Dział 2 - Przepisy o zabezpieczeniu czystości powietrza i gruntu. - Przepisy sanitarne dla uzdrowisk, posiadających charakter użyteczności publicznej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1923.125.1016

Akt utracił moc
Wersja od: 6 lipca 1937 r.

Dział  II.

Przepisy o zabezpieczeniu czystości powietrza i gruntu.

§  13.
Usuwanie nieczystości z obrębu uzdrowiska powinno się odbywać:
a)
przez odprowadzenie wszelkich nieczystości płynnych drogą podziemną w zamkniętych przewodach t. j. kanałach;
b)
przez wywożenie śmieci domowych i ulicznych do wyznaczonych przez komisję uzdrowiskową miejsc.
§  14.
Stosownie do art. 5 ustawy o uzdrowiskach obowiązane są uzdrowiska, posiadające charakter użyteczności publicznej, urządzić w terminie lat 5-u (art. 27 ustawy) od daty niniejszego rozporządzenia prawidłową kanalizację do powszechnego użytku ludności.

Zasadnicze dane do wykonania projektów kanalizacji jak również i same projekty podlegają zatwierdzeniu Ministerstwa Zdrowia Publicznego i Ministerstwa Robót Publicznych.

§  15.
W miarę oddawania do użytku sieci kanalizacyjnej, komisja uzdrowiskowa będzie wyznaczała właścicielom nieruchomości terminy obowiązkowego przyłączenia do sieci kanalizacyjnej ich nieruchomości.

W miarę przyłączenia danych posesji do sieci ogólnej, istniejące w nich doły ustępowe i inne urządzenia asenizacyjne powinny być usuwane t. j. oczyszczane, rozebrane i zasypane w terminie przez komisję wskazanym.

§  16.
Każdy dom mieszkalny, lub służący do dłuższego pobytu w nim ludzi powinien mieć ustęp.

Wewnątrz, budynku mieszkalnego mogą być urządzane tylko ustępy z klozetami, wodą przemywanemi, lub dezodorowane torfem i wentylowane przez klozet rurą ponad dach realności. Ustępy powinny być widne posiadać odpowiednią wentylację, podłogę nieprzepuszczalną, szczelne ściany z larmperjami, zmywalnemi wodą. Sedesy powinny mieć konstrukcją umożliwiającą zachowanie ich czystości. Klozety wodne muszą być oddzielone od rur spadowych za pomocą syfonów.

W domach nieposiadających w oddzielnych mieszkaniach klozetów mają być urządzone ustępy ogólne o ile można osobne dla mężczyzn i kobiet; urządzenie ich powinno odpowiadać wymienionym powyżej wymaganiom sanitarnym. Każda ubikacja ma być zaopatrzona w drzwi zamykane od wewnątrz; ściany miedzy oddzielnemi ubikacjami mają być szczelne i dostatecznie wysokie.

§  17.
W miejscach, gdzie gromadzi się dużo ludzi, jakoto: na rynkach, bulwarach, placach i t. p. komisje uzdrowiskowe obowiązane są wybudować dostateczną liczbę ustępów i pisuarów publicznych z oddziałami dla mężczyzn i kobiet. Ostępy o ile nie mogą być przemywane wodą powinny być dezodorowane torfem.
§  18.
Ostępy prywatne i publiczne powinny być utrzymywane we wzorowej czystości. Odpowiedzialność za uchybienia w tym względzie ponosi właściciel nieruchomości lub jego prawny zastępca.
§  18.
Ustępy publiczne powinny mieć stałą obsługę dla utrzymania czystości.
§  20.
W okresie przejściowym, aż do czasu wprowadzenia powszechnej kanalizacji (art. 15) oraz i później w tych przypadkach, gdzie-z jakichkolwiek powodów - skanalizowanie nieruchomości okaże się narazie niewykonalne, może komisja uzdrowiskowa dozwolić na istnienie i używanie dołów kloacznych i budowę nowych, d ile odpowiadać będą wymogom § 22.
§  21.
O niewykonalności skanalizowania nieruchomości, względnie o niemożliwości połączenia jej z siecią kanałów orzeka miejscowa komisja uzdrowiskowa.
§  22.
Budowanie dołów kloacznych pod ubikacjami mieszkalnemi jest niedopuszczalne. Doły te nie powinny również przylegać do ścian domów mieszkalnych; pozatem winny odpowiadać następującym warunkom:
1)
odległość szczelnego dołu kloacznego od studni nie może być mniejsza niż 10 mtr.;
2)
doły kloaczne powinny posiadać ściany i dno zbudowane z betonu lub mocno wypalonej cegły, na zaprawie cementowej, wewnątrz cementem wyprawione;

część dołu kloacznego występująca poza ściany budynku ustępowego powinna posiadać szczelne przykrycia o ilu możności z betonu lub cegły, oraz szczelnie zamykany otwór dla czyszczenia dołu za pomocą przyrządu ssącego;

3)
tak dno jak i ściany boczne mają być z zewnątrz obłożone warstwą ubitej gliny 30 cm. grubości;
4)
doły kloaczne należy oczyszczać tylko w porze nocnej, po zapełnieniu ich najwyżej do dwóch trzecich wysokości;
5)
pożądana jest taka pojemność dołu kloacznego, aby zdołał pomieścić trzech miesięczny dopływ nieczystości z okresu letniego.
§  23.
Do prawidłowego usuwania nieczystości z dołów kloacznych komisje uzdrowiskowe obowiązane są utrzymywać stały tabor asenizacyjny.

