Rozdział 3 - Zasady i sposób opłacania należności przewozowych - Przewóz przesyłek towarowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1997.26.142

Akt utracił moc
Wersja od: 26 lutego 2000 r.

Rozdział  3

Zasady i sposób opłacania należności przewozowych

§  8.
1.
Należności powstałe w miejscu nadania oraz przewoźne opłaca nadawca przy nadaniu przesyłki do przewozu, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5.
2.
Należności powstałe w drodze przewozu przesyłki i w miejscu jej przeznaczenia opłaca odbiorca przed odbiorem przesyłki.
3.
Nadawca może, za pisemną zgodą przewoźnika, przekazać opłacenie przewoźnego na odbiorcę lub inną osobę.
4.
Nadawca przesyłki przewożonej w komunikacji międzynarodowej może, za zgodą przewoźnika, przekazać obowiązek opłacenia należności przewozowych na podmiot, za którego pośrednictwem realizuje eksport lub import, albo na operatora przewoźników.
5.
Nadawca przekazujący opłacenie przewoźnego na odbiorcę lub inną osobę odpowiada wobec przewoźnika za to, że uzna on i zapłaci przekazaną należność. W wypadku odmowy zapłacenia, nadawca opłaca należności wraz z odsetkami.
§  9.
Strony umowy przewozu mogą zawierać umowy określające inne sposoby opłacania należności przewozowych, w tym również na podstawie okresowo wystawianych faktur na należności obliczone za ustalone okresy rozliczeniowe, z zastosowaniem planowych wpłat.
§  10.
Jeżeli należności przewozowe zostały ustalone i pobrane w wysokości niezgodnej z obowiązującą taryfą lub umową międzynarodową, różnice podlegają zwrotowi lub dopłacie.
§  10a. 1
 
1.
Przy przewozie węgla w komunikacji kolejowo-żeglugowej stosuje się ceny urzędowe, ustalone w § 1 ust. 1 pkt 1 zarządzenia nr 13 Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 14 października 1997 r. w sprawie ustalenia cen urzędowych za przewóz niektórych towarów koleją (Dz. Urz. MTiGM Nr 6, poz. 6).
2.
Rozliczenia należności przy przewozach, o których mowa w ust. 1, dokonuje się w następujący sposób:
1)
przewoźne za przesyłkę za łączną drogę przewozu koleją i żeglugą śródlądową dzieli się przez kolejową odległość taryfową, stanowiącą sumę najkrótszych odległości kolejowych od stacji nadania do stacji, przy której położony jest port przeznaczenia, określonych w Wykazie odległości taryfowych PKP,
2)
udział kolei za przewóz ustala się mnożąc wielkość, o której mowa w pkt 1, przez kolejową odległość taryfową drogi przewozu koleją od stacji nadania do portu przeładowania (nadania),
3)
udział żeglugi za przewóz wodą ustala się w sposób określony w pkt 2 od portu przeładowania (nadania) do portu przeznaczenia.
1 § 10a dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 19 czerwca 1998 r. (Dz.U.98.75.489) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 czerwca 1998 r.