Rozdział 3 - Opracowanie i uchwalanie budżetu Państwa i budżetu centralnego. - Prawo budżetowe.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1970.29.244
Akt utracił moc Wersja od: 1 czerwca 1975 r.
Rozdział 3.
Opracowanie i uchwalanie budżetu Państwa i budżetu centralnego.
Opracowanie i uchwalanie budżetu Państwa i budżetu centralnego.
Minister Finansów opracowuje projekt budżetu Państwa na podstawie:
1)
przedłożonych przez ministrów projektów części budżetu centralnego, 2)
przedłożonych przez prezydia wojewódzkich rad narodowych projektów dochodów i wydatków budżetów zbiorczych województw.1.
Ministrowie opracowują projekty właściwych części budżetu centralnego na podstawie zasad ustalonych przez Radę Ministrów oraz szczegółowych przepisów o opracowaniu projektu budżetu centralnego, wydanych przez Ministra Finansów na podstawie art. 91 ust. 1 pkt 1.2.
Minister Finansów rozpatruje i uzgadnia z ministrami projekty części budżetu centralnego, o których mowa w ust. 1.3.
Minister Finansów włącza do projektu budżetu centralnego projekty części dotyczących dochodów i wydatków Sejmu, Rady Państwa i Najwyższej Izby Kontroli.1.
W budżecie centralnym tworzy się rezerwę budżetową na wydatki nie przewidziane.2.
W poszczególnych częściach budżetu centralnego mogą być tworzone rezerwy celowe, których podział nie mógł być dokonany w okresie uchwalania budżetu. Podstawą planowania tych rezerw są w szczególności ustalone w narodowym planie gospodarczym środki rezerwowe poszczególnych jednostek organizacyjnych.Minister Finansów przedkłada Radzie Ministrów projekt ustawy budżetowej wraz z objaