Oddział 2 - Złożenie dokumentów handlowych lub urzędowych z wnioskiem o objęcie towarów procedurą celną - Procedury uproszczone.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1999.104.1194

Akt utracił moc
Wersja od: 22 grudnia 1999 r.

Oddział  2

Złożenie dokumentów handlowych lub urzędowych z wnioskiem o objęcie towarów procedurą celną

§  16.
Dokumentem handlowym lub urzędowym, który może być stosowany przy objęciu towarów procedurą celną z zastosowaniem procedury uproszczonej, o której mowa w art. 80 § 1 pkt 2 Kodeksu celnego, może być faktura, faktura prowizoryczna, pro forma, celna albo konsularna.
§  17.
Wniosek o objęcie towarów procedurą celną, złożony wraz z dokumentami handlowymi lub urzędowymi, należy sporządzić według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  18.
1.
Do dokumentów handlowych lub urzędowych, złożonych wraz z wnioskiem o objęcie towarów procedurą celną, należy dołączyć:
1)
specyfikację, jeżeli dokumenty handlowe lub urzędowe nie spełniają roli specyfikacji,
2)
upoważnienie, jeżeli zgłoszenie celne dokonywane jest przez przedstawiciela.
2.
Dokumenty handlowe lub urzędowe złożone wraz z wnioskiem o objęcie towarów procedurą celną i dokumenty, o których mowa w ust. 1, stanowią komplet zgłoszenia.
§  19.
1.
W wypadku objęcia towarów procedurą dopuszczenia do obrotu, procedurą składu celnego, procedurą uszlachetniania czynnego, procedurą przetwarzania pod kontrolą celną albo procedurą odprawy czasowej z zastosowaniem procedury uproszczonej, należy złożyć oryginał kompletu zgłoszenia oraz jego kserokopię.
2.
Zgłaszający powinien ponumerować komplety zgłoszenia poprzez naniesienie zapisu "Komplet nr ...". Funkcjonariusz celny na wszystkich dokumentach tworzących komplet zgłoszenia celnego wpisuje numer ewidencji, przystawia pieczęć "Polska - Cło" oraz składa podpis.
3.
Kserokopia kompletu zgłoszenia pozostaje w urzędzie celnym, w którym nastąpiło objęcie towarów procedurą celną, i stanowi załącznik do ewidencji, oryginał kompletu zgłoszenia otrzymuje zgłaszający, po potwierdzeniu jego odbioru na kserokopii kompletu zgłoszenia pozostawionym w urzędzie celnym.
§  20.
1.
W wypadku objęcia towarów w urzędzie celnym granicznym procedurą uszlachetniania biernego lub procedurą wywozu z zastosowaniem uproszczeń, przepis § 19 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
2.
Zgłaszający powinien ponumerować komplety zgłoszenia poprzez naniesienie zapisu "Komplet nr ...". Funkcjonariusz celny na wszystkich dokumentach tworzących komplet zgłoszenia wpisuje numer ewidencji, przystawia pieczęć "Polska - Cło" oraz składa podpis. Upoważniony funkcjonariusz celny przystawia pieczęć VAT na odwrocie oryginału dokumentu handlowego lub urzędowego.
3.
Przepis § 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  21.
1.
W wypadku objęcia towarów procedurą tranzytu z zastosowaniem procedury uproszczonej, w urzędzie wyjścia należy złożyć oryginał kompletu zgłoszenia celnego oraz trzy jego kserokopie.
2.
Przepis § 19 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3.
Oryginał i dwie kserokopie kompletu zgłoszenia celnego funkcjonariusz celny wydaje zgłaszającemu, po potwierdzeniu ich odbioru na kserokopii kompletu zgłoszenia pozostającej w urzędzie wyjścia. Kserokopie kompletów zgłoszenia wydane zgłaszającemu należy przedstawić wraz z towarami w urzędzie przeznaczenia.
4.
W urzędzie przeznaczenia funkcjonariusz celny potwierdza dostarczenie towarów na odwrocie dokumentu handlowego lub urzędowego jednej z kserokopii kompletu zgłoszenia celnego poprzez przystawienie stempla SAD, pieczęci "Polska - Cło", wpisanie pozycji ewidencji i złożenie podpisu. Potwierdzony komplet zgłoszenia odsyłany jest do urzędu wyjścia w terminie 5 dni od dnia dostarczenia towarów do urzędu przeznaczenia.
5.
Na kserokopii kompletu zgłoszenia celnego pozostającej w urzędzie przeznaczenia, stanowiącej załącznik do ewidencji, funkcjonariusz celny wpisuje datę odesłania do urzędu wyjścia potwierdzonej kserokopii kompletu zgłoszenia, wpisuje numer ewidencji, przystawia pieczęć "Polska - Cło" oraz składa podpis.
§  22.
1.
W wypadku obejmowania towarów jednocześnie procedurą wywozu i procedurą tranzytu lub procedurą uszlachetniania biernego i procedurą tranzytu przepisy § 19 ust. 2 i § 21 ust. 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
2.
W wypadku objęcia towarów jednocześnie procedurą wywozu i procedurą tranzytu lub procedurą uszlachetniania biernego i procedurą tranzytu, po ich przedstawieniu w urzędzie przeznaczenia będącym jednocześnie urzędem celnym granicznym, upoważniony funkcjonariusz celny przystawia pieczęć VAT na odwrocie dokumentu handlowego lub urzędowego potwierdzonej kserokopii kompletu zgłoszenia, o której mowa w § 21 ust. 4.
3.
Przepis § 21 ust. 5 stosuje się odpowiednio.