Część 2 - USTRÓJ CELNY. - Prawo celne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1961.33.166

Akt utracił moc
Wersja od: 25 lipca 1961 r.

CZĘŚĆ  II.

USTRÓJ CELNY.

Administracja celna.

1.
Organami administracji celnej są:
1)
Główny Urząd Ceł podległy bezpośrednio Ministrowi Handlu Zagranicznego,
2)
graniczne i wewnętrzne urzędy celne podległe Głównemu Urzędowi Ceł.
2.
Organizację Głównego Urzędu Ceł określa Minister Handlu Zagranicznego, a zatwierdza Prezes Rady Ministrów.
3.
Minister Handlu Zagranicznego:
1)
w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami tworzy i znosi urzędy celne,
2)
określa organizację urzędów celnych.

Zadaniem administracji celnej jest:

1)
sprawowanie kontroli celnej obrotu towarowego z zagranicą,
2)
wymiar i pobór należności celnych,
3)
zwalczanie i ściganie przestępstw w zakresie ustalonym ustawą karną skarbową,
4)
wykonywanie czynności zleconych odrębnymi przepisami.

Rada Ministrów ustala wzory i zasady przydziału umundurowania funkcjonariuszy administracji celnej.

1.
Rada Ministrów może w drodze rozporządzenia zlecić innym organom administracji państwowej wykonywanie niektórych czynności należących do zakresu działania organów administracji celnej.
2.
Organom administracji państwowej przy wykonywaniu zleconych im czynności przysługują w tym zakresie prawa i obowiązki organów administracji celnej.
1.
Organy administracji państwowej oraz jednostki gospodarki uspołecznionej obowiązane są współdziałać z organami administracji celnej i udzielać im pomocy w wykonywaniu ich zadań.
2.
Rada Ministrów określa zasady współdziałania organów administracji celnej z innymi organami administracji państwowej oraz zakres świadczeń tych organów i określonych jednostek gospodarki uspołecznionej na rzecz organów administracji celnej.

Kontrola celna.

1.
Kontrola celna obrotu towarowego z zagranicą polega na zabezpieczeniu jego zgodności z przepisami niniejszej ustawy, przepisami wydanymi na jej podstawie i przepisami odrębnymi oraz umowami międzynarodowymi.
2.
Sprawując kontrolę celną, organy administracji celnej mają prawo dokonywać potrzebnych w tym zakresie czynności, a zwłaszcza:
1)
nadzorować odcinki granicy państwowej, w szczególności zaś przejścia graniczne,
2)
badać dokumenty przedsiębiorstw handlowych i przemysłowych, spedycyjnych i przewozowych oraz zarządów portów, dotyczące przewozu ludzi i towarów przez granicę państwową,
3)
sprawdzać dochowywanie warunków, pod którymi udzielono zwolnień od ograniczeń albo ulg celnych,
4)
przeprowadzać rewizję towarów przywożonych z zagranicy i wywożonych lub przeznaczonych do wywozu za granicę, a także rewizję środków służących do ich przewozu oraz pomieszczeń do ich przechowywania,
5)
otwierać z udziałem organu pocztowego przesyłki listowe w razie podejrzenia, że zawierają one towar podlegający cłu albo ograniczeniu obrotu towarowego z zagranicą,
6)
przeprowadzać rewizję osobistą u osób przybywających z zagranicy i udających się za granicę, w celu sprawdzenia, czy osoby te nie przewożą bezprawnie towarów, oraz doprowadzać je do Urzędu Celnego lub miejsca odprawy celnej na czas niezbędny dla kontroli celnej; rewizji osobistej wolno dokonywać tylko za pośrednictwem osoby tej samej płci.
1.
Kto przekracza granicę państwową, obowiązany jest zgłosić się w granicznym miejscu odprawy celnej i zarazem dostarczyć i okazać oraz zgłosić do odprawy celnej wszystkie przewożone z sobą towary, nie wyłączając przedmiotów osobistego użytku, a kto przez granicę państwową towary przewozi, obowiązany jest dostarczyć je do granicznego urzędu celnego i zarazem przedstawić dokumenty dotyczące ich przewozu (powinność celna).
2.
Odprawę celną można przeprowadzać w czasie biegu środka przewozowego wewnątrz kraju lub - jeżeli umowa międzynarodowa na to zezwala - na terytorium sąsiedniego państwa. Powinność celna obowiązuje również i w tym przypadku.
1.
Obrót towarowy z zagranicą może odbywać się tylko drogami uznanymi i ogłoszonymi za przejścia graniczne.
2.
Obrót na innych drogach wymaga zezwolenia organów administracji celnej, niezależnie od zezwoleń wymaganych odrębnymi przepisami.
1.
Publiczne przedsiębiorstwa przewozowe określają w porozumieniu z Głównym Urzędem Ceł czas i miejsce postoju środków przewozowych w przejściach granicznych oraz czas przekraczania granicy państwowej przez środki przewozowe.
2.
Zarządy portów rzecznych, morskich i lotniczych oraz zawiadowcy granicznych stacji kolejowych obowiązani są zawiadamiać graniczne urzędy celne o czasie i miejscu wjazdu środków przewozowych na polski obszar celny oraz o czasie i miejscu ich wyjazdu z tego obszaru.
3.
Zmiana miejsca postoju środka przewozowego, który przybył z zagranicy lub udaje się za granicę, oraz jego wyjazd ze stacji, wyjście z portu lub odlot nie może nastąpić bez zezwolenia organu administracji celnej.
1.
Od chwili wejścia na polski obszar celny do zakończenia odprawy celnej przywozowej i od zakończenia odprawy celnej wywozowej do chwili wyjścia z polskiego obszaru celnego wstęp na statek dozwolony jest tylko organom administracji celnej i ochrony granic, a innym osobom tylko za zezwoleniem organu administracji celnej.
2.
Po wejściu statku do portu kapitan statku obowiązany jest zgłosić urzędowi celnemu wszystkie przywiezione towary z wyszczególnieniem towarów przeznaczonych do wyładunku, a przed wyjazdem statku z portu - wszystkie towary załadowane.
3.
W portach morskich znoszenie towarów ze statku na ląd i wnoszenie ich z lądu na statek nie może odbywać się bez wiedzy organu administracji celnej.
4.
Przedmioty pochodzące z awarii statku, wyrzucone przez morze i wyłowione z morza, powinny być zgłoszone najbliższemu urzędowi celnemu.
1.
Przelot statków powietrznych przylatujących z zagranicy i odlatujących za granicę może odbywać się tylko drogami uznanymi i ogłoszonymi za przejścia graniczne (art. 23) oraz bez lądowania i zmiany ładunku.
2.
O przymusowym lądowaniu na polskim obszarze celnym statku powietrznego przelatującego przez ten obszar, przylatującego z zagranicy lub odlatującego za granicę dowódca statku obowiązany jest zawiadomić najbliższy urząd celny lub organ Milicji Obywatelskiej. Wznowienie lotu może nastąpić tylko za zezwoleniem jednego z tych organów, który może skierować statek odlatujący za granicę na wskazane lotnisko dla ponowienia odprawy celnej.
3.
O zrzuceniu na polskim obszarze celnym jakiegokolwiek przedmiotu ze statku powietrznego przelatującego przez ten obszar, przylatującego z zagranicy lub odlatującego za granicę, dowódca statku obowiązany jest zawiadomić drogą radiową zarząd najbliższego portu lotniczego, a ponadto - przy pierwszym lądowaniu - najbliższy urząd celny.
4.
Przepis art. 25 stosuje się odpowiednio do statków powietrznych i do pochodzących z nich przedmiotów.