Oczyszczania dołów kloacznych przez wywożenie zawartości w kubłach lub beczkach zwykłych jest niedopuszczalne.

§  24.
Ustępy i doły kloaczne, które w ciągu roku od daty ogłoszenia niniejszego rozporządzenia, nie zostaną doprowadzone do stanu wymagalnego powyższemi warunkami, zostaną przez komisją uzdrowiskową na koszt właścicieli uporządkowane.
§  25.
Doły kloaczne: biologiczne, przelewowe, chłonne i t. p. należy skasować, a na budowę ich nie zezwolić.
§  26.
Utrzymywanie w czystości jezdni i chodników jak również i ścieków ulicznych przed każdą posiadłością jest obowiązkiem:
1)
komisji uzdrowiskowej, w uzdrowiskach posiadających specjalny zakład czyszczenia;
2)
właściciela posiadłości lub prawnego jego zastępcy, w uzdrowiskach, nie posiadających zakładu czyszczenia.

Utrzymywanie w należytym stanie rynków, placów, targowisk, skwerów, ogrodów publicznych i t p. jest obowiązkiem komisji uzdrowiskowej.

Utrzymywanie czystości na cmentarzach należy do zarządu parafji względnie do gmin wyznaniowych.

§  27.
Dla utrzymania czystości na obszarze uzdrowiska:
1)
podwórza nieruchomości mieszkalnych powinny mieć powierzchnię równą, o należytym spadku umożliwiającym odprowadzenie? wód deszczowych do rowów ściekowych i kanałów:
2)
drogi i ulice powinne mieć po obu stronach rowy ściekowe o należytym spadku i być utrzymywane w takim stanie, aby wody odpływowe w nich się, nie zatrzymywały, a zawiesiny nie odkładały.

Podczas pory zimowej lód w rowach należy wyrąbywać i usuwać;

3)
drogi, ulice i chodniki, place, skwery i ogrody powinny być periodycznie oczyszczane a letnią porą polewane wodą conajmniej 2 razy dziennie;
4)
na skwerach i targowiskach powinny być ustawione zbiorniki na odpadki, papier i t.p. i opróżniane codziennie.
§  28.
Na posesjach nie skanalizowanych wszelkie wody zanieczyszczone pochodzące z gospodarstwa domowego, mogą być zlewane lub wpuszczane tylko do dołów kloacznych. Niedopuszczalne jest zanieczyszczenie terenu, a mianowicie:
1)
wpuszczania nieczystości i spłuczyn domowych do otwartych kanałów, rowów ściekowych, dołów pochłaniających oraz do naturalnych zbiorników wodnych;
2)
rozlewanie spłuczyn lub nieczystości na podwórzach, drogach i ogrodach, przylegających do domów mieszkalnych;
3)
wrzucanie śmiecia, odpadków, padliny i t. p. do wszelakich zbiorników wodnych, jak również ich nagromadzania w pobliżu wody stojącej lub płynącej.
§  29.
Przy każdym domu mieszkalnym, w najdalszym od niego punkcie, powinien znajdować się śmietnik stały {murowany, betonowy, względnie drewniany wewnątrz smołowany) o pojemności do 1 m3. Śmietniki muszą być zaopatrzone w pokrywy dobrze przylegające, aby zapobiec pladze much i zanieczyszczeniu powietrza. Śmietniki stałe mogą być zastąpione przez przenośne naczynia metalowe (kubły monachijskie).

Opróżnianie śmietników powinno odbywać się codziennie w godzinach porannych. Wzbronić należy wlewania jakichkolwiek płynnych nieczystości do śmietników.

§  30.
Komisja uzdrowiskowa jest obowiązana wyznaczyć i urządzić zdala od zamieszkałych dzielnic i komunikacji publicznych składy odpadków i śmiecia, wywożonego z domów i zarządzać perjodyczne spalanie, albo kompostowanie tegoż przez pokrycie warstwą ziemi.
§  31.
W granicach okręgu ochrony sanitarnej zabronione jest urządzanie i prowadzenie fabryk lub zakładów zanieczyszczających grunt, powietrze lub wodę; nie wolno budować i prowadzić fabryk połączonych z niebezpieczeństwem dla otoczenia, lub szkodliwych z powodu dymu, hałasu i t. p. w szczególności wszelkich fabryk i zakładów poruszanych siłą mechaniczną,