Rozdział 3 - Opłaty w postępowaniu niespornym. - Przepisy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1946.70.382

Akt utracił moc
Wersja od: 29 listopada 1950 r.

Rozdział  III.

Opłaty w postępowaniu niespornym.

Przepisy wspólne.

Od każdego wniosku rozpoczynającego postępowanie sądowe lub samodzielną część postępowania, który nie podlega innemu wpisowi lub nie jest zwolniony od opłat sądowych, pobiera się wpis stały w wysokości 50 zł.

1.
Od zażalenia, skargi kasacyjnej i skargi o wznowienie pobiera się taki sam wpis, jak od wniosku rozpoczynającego postępowanie, a jeżeli wniosek ten wolny jest od wpisu - wpis stały w wysokości 50 zł.
2.
Jednakże od zażalenia na postanowienia przedstanowcze, jak również na postanowienia kończące postępowanie przez odrzucenie wniosku lub umorzenie postępowania pobiera się piątą część wpisu przewidzianego w ustępie poprzedzającym, nie mniej jednak niż 50 zł.
3.
Jeżeli od zażalenia, skargi kasacyjnej lub skargi o wznowienie ma być według ust. 1 lub 2 pobrany wpis stosunkowy, stosuje się przepis art. 29.
1.
W sprawach prowadzonych z urzędu do uiszczenia kosztów sądowych obowiązany jest ten, w czyim interesie toczy się postępowanie.
2.
Jeżeli postępowanie toczy się w interesie dwu lub więcej osób, są one obowiązane do uiszczenia kosztów w równych częściach lub w innym stosunku według uznania sądu.

W sprawach przewidzianych w rozdziale niniejszym stosuje się odpowiednio przepis art. 52.

Opłaty w sprawach z zakresu prawa osobowego, małżeńskiego majątkowego i prawa o aktach stanu cywilnego.

Wpis stały wynosi:

1)
od wniosku o ubezwłasnowolnienie, uchylenie lub zmianę ubezwłasnowolnienia 300 zł,
2)
od wniosku o uznanie za zmarłego 200 zł,
3)
od wniosku o stwierdzenie zgonu 100 zł,
4)
od wniosku o ustalenie wysokości udziału każdego z małżonków w

ponoszeniu kosztów utrzymania rodziny (art. 7 prawa małżeńskiego

majątkowego) 100 zł,

5)
od wniosku o udzielenie zezwolenia na dokonanie czynności prawnej

bez zgody drugiego małżonka oraz o odebranie współmałżonkowi prawa

zarządu majątkiem wspólnym 500 zł,

6)
od wniosku o sprostowanie aktu stanu cywilnego oraz od wniosku

o ustalenie jego treści (art. 33 ust. (3) i 34 prawa o aktach stanu cywilnego) 100 zł,

7)
od wniosku o unieważnienie aktu stanu cywilnego 200 zł,
8)
od zażalenia na odmowę wykonania czynności urzędowej przez urzędnika

stanu cywilnego 100 zł,

9) 2
 od wniosku o ustalenie treści aktu stanu cywilnego (metryki) sporządzonego za granicą 100 zł.

 Wolne od opłat sądowych jest postępowanie o uchylenie postanowienia o uznaniu za zmarłego lub stwierdzeniu zgonu.

Opłaty w postępowaniu przed władzą opiekuńczą.

Wolne od opłat sądowych są wszelkie pisma i wnioski, będące podstawą do wszczęcia przez władzę opiekuńczą postępowania z urzędu, jak również pisma i wnioski składane w wykonaniu obowiązku wynikającego z ustawy lub nałożonego przez władzę opiekuńczą.

Od wniosku o udzielenie zezwolenia na dokonanie czynności prawnych dotyczących osób pozostających pod władzą rodzicielską, opieką lub kuratelą albo na wytoczenie powództwa pobiera się:

1)
jeżeli przedmiotem zezwolenia jest czynność prawna o charakterze majątkowym - dziesiątą część wpisu stosunkowego od wartości przedmiotu czynności,
2)
w innych przypadkach - wpis stały w wysokości 50 zł.

Wpis stały wynosi:

1)
od wniosku o udzielenie zezwolenia na wstąpienie w związek małżeński

osobie, która nie ukończyła osiemnastego roku życia 100 zł,

2)
od wniosku o zrównanie dziecka pozamałżeńskiego 100 zł,
3)
od wniosku o zatwierdzenie aktu przysposobienia lub rozwiązania

przysposobienia osoby mającej pełną zdolność do działań prawnych 3.000 zł,

4)
od wniosku o przywrócenie władzy rodzicielskiej 100 zł.
1.
Jeżeli z wykonaniem opieki lub kurateli połączony jest zarząd majątkiem, z którego czysty roczny dochód przypadający dla każdego poddanego opiece lub kurateli przewyższa 36.000 zł, pobiera się za nadzór władzy opiekuńczej nad tym zarządem wpis stosunkowy w wysokości 1/2% od czystego dochodu.
2.
Wpis uiszcza się z majątku osoby poddanej opiece lub kurateli na podstawie wymiaru z urzędu, którego dokonywa się w związku z badaniem rachunków z zarządu.
3.
Przepisy artykułu niniejszego stosuje się odpowiednio, jeżeli w czasie sprawowania władzy rodzicielskiej powstanie potrzeba wykonywania przez władzę opiekuńczą stałego nadzoru nad zarządem majątku dziecka.

Wolne od opłat sądowych są:

1)
postępowanie przed sądem apelacyjnym w sprawie o zatwierdzenie zrównania,
2)
sporządzenie aktu uznania dziecka pozamałżeńskiego,
3)
sporządzenie i zatwierdzenie aktu przysposobienia lub rozwiązania przysposobienia osoby nie mającej pełnej zdolności do działań prawnych.

Opłaty w sprawach z zakresu prawa rzeczowego.

1.
Piątą część wpisu stosunkowego pobiera się od:
1)
wniosku o zezwolenie na rozporządzenie rzeczą wspólną,
2)
wniosku o upoważnienie wierzyciela lub użytkownika wierzytelności obciążonej użytkowaniem do dokonania czynności prawnej,
3)
wniosku o stwierdzenie zasiedzenia własności nieruchomości i praw rzeczowych ograniczonych lub wygaśnięcia tych praw przez przedawnienie,
4)
wniosku o umorzenie hipoteki.
2.
Podstawą obliczenia wpisu stosunkowego w przypadkach wymienionych w ustępie poprzedzającym pkt 1) i 2) jest wartość przedmiotu czynności prawnej, która ma być dokonana.

Od wniosku o zniesienie współwłasności pobiera się piątą część wpisu od wartości rzeczy, mających ulec podziałowi. Jednakże od takiego wniosku pobiera się dziesiątą część wpisu w przypadku, gdy wniosek zgłoszony przez wszystkich współwłaścicieli zawiera zgodne wskazanie sposobu podziału w naturze lub zgodne żądanie sprzedaży rzeczy z licytacji.

Wpis stały w wysokości 100 zł pobiera się od:

1)
wniosku o zezwolenie na dokonanie czynności zwykłego zarządu rzeczą wspólną,
2)
wniosku o wyznaczenie zarządcy rzeczy wspólnej,
3)
wniosku o zobowiązanie do złożenia rachunków z zarządu rzeczą wspólną,
4)
wniosku o wyznaczenie zarządcy rzeczy obciążonej użytkowaniem.

W sprawach o rozgraniczenie pobiera się wpis w wysokości od 100 do 500 zł. Wpis ten określa sąd pierwszej instancji w postanowieniu kończącym postępowanie.

Opłaty w sprawach z zakresu prawa o księgach wieczystych.

Piątą część wpisu stosunkowego pobiera się od:

1)
wniosku o wpis prawa własności,
2)
wniosku o wpis praw rzeczowych ograniczonych,
3)
wniosku o wpis hipoteki umownej lub przymusowej,
4)
wniosku o wpis przelewu lub innego przejścia prawa wpisanego.

Dziesiątą część wpisu stosunkowego pobiera się od:

1)
wniosku o wpis prawa własności nabytego na podstawie dziedziczenia lub zapisu,
2)
wniosku o wpis hipoteki kaucyjnej,
3)
wniosku o wpis praw osobistych lub roszczeń osobistych.

Od wniosków o wpis wykreślenia praw, oznaczonych w art. 81 pkt 2) i 3) i art. 82 pkt 2) i 3) pobiera się połowę wpisu określonego w tych artykułach.

Wartość prawa, ustalona przy wymiarze opłaty stemplowej lub podatku spadkowego, jest również podstawą obliczenia wpisu stosunkowego przewidzianego w artykułach poprzedzających.

1.
Wpis stały wynosi:
1)
od wniosku o wpis prawa własności na podstawie działu

spadku lub zniesienia współwłasności 200 zł,

2)
od wniosku o wpis o ubezwłasnowolnieniu lub ogłoszeniu upadłości 100 zł
3)
od wniosku o wpis o ograniczeniu rozporządzania nieruchomością

lub innym prawem wpisanym 200 zł,

4)
od wniosku o wpis o zajęciu nieruchomości lub innego prawa wpisanego 100 zł,
5)
od wniosku o wpis o zmianie pierwszeństwa prawa wpisanego 200 zł,
6)
od wniosku o wpis ostrzeżenia o niezgodności księgi wieczystej

z rzeczywistym stanem prawnym 50 zł,

7)
od wniosku o połączenie nieruchomości w jednej księdze lub

o odłączenie od nieruchomości pewnej jej części do nowej księgi 100 zł.

2.
Zamiast wpisu określonego w ustępie poprzedzającym pkt 1) pobiera się odpowiedni wpis stosunkowy, jeżeli prawa współwłaścicieli lub spadkobierców nie były wpisane w księdze wieczystej.

Od wniosków o wpis w księdze wieczystej, nie wymienionych w art. 81-83 i 85, pobiera się wpis stały w wysokości 50 zł.

Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu określi koszty sądowe w postępowaniu przy zakładaniu ksiąg wieczystych.

Opłaty w sprawach spadkowych.

Uwolnienie od opłat sądowych w postępowaniu spadkowym służy kuratorowi spadku i likwidatorowi spadku.

1.
Podstawą obliczenia wpisu stosunkowego jest wartość spadku po odliczeniu długów spadek ten obciążających.
2.
Jeżeli przedmiotem sprawy jest część spadku lub poszczególne przedmioty należące do spadku, podstawą obliczenia wpisu stosunkowego jest wartość tej części lub przedmiotów po odliczeniu obciążających je długów.
1.
Piątą część wpisu stosunkowego pobiera się od:
1)
wniosku o zmniejszenie zapisu,
2)
wniosku o dział spadku.
2.
Jednakże od wniosku o dział spadku pobiera się dziesiątą część wpisu w przypadku, gdy wniosek zgłoszony przez wszystkich spadkobierców zawiera zgodne wskazanie sposobu podziału w naturze lub zgodne żądanie sprzedaży rzeczy z licytacji.
3.
Od wniosku o zmniejszenie zapisu nie pobiera się wpisu, jeżeli wniosek ten został zgłoszony w toku postępowania działowego.
1.
Wpis stały wynosi:
1)
od wniosku o zabezpieczenie spadku 300 zł,
2)
od wniosku o dokonanie spisu inwentarza 100 zł,
3)
od wniosku o wyjawienie przedmiotów spadkowych 100 zł,
4)
od wniosku o wyjaśnienie przysporzeń i darowizn 100 zł,
5)
od wniosku o nakazanie złożenia testamentu 100 zł,
6)
od oświadczenia o przyjęciu lub odrzuceniu spadku albo zapisu 200 zł,
7)
od oświadczenia o uchyleniu się od skutków prawnych przyjęcia

lub odrzucenia spadku lub zapisu 500 zł,

8)
od wniosku o stwierdzenie praw do spadku 200 zł,
9)
od wniosku o zabezpieczenie zapisu 300 zł,
10)
od wniosku o oddzielenie spadku od majątku spadkobiercy 500 zł,
11)
od wniosku o przeprowadzenie likwidacji spadku 500 zł.
2.
Od wniosków wymienionych w ust. 1 pkt 3) i 4) nie pobiera się wpisu, jeżeli wnioski te zostały zgłoszone w toku postępowania działowego.
1.
Za przeprowadzenie postępowania likwidacyjnego pobiera się:
1)
w przypadku ukończenia postępowania przez podział sum uzyskanych z likwidacji spadku - połowę wpisu stosunkowego;
2)
w przypadku ukończenia postępowania przez przysądzenie wierzycielom na własność majątku spadkowego - piątą część wpisu stosunkowego;
3)
w przypadku ukończenia postępowania przez zapłacenie przez spadkobiercę za zgodą wierzycieli sumy na całkowite zaspokojenie ich należności - piątą część wpisu stosunkowego;
4)
w przypadku umorzenia postępowania z innych przyczyn - wpis w wysokości od 200 zł do 20.000 zł według uznania sądu, który bierze pod uwagę majątek spadkowy i czas trwania postępowania.
2.
Wpis stosunkowy oblicza się:
1)
w przypadku wymienionym w ust. 1 pkt 1) - od sumy przypadającej według każdorazowego planu podziału na zaspokojenie wierzytelności;
2)
w przypadku wymienionym w ust. 1 pkt 2) - od wartości majątku spadkowego;
3)
w przypadku wymienionym w ust. 1 pkt 3) - od sumy wpłaconej przez spadkobiercę.
3.
Wpis stosunkowy ustala się na podstawie wymiaru z urzędu, przy czym w przypadku przewidzianym w ust. 1 pkt 1) potrąca się go z sumy będącej przedmiotem podziału, w pozostałych zaś przypadkach uiszczają go:
1)
wierzyciele, którym przysądzono majątek spadkowy,
2)
spadkobierca, który wpłacił sumę na całkowite zaspokojenie wierzycieli,
3)
likwidator - z majątku spadkowego.

Od skargi na czynności komornika, notariusza, burmistrza lub wójta pobiera się wpis taki, jak od skargi na czynności komornika w postępowaniu egzekucyjnym.

1.
Jeżeli został ustanowiony kurator w celu zarządu spadku, pobiera się za nadzór sądu nad tym zarządem cały wpis stosunkowy za każdy rok trwania nadzoru, a za okres czasu mniejszy niż rok - odpowiednią część tego wpisu, licząc każdy rozpoczęty miesiąc za pełny.
2.
Wpis uiszcza kurator spadku na podstawie urzędowego wymiaru z majątku spadkowego.

Opłaty w innych sprawach.

1.
Piątą część wpisu stosunkowego pobiera się od wniosku o umorzenie dokumentów.
2.
Podstawą obliczenia wpisu jest nominalna wartość dokumentu, a w braku oznaczenia na dokumencie takiej wartości - wartość prawa.

Od wniosku o zezwolenie na złożenie do depozytu sądowego lub na zachowanie oraz od wniosku wierzyciela o wydanie depozytu lub rzeczy złożonej na zachowanie pobiera się dziesiątą część wpisu stosunkowego.

1.
Dziesiątą część wpisu stosunkowego pobiera się od wniosku o ustalenie przez sąd odszkodowania za wywłaszczenie.
2.
Podstawą obliczenia wpisu stosunkowego jest różnica między sumą odszkodowania ustaloną orzeczeniem władzy administracyjnej a sumą, której żąda zgłaszający wniosek.

Wpis stały w wysokości 100 zł pobiera się od:

1)
wniosku o odtworzenie dyplomu lub świadectwa z ukończenia nauki,
2)
zażalenia na odmowę dokonania czynności przez notariusza.
2 Art. 70 pkt 9 dodany przez art. 15 dekretu z dnia 22 października 1947 r. o ustalaniu treści sporządzonych za granicą aktów stanu cywilnego (metryk) obywateli polskich (Dz.U.47.65.392) z dniem 28 października 1947 r.