Rozdział 3 - Rejestr państwowy statków powietrznych. - Prawo lotnicze.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1935.69.437 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1946 r.

III.

Rejestr państwowy statków powietrznych.

(1)
Do rejestru państwowego statków powietrznych mogą być wpisane statki powietrzne, o ile
1)
są własnością:
a)
Skarbu Państwa Polskiego,
b)
obywateli polskich,
c)
krajowych osób prawnych prawa publicznego,
d)
krajowych osób prawnych prawa prywatnego, mających zarząd, którego prezes i co najmniej 2/3 członków są obywatelami polskimi,
e)
spółek jawnych, których spólnicy są obywatelami polskimi;
2)
są zdatne do lotu, zaopatrzone w potrzebne dla bezpieczeństwa lotu urządzenia i posiadają na dowód tego świadectwo sprawności technicznej i
3)
nie są wpisane do rejestru zagranicznego.
(2)
Statki powietrzne polskie mają prawo do latania dopiero po wpisaniu do rejestru państwowego. Wyjątek może być uczyniony jedynie dla statków powietrznych, znajdujących się jeszcze w posiadaniu konstruktora, który je poddaje próbom. Loty próbne mogą się odbywać przed zarejestrowaniem w obrębie lotniska lub ponad terenami, specjalnie do tego przeznaczonemi. Rozporządzenie Ministrów Komunikacji i Spraw Wojskowych w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych określi sposób wyznaczania lotnisk i terenów specjalnych do przeprowadzania prób w locie oraz warunki tych prób.
(1)
Statki powietrzne wpisuje się do rejestru państwowego na podstawie pisemnych zgłoszeń właścicieli.
(2)
Na dowód wpisania do rejestru właściciel statku powietrznego otrzymuje kartę rejestracyjną.

Do rejestru wpisuje się:

1)
imię, nazwisko lub firmę właściciela i jego siedzibę,
2)
prawa rzeczowe do statku i jego najem,
3)
port ojczysty statku,
4)
opis konstrukcji i typu statku oraz motoru,
5)
znaki rejestracyjne,
6)
datę i miejsce zarejestrowania,

oraz inne dane, jakie oznaczy rozporządzenie wykonawcze Ministra Komunikacji, wydane w porozumieniu z Ministrami Spraw Wojskowych i Spraw Wewnętrznych, które również określi sposób rejestracji, badanie zdolności statków do lotu i tryb wydawania świadectw sprawności technicznej.

(1)
O wszelkich zmianach w danych, ulegających wpisaniu do rejestru, właściciel statku winien zawiadomić urząd, prowadzący rejestr państwowy, w ciągu 14 dni od zajścia zmiany.
(2)
Obowiązek zawiadomienia o przelewie własności statku ciąży również na nowonabywcy.
(3)
W karcie rejestracyjnej należy uwidocznić zmiany, poczynione we wpisach do rejestru.

Statki powietrzne, które utraciły zdolność do lotu lub przestały być własnością osób, wymienionych w punkcie 1 ust. (1) art. 10, jako też statki, co do których stwierdzono, że są wpisane do rejestru zagranicznego, winny być z rejestru skreślone bądź na wniosek strony interesowanej, bądź z urzędu.

(1)
Każdy zarejestrowany statek powietrzny musi być oznaczony odrębnemi znakami rejestracyjnemi, umieszczonemi na statku.
(2)
System znaczenia statków oraz sposób umieszczania znaków określi rozporządzenie wykonawcze Ministra Komunikacji, wydane w porozumieniu z Ministrami Spraw Wojskowych i Spraw Wewnętrznych.
(3)
Nie wolno na prywatnych statkach powietrznych umieszczać znaków, zastrzeżonych wyłącznie dla statków państwowych i wojskowych, lub też znaków do nich podobnych.

Rejestr państwowy statków powietrznych jest publiczny; osoby interesowane mogą otrzymywać za opłatą uwierzytelnione odpisy z rejestru.