądowoadministracyjnych;
9) 23
 gromadzi i analizuje orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w zakresie objętym właściwością sądów administracyjnych;
10) 24
 udostępnia przepisy prawa europejskiego i orzecznictwo sądów w tych sprawach sędziom sądów administracyjnych.
§  16.  25
 (uchylony).
§  17.  26
 (uchylony).
§  18.  [Członkowie wydziału w Biurze Orzecznictwa]
1. 
W skład wydziału w Biurze Orzecznictwa wchodzą:
1)
sędziowie Sądu;
2)
asystenci sędziów, starsi asystenci sędziów oraz inni pracownicy zatrudnieni w szczególności na stanowiskach specjalistów, starszych specjalistów i głównych specjalistów.
2. 
Do wydziału w Biurze Orzecznictwa mogą być także przydzieleni:
1)
sędziowie wojewódzkich sądów administracyjnych, sądów apelacyjnych lub okręgowych, delegowani do pełnienia obowiązków sędziego w Sądzie;
2)
referendarze sądowi i starsi referendarze sądowi wojewódzkich sądów administracyjnych delegowani do pełnienia obowiązków w Sądzie.
3. 
Wydziałem w Biurze Orzecznictwa kieruje naczelnik powoływany przez Prezesa Sądu spośród sędziów Sądu wchodzących w skład Biura Orzecznictwa.
§  19.  [Zespół inspektorów do spraw biurowości sądowej i inne zespoły w Biurze Orzecznictwa]
1. 
W Biurze Orzecznictwa działa zespół inspektorów do spraw biurowości sądowej, podlegający bezpośrednio dyrektorowi Biura Orzecznictwa lub jego zastępcy.
2. 
Prezes Sądu może tworzyć w Biurze Orzecznictwa także inne zespoły, w tym zespoły międzystrukturalne, do wykonywania określonych przez niego zadań, działające pod kierunkiem członka zespołu wyznaczonego przez Prezesa Sądu na wniosek dyrektora Biura Orzecznictwa.
§  20.  [Przydzielanie sędziów do wydziałów w Biurze Orzecznictwa]
1. 
Sędziów do wydziałów w Biurze Orzecznictwa przydziela Prezes Sądu.
2. 
Dyrektor Biura Orzecznictwa i jego zastępcy oraz sędziowie Sądu przydzieleni do wydziałów w Biurze Orzecznictwa są członkami Biura Orzecznictwa.
3. 
Prezes Sądu, za zgodą Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego, może powołać członka Biura Orzecznictwa spośród sędziów delegowanych do pełnienia obowiązków sędziego w Naczelnym Sądzie Administracyjnym lub pracowników niebędących sędziami, jeżeli mają kwalifikacje do zajmowania stanowiska sędziego, oraz sędziów w stanie spoczynku.
§  21.  27 [Zespoły w NSA]
 Prezes Sądu może tworzyć w Sądzie zespoły, w tym zespoły międzystrukturalne, do wykonywania określonych przez niego zadań, którymi kierują kierownicy zespołów.
17 § 8 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 11 grudnia 2023 r. (Dz.U.2023.2754) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 grudnia 2023 r.
18 § 14 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 26 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.250) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2023 r.
19 § 15 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia z dnia 26 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.250) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2023 r.
20 § 15 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia z dnia 26 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.250) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2023 r.
21 § 15 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia z dnia 26 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.250) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2023 r.
22 § 15 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia z dnia 26 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.250) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2023 r.
23 § 15 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia z dnia 26 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.250) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2023 r.
24 § 15 pkt 10 dodany przez § 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia z dnia 26 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.250) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2023 r.
25 § 16 uchylony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 26 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.250) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2023 r.
26 § 17 uchylony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 26 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.250) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2023 r.
27 § 21 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 26 stycznia 2023 r. (Dz.U.2023.250) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2023 r.