Rozdział 3 - Dezynfekcja, dezynsekcja i deratyzacja (odszczurzanie). - Przepisy sanitarne w morskich portach handlowych i przystaniach.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1948.45.335

Akt utracił moc
Wersja od: 30 września 1948 r.

Rozdział  III.

Dezynfekcja, dezynsekcja i deratyzacja (odszczurzanie).

§  41.
1.
Każdy morski statek handlowy, zawijający do jednego z polskich portów, winien posiadać świadectwo deratyzacji lub zwolnienia od deratyzacji. Świadectwa te winny być wypełnione dokładnie na formularzach wzoru międzynarodowego przez właściwy port i zawierają odpowiedzi słowne na wszystkie bez wyjątku pytania. W przypadkach, jeżeli statek zmierza do portu macierzystego, świadectwo deratyzacji bądź zwolnienia od niej może być uznane za ważne na okres do jednego miesiąca po upływie okresu, na który zostało wydane.
2.
Polskie portowe władze sanitarne będą uznawały świadectwa deratyzacji i zwolnienia od deratyzacji jedynie tych państw, które przystąpiły do ratyfikowanej przez Polskę międzynarodowej konwencji sanitarnej lub zawarły z Państwem Polskim odrębną umowę sanitarną.
§  42.
Statki nie posiadające świadectwa deratyzacji lub zwolnienia od deratyzacji, odpowiadającego warunkom wymienionym w § 41, lub też posiadające świadectwa, których termin ważności minął, podlegają inspekcji i zależnie od jej wyniku otrzymują świadectwo zwolnienia od deratyacji bądź po przymusowej deratyzacji na koszt armatora otrzymują świadectwo deratyzacji.
§  43.
Przymusowej deratyzacji podlega statek w razie stwierdzenia na nim dżumy bądź wzmożonej śmiertelności szczurów, bez względu na posiadane świadectwo deratyzacji lub zwolnienia od niej.
§  44.
Jeżeli statek podlegający przymusowej deratyzacji ma wyładować tylko część swego ładunku, lekarz portowy w uzasadnionych przypadkach może statkowi udzielić zezwolenia na wyładowanie ładunku przeznaczonego dla danego portu pod warunkiem, że zostaną zastosowane wszelkie środki zapobiegające przedostaniu się szczurów na ląd.
§  45.
1.
Na statkach, przychodzących z krajów tropikalnych z ładunkiem zboża, ryżu i innych towarów sypkich wolno otwierać ładownie i wyładowywać towary tylko w obecności przedstawicieli portowego urzędu zdrowia.
2.
W razie ujawnienia padłych szczurów wyładunek wstrzymuje się i luki zamyka się do czasu otrzymania wyniku badania padłych szczurów.
§  46.
Kapitan statku zaszczurzonego obowiązany jest w celu zapobieżenia przedostania się szczurów ze statku na ląd przestrzegać następujących środków:
1)
wszystkie liny, cumy itp. prowadzące ze statku na ląd powinny być opatrzone metalowymi tarczami ochronnymi,
2)
tarcza powinna być założona w odległości pół do 1 metra od burty statku,
3)
w razie stosowania tarcz stożkowych podstawa stożka musi być zwrócona do statku,
4)
wszystkie tarcze powinny być zupełnie gładkie bez ubytków i listewek, które by mogły umożliwić szczurom przechodzenie przez tarczę; w tarczach składanych stykające się brzegi powinny być ściśle dopasowane,
5)
średnica tarczy powinna co najmniej wynosić 90 cm przy tarczach płaskich, a 60 cm przy tarczach stożkowych; grubość blachy, z której tarcza jest sporządzona powinna wynosić co najmniej 2 mm,
6)
tarcza powinna być założona w ten sposób, by mogła się swobodnie obracać na linie dokoła swej osi, o ile możności zupełnie prostopadle do liny,
7)
w przypadkach, w których liny prowadzące ze statku na nabrzeże krzyżują się, wszystkie tarcze powinny być założone tak, aby znajdowały się powyżej lub poniżej miejsca skrzyżowania. Odległość obwodu tarczy od liny sąsiedniej nie może wynosić mniej niż 60 cm,
8)
we wszystkich przypadkach, w których statki przycumowane są w ten sposób, że nie można założyć tarczy na liny, należy smołować liny metalowe na przestrzeni około 1,5 m, natomiast na liny, których smołować nie można, należy nałożyć płócienny ochraniacz i pokryć go warstwą smoły; smołowanie winno być utrzymane stale w stanie świeżym,
9)
wszystkie trapy prowadzące ze statku na nabrzeże powinny być strzeżone, a w nocy jasno oświetlone bądź zdejmowane.
§  47.
Morski Urząd Zdrowia i portowe urzędy zdrowia mogą stosować w morskich portach i przystaniach w razie stwierdzonej przez nie potrzeby przepisy §§ 1-47 do statków małego kabotażu, morskich statków rybackich i innych jednostek pływających, jak również do statków żeglugi śródlądowej.
§  48.
Portowe urzędy zdrowia mogą wydawać zarządzenia celem zabezpieczenia przed szczurami i odszczurzania terenów, urządzeń i budynków w obrębie portów w sposób i terminach przez te urzędy wskazanych na koszt właścicieli (użytkowników).
§  49.
Nowowznoszone na terenach portowych budowle winny być budowane w sposób określony w konwencjach międzynarodowych jako "rat proof", tzn. w taki sposób, aby gryzonie nie miały do nich dostępu z zewnątrz i aby wewnątrz nie miały dogodnych warunków do zakładania gniazd i rozwoju.
§  50.
Kontrolę pod względem zaszczurzenia wszelkich budynków, terenów zabudowanych i nie zabudowanych w obrębie portów sprawują portowe urzędy zdrowia.