Rozdział 3 - Stały pobyt prywatnych statków powietrznych obcych na obszarze Polski. - Przylot do Polski, przelot przez Polskę oraz pobyt na obszarze Polski obcych statków powietrznych, jak również loty polskich statków powietrznych zagranicę.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1934.28.225

Akt utracił moc
Wersja od: 31 marca 1934 r.

III.

Stały pobyt prywatnych statków powietrznych obcych na obszarze Polski.

§  14.
(1)
Cudzoziemiec, przebywający na obszarze Polski, może za zezwoleniem Ministra Komunikacji posiadać stale na tym obszarze statek powietrzny, zarejestrowany w swym państwie macierzystem. Za stałe posiadanie statku powietrznego na obszarze Polski uważa się posiadanie, przekraczające okres czasu jednego roku.
(2)
Celem uzyskania zezwolenia należy wnieść do Ministerstwa Komunikacji podanie, w którem powinny być wyszczególnione następujące dane:
1)
imię, nazwisko, przynależność państwowa i miejsce pobytu (adres) cudzoziemca w Polsce,
2)
typ statku, z podaniem numerów i dat karty rejestracyjnej i świadectwa sprawności technicznej oraz
3)
port stałego postoju statku, obrany przez cudzoziemca na obszarze Polski.
(3)
Do podania należy dołączyć:
1)
dowód przynależności państwowej osoby interesownej,
2)
kartę rejestracyjną i świadectwo sprawności technicznej statku powietrznego, wystawione przez państwo macierzyste statku, wreszcie
3)
dowód uiszczenia opłaty celnej wwozowej od statku powietrznego, jeżeli statek jest pochodzenia zagranicznego, a opłata celna nie została pobrana przy wwozie statku do polskiego obszaru celnego.
(4)
Jeżeli osoba, wnosząca podanie, jest osobą prawną, należy zamiast danych przewidzianych w punkcie 1) ust. (2), wyszczególnić nazwę i siedzibę osoby prawnej oraz imiona, nazwiska, przynależność państwową i miejsce zamieszkania lub pobytu na obszarze Polski osób, działających w imieniu danej osoby prawnej, jak również przedstawić dowód dopuszczenia działalności tej osoby na obszarze Polski (upoważnienie władz rządowych, wyciąg z rejestru handlowego lub t. p.).
§  15.
(1)
Udzielenie zezwolenia na stały pobyt obcego statku powietrznego zaznacza się na świadectwie sprawności technicznej tego statku.
(2)
Udzielenie zezwolenia dla statku obcego, posiadającego świadectwo sprawności technicznej, którego ważność już wygasła, może nastąpić dopiero po zbadaniu zdolności tego statku do lotu zgodnie z obowiązującemi, w tej sprawie przepisami polskiemi.
(3)
Jeżeli badany statek powietrzny świadectwa takiego wogóle przedtem nie posiadał, należy wydać dla tego statku polskie świadectwo sprawności technicznej, z zaznaczeniem na niem, że zostało ono wystawione dla statku powietrznego, który uzyskał prawo stałego pobytu na obszarze Polski.
(4)
Ważność wystawionego zgodnie z ust. (3) polskiego świadectwa sprawności technicznej oraz przedłużenia ważności obcego świadectwa sprawności technicznej ust. (2) ogranicza się do obszaru Polski.
§  16.
(1)
Obcy statek powietrzny, któremu zezwolono na stały pobyt na obszarze Polski, może być pilotowany i obsługiwany jedynie przez tych członków załogi, którym prawa takie zostaną przyznane przez Ministerstwo Komunikacji, zgodnie z obowiązującemi przepisami polskiemi o członkach załogi statków powietrznych.
(2)
Przyznanie uprawnień, o których mowa w ust. (1) powinno być zaznaczone na upoważnieniu (licencji) członka załogi.
§  17.
(1)
Obce siatki powietrzne, uprawnione do stałego pobytu na obszarze Polski, podlegają kontroli technicznej, obowiązującej polskie statki powietrzne na tym obszarze.
(2)
Właściciele lub użytkownicy statków obcych obowiązani są do zawiadamiania Ministerstwa Komunikacji o każdej zmianie portu stałego postoju na obszarze Polski oraz o wyprowadzeniu statku powietrznego zagranicę na stałe.
(3)
Zawiadomienia te powinny być uskutecznione w ciągu 14 dni od chwili zmiany portu stałego postoju lub wyprowadzenia statku zagranicę na stałe.
§  18.
Postanowienia §§ 14 - 17 nie stosują się do obcych statków powietrznych, utrzymujących z Polską regularną komunikację powietrzną na zasadzie umów międzynarodowych lub koncesyj.
§  19.
(1)
Obce statki powietrzne, przebywające czasowo na obszarze Polski oraz cudzoziemcy, stanowiący załogę tych statków, mogą być w celu przedłużenia ważności posiadanych dokumentów lotniczych poddawani badaniom, przewidzianym w obowiązujących w tych sprawach przepisach polskich.
(2)
Na podstawie wyniku badań Ministerstwo Komunikacji przedłuża ważność dokumentów lotniczych, o ile nie będzie to sprzeczne z przepisami państwa macierzystego tak statku powietrznego, jak i członka załogi, albo też z postanowieniami odnośnych umów międzynarodowych.