Rozdział 3 - Skrzyżowanie drogi publicznej i kolei żelaznej w różnych poziomach. - Przepisy o skrzyżowaniach dróg publicznych z kolejami żelaznemi.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1924.65.641

Akt utracił moc
Wersja od: 29 lipca 1924 r.

III.

Skrzyżowanie drogi publicznej i kolei żelaznej w różnych poziomach.

§  23.
Droga publiczna, krzyżująca się z drogą żelazną, może być przeprowadzona ponad torami mostem drogowym lub też pod torami; w tym drugim wypadku droga publiczna przechodzi pod mostem kolejowym.
§  24.
Mosty drogowe i mosty kolejowe mają być projektowane i budowane według odnośnych przepisów wydanych przez Ministerstwo Robót Publicznych dla mostów drogowych i przez Ministerstwo Kolei dla mostów kolejowych.,
§  25.
Szerokość i wysokość otworu w świetle mostów drogowych położonych nad koleją żelazną winny odpowiadać przepisom .dotyczącym skrajni joru kolejowego, a szerokość i wysokość otworu mostów kolejowych nad drogą publiczną winny odpowiadać odnośnym przepisom Ministerstwa Robót Publicznych.
§  26.
Szerokość otworu w świetle mostów kolejowych nad ulicami miejskiemi oraz szerokość jezdni i chodników na mostach drogowych przeznaczonych dla przeprowadzenia ulic miejskich nad koleją winny być uzgodnione przez Zarząd Kolejowy z odnośnym Zarządem miejskim. W braku uzgodnienia decyduje Minister Kolei w porozumieniu z Ministrem Robót Publicznych.
§  27.
Dolna krawędź ustroju (konstrukcji) mostu kolejowego winna wznosić się nad poboczami (chodnikami) drogi kołowej publicznej lub ulicy miejskiej nie mniej niż na 2,5 metra, oraz nad jezdnią drogi lub ulicy nie mniej niż na 4,5 metra. Wysokość ta może być na drodze podrzędnej zmniejszona po porozumieniu z odnośną Okręgowi "Dyrekcją R. P. jednak nie więcej niż do 3,2 metra.
§  28.
Jeżeli dolna krawędź mostu położonego nad drogą kołową jest krzywa lub łamana, a długość odcinka drogi pod mostem nie przekracza 16 metrów, to wskazana wysokość 4,5 metr. otworu w świetle winna być zachowana na szerokości nie mniejszej niż 4 metry i symetrycznie względem osi drogi. Dalsze zmniejszenie tej szerokości do 3 metrów dopuszczalne jest tylko dla otworu niższego niż 4,5 m. t. j. dla drogi podrzędnej. Długość odcinka drogi podrzędnej pod mostem w tym wypadku nie może być większą niż 25 metrów.
§  29.
Mosty kolejowe nad ulicami miejskiemi winny mieć ustrój jezdni, zabezpieczający przechodniów i pojazdy od zabrudzenia smarami, żużlem i innemi odpadkami z przechodzących pociągów lub wodą ściekającą z mostu.
§  30.
Dojazdy do mostów drogowych oraz do przejazdów pod mostami kolejowemi winny być zbudowane zgodnie z p podanemi wyżej w §§ 11, 13, 14, 16 i 21.
§  31.
Zastosowanie § 2 niniejszych przepisów do istniejących mostów kolejowych i drogowych nie-odpowiadających wymaganiom §§ 25, 26, 27, 28, 29 i 30 tych przepisów może mieć miejsce tylko po każdorazowem uprzedniem porozumieniu się Ministrów Robót Publicznych i Kolei.