Rozdział 2 - Działalność - Przedsiębiorstwo państwowe "Porty Lotnicze".

Dziennik Ustaw

Dz.U.1987.33.185

Akt utracił moc
Wersja od: 25 maja 2006 r.

Rozdział  2

Działalność

1.
Przedmiotem działalności PPL jest:
1)
budowa, modernizacja i eksploatacja lotnisk komunikacyjnych oraz lotniczych urządzeń naziemnych,
2)
budowa, rozbudowa i utrzymanie dworców lotniczych i innych obiektów zaplecza portowego,
3)
świadczenie usług lotniczych związanych ze startem, lądowaniem i parkowaniem statków powietrznych na rzecz krajowych i zagranicznych przewoźników oraz innych osób eksploatujących statki powietrzne,
4)
świadczenie usług na rzecz pasażerów linii lotniczych oraz innych usług, a w szczególności usług reklamowych, prowadzenie sklepów wolnocłowych oraz wynajem pomieszczeń przedstawicielstwom obcych przewoźników,
5)
świadczenie usług związanych z przewozami ładunków przez przewoźników powietrznych,
6)
świadczenie usług w zakresie serwisu technicznego dla statków powietrznych.
2.
PPL realizuje zadania związane z wykonywaniem czynności zleconych przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności w zakresie kierowania, kontroli, nadzoru, zabezpieczenia i obsługi ruchu lotniczego.
3.
PPL prowadzi na własny rachunek rozliczenia z tytułu swojej działalności oraz z tytułu czynności zleconych przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności, o których mowa w ust. 2.
4.
PPL może podjąć, po uzyskaniu zgody Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności, działalność inną niż określona w ust. 1 i 2, jeżeli nie ogranicza to jego statutowej działalności. Podjęcie takiej działalności podlega ujawnieniu w rejestrze przedsiębiorstw państwowych.
5.
Prowadzenie przez PPL działalności w zakresie handlu zagranicznego, niezbędnej do realizacji zadań określonych w ust. 1 i 2, nie wymaga uzyskania koncesji.

PPL prowadzi działalność z zachowaniem wymagań dotyczących bezpieczeństwa państwa oraz wykonuje zadania wynikające z przepisów o powszechnym obowiązku obrony Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

1.
PPL prowadzi samodzielnie działalność gospodarczą na podstawie własnych planów zgodnych z celami narodowego planu społeczno-gospodarczego.
2.
Plany PPL ustala naczelny dyrektor po zasięgnięciu opinii rady pracowniczej PPL.
3.
Działalność gospodarcza PPL jest oparta na zasadach racjonalnej gospodarki i rachunku ekonomicznego.
4.
PPL prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
5.
Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, może dostosować przepisy ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. z 1986 r. Nr 8, poz. 44, Nr 39, poz. 192 i Nr 47, poz. 226 oraz z 1987 r. Nr 33, poz. 181) do specyfiki PPL.
1.
W przypadku gdy wyniki działalności PPL wymagają wszczęcia postępowania wewnętrznego mającego na celu poprawę gospodarki przedsiębiorstwa lub ustanowienie zarządu komisarycznego bądź mogą stanowić podstawę ogłoszenia upadłości - stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 czerwca 1983 r. o poprawie gospodarki przedsiębiorstwa państwowego oraz o jego upadłości (Dz. U. z 1986 r. Nr 8, poz. 46).
2.
PPL nie może być postawione w stan upadłości, jeżeli Minister Transportu, Żeglugi i Łączności uzna, że dalsze istnienie PPL jest uzasadnione celami, dla których realizacji zostało utworzone.
3.
Likwidacja PPL może nastąpić tylko w drodze ustawy.
1.
Mienie PPL stanowi wydzieloną część mienia ogólnonarodowego.
2.
PPL gospodarując wydzielonym mu i nabytym mieniem zapewnia jego ochronę.
3.
PPL wykonuje wszelkie uprawnienia w stosunku do mienia będącego w jego dyspozycji, z wyjątkiem uprawnień wyłączonych w przepisach ustawowych.
1.
PPL występuje w obrocie we własnym imieniu i na własny rachunek.
2.
PPL odpowiada za swoje zobowiązania.
3.
PPL nie odpowiada za zobowiązania Skarbu Państwa ani innych osób prawnych.
4.
Skarb Państwa nie odpowiada za zobowiązania PPL.
1.
PPL może zbywać środki trwałe jednostkom gospodarki uspołecznionej oraz ustanawiać na ich rzecz ograniczone prawa rzeczowe w stosunku do tych środków, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Zbycie środków trwałych będących częścią czynnych systemów zabezpieczenia ruchu lotniczego wymaga zgody Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności.
3.
Zbycie pozostałych środków trwałych wymaga zgody rady pracowniczej.