Rozdział 2 - Przylot do Polski i przelot przez Polskę obcych statków powietrznych. - Przylot do Polski, przelot przez Polskę oraz pobyt na obszarze Polski obcych statków powietrznych, jak również loty polskich statków powietrznych zagranicę.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1934.28.225

Akt utracił moc
Wersja od: 31 marca 1934 r.

II.

Przylot do Polski i przelot przez Polskę obcych statków powietrznych.

§  2.
Obce prywatne siatki powietrzne, wpisane do rejestru lotniczego państw:
a)
należących do konwencji, urządzającej żeglugę powietrzną, podpisanej w Paryżu dnia 13 października 1919 r. oraz
b)
z któremi Polska zawarła umowy międzypaństwowe o żegludze powietrznej, -

mogą przylatywać do obszaru Polski lub przelatywać ponad tym obszarem przy zachowaniu warunków ustalonych w umowach lotniczych, wymienionych pod lit. a) i b).

§  3.
Obce prywatne statki powietrzne, należące do państw niewymienionych w § 2 pod lit. a) i b), mogą przylatywać do Polski lub przelatywać ponad jej obszarem jedynie na zasadzie uprzedniego zezwolenia, udzielanego przez Ministra Komunikacji w porozumieniu z Ministrami Spraw Zagranicznych i Spraw Wojskowych.
§  4.
(1)
Utrzymywanie z Polską stałej komunikacji lotniczej, tak pasażerskiej, jak i pocztowej, przez statki powietrzne, o których mowa w §§ 2 i 3 jest dopuszczalne jedynie na zasadzie specjalnych tonów międzypaństwowych, albo na zasadzie koncesyj, udzielonych przez Ministra Komunikacji danemu przedsiębiorstwu lotniczemu, zgodnie z postanowieniami art. 8 ust. 2 lit. d) rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 14 marca 1928 r. o prawie lotniczem (Dz. U. R. P. Nr. 31, poz. 294).
(2)
Dokonywanie sporadycznych lotów zarobkowych do obszaru Polski lub ponad jej obszarem przez wymienione w §§ 2 i 3 statki powietrzne odbywać się może tylko na zasadzie specjalnych zezwoleń, udzielanych przez Ministra Komunikacji w porozumieniu z Ministrami Spraw Wojskowych i Spraw Zagranicznych oraz innymi zainteresowanymi ministrami.
§  5.
Obce wojskowe statki powietrzne mogą przylatywać do Polski lub przelatywać ponad jej obszarem jedynie na zasadzie zezwolenia, udzielanego każdorazowo za pośrednictwem Ministerstwa Spraw Zagranicznych przez Ministra Spraw Wojskowych lub organa przez niego upoważnione.
§  6.
Obce policyjne i celne statki powietrzne mogą przylatywać do Polski lub przelatywać ponad jej obszarem na zasadzie specjalnych umów z odnośnemi państwami, bądź specjalnych zezwoleń, udzielanych przez Ministra Komunikacji w porozumieniu z Ministrami Spraw Wojskowych i Spraw Zagranicznych oraz innymi zainteresowanymi ministrami.
§  7.
(1)
Przylot do Polski oraz przelot nad Polską obcych statków powietrznych, nie posiadających załogi na pokładzie, lecz kierowanych z ziemi jest niedozwolony.
(2)
W przypadkach wyjątkowych może Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrami Spraw Wojskowych i Spraw Zagranicznych oraz innymi zainteresowanymi ministrami zezwolić na przylot lub przelot takiego statku.
§  8.
W celu uzyskania zezwolenia na przylot lub przelot, należy:
1)
w przypadkach przewidzianych w § 3 i w § 4 ust. (2) - zwracać się z podaniem do terytorjalnie właściwych placówek polskich zagranicą, których wykaz zostanie zanotyfikowany rządom odnośnych państw przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych,
2)
w przypadku przewidzianym w §§ 5, 6 i 7- zwracać się z podaniem w drodze dyplomatycznej do Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
§  9.
W podaniach, o których mowa w § 8, powinny być wyszczególnione:
a)
imię, nazwisko, przynależność państwowa, stałe miejsce zamieszkania i adres właściciela lub użytkownika statku;
b)
imię, nazwisko, przynależność państwowa, stałe miejsce zamieszkania i adres dowódcy statku, imiona, nazwiska, przynależność państwowa i funkcje pozostałych członków załogi, którzy będą znajdowali się na statku powietrznym w czasie lotu, oraz numery świadectw uzdolnienia i upoważnień (licencyj) dowódcy statku i członków załogi, z zaznaczeniem przez jakie władze dokumenty te zostały wydane,
c)
znaki przynależności państwowej i rejestracji statku, jak również rodzaj, kategorja i typ statku powietrznego oraz ilość i typ silników na statku,
d)
lotnisko odlotu, cel lotu, data przypuszczalnego odlotu, zamierzony szlak lotu, lotnisko docelowe, przewidziane lądowania pośrednie na obszarze polskim oraz zamierzone miejsca przelotu granic,
e)
w przypadku, o którym mowa w § 4 ust. (2) - charakter lotów lub rodzaj i ilość zamierzonych do przewozu towarów, albo też rodzaj pracy zarobkowej, wykonywanej zapomocą statku powietrznego,
f)
jeżeli statek zaopatrzony jest w radjostację - typ stacji, moc, rodzaj i zakres fal oraz czy stacja zamierza pracować na obszarze Polski.
§  10.
(1)
Zezwolenia na przylot i przelot są wydawane na piśmie, według wzoru, dołączonego do rozporządzenia niniejszego.
(2)
Zezwolenia są ważne na okres, na który zostały wydane.
(3)
Zezwolenie może być w każdej chwili cofnięte, jeżeli będą tego wymagały interesy bezpieczeństwa Państwa, bezpieczeństwa żeglugi powietrznej lub porządku publicznego, oraz w przypadku niezachowania któregokolwiek z warunków zezwolenia.
(4)
Koszty związane z uzyskaniem zezwolenia ponosi osoba interesowana.
§  11.
(1)
Pobyt obcych statków powietrznych w granicach Polski dozwolony jest tylko przez okres ważności zezwolenia.
(2)
Okres ważności zezwolenia może być na obszarze Polski w przypadkach zasługujących na uwzględnienie, przedłużony przez właściwe władze państwowe.
§  12.
(1)
Przylatywać do Polski lub przelatywać nad Polską mogą tylko te obce statki powietrzne, które zostały dopuszczone do ruchu normalnego w swych państwach macierzystych.
(2)
Na dowód powyższego obce statki powietrzne powinny posiadać wyraźne i dobrze widoczne znaki (przynależności państwowej i rejestracji) oraz wszelkie dokumenty, przepisane przez ich państwa macierzyste.
(3)
Statki te winny być pilotowane i obsługiwane tylko przez tych członków załogi, którzy do tego zostali uprawnieni przez państwo przynależności statku.
(4)
Członkowie załogi tych statków powinni posiadać przepisane dokumenty uprawniające ich do wykonywania czynności członka załogi na pokładzie statków powietrznych.
§  13.
Obce statki powietrzne, dokonywające sporadycznych zarobkowych przylotów do Polski lub przelotów nad Polską (§ 4 ust. (2)), winny posiadać wszelkie dokumenty, wymagane do międzynarodowych Lotniczych przewozów handlowych.