Rozdział 2 - Warunki dopuszczenia pojazdów samochodowych do międzynarodowego przewozu drogowego. - Prowadzenie międzynarodowego transportu drogowego krajowymi pojazdami samochodowymi.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1963.45.253

Akt utracił moc
Wersja od: 8 czerwca 1973 r.

Rozdział  2.

Warunki dopuszczenia pojazdów samochodowych do międzynarodowego przewozu drogowego.

§  11.
1.
Do międzynarodowego przewozu drogowego dopuszcza się pojazdy samochodowe, które oprócz warunków określonych w przepisach w sprawie ruchu na drogach publicznych, odpowiadają dodatkowym warunkom technicznym, zapewniającym sprawne wykonywanie przewozu, oraz posiadają odpowiedni wygląd zewnętrzny i wewnętrzny, a w szczególności:
1)
urządzenia wnętrza kompletne, czyste, nie uszkodzone, siedzenia w dobrym stanie (nie zniekształcone);
2)
szyby przezroczyste, nie porysowane i nie popękane;
3)
lakier pokrywający zewnętrzną i wewnętrzną powierzchnię pojazdu nie uszkodzony.
2.
Z uwzględnieniem przepisu ust. 1 do międzynarodowego przewozu drogowego dopuszcza się:
1)
autobusy wyposażone w bagażnik urządzony w sposób zabezpieczający ułożony w nim bagaż przed wypadnięciem, uszkodzeniem, zanieczyszczeniem lub kradzieżą;
2)
samochody ciężarowe oraz przyczepy (naczepy) ciężarowe, których nadwozia urządzone są w sposób zabezpieczający przewożony ładunek przed wypadnięciem, uszkodzeniem lub kradzieżą;
3)
przyczepy (naczepy) ciężarowe wyposażone w skutecznie działające hamulce, przy czym:
a)
na przyczepie dwu- i trzyosiowej, o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 5 t, wszystkie koła powinny być hamowane; na przyczepie mającej więcej niż trzy osie 3/4 osi powinno mieć koła hamowane; na osiach hamowanych w każdym razie powinny spoczywać co najmniej 3/4 dopuszczalnego ciężaru całkowitego przyczepy,
b)
przyczepa powinna być wyposażona w hamulec postojowy, uruchamiany z zewnątrz lub od wewnątrz i zapewniający postój pojazdu obciążonego ładunkiem równym jego dopuszczalnej ładowności na pochyłości co najmniej 16% bez potrzeby stałego nacisku na mechanizm hamulca; hamulec postojowy przyczepy autobusowej powinien być uruchamiany od wewnątrz; nie wymaga się hamulca postojowego na przyczepach jednoosiowych.
§  12. 4
1.
W celu stwierdzenia, że zostały spełnione warunki określone w § 11, pojazdy samochodowe powinny być poddawane dodatkowemu przeglądowi technicznemu, dokonywanemu w trybie określonym w przepisach w sprawie badań technicznych pojazdów samochodowych i przyczep (naczep) wydanych na podstawie § 142 ust. 4 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 20 lipca 1968 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 27, poz. 183).
2.
Jeżeli wynik przeglądu, o którym mowa w ust. 1, jest dodatni, jednostka upoważniona do badań technicznych pojazdów, która dokonała przeglądu, wydaje zaświadczenie stwierdzające, że pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym dopuszczenia do międzynarodowego przewozu drogowego.
4 § 12 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 29 marca 1969 r. (Dz.U.69.10.74) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 kwietnia 1969 r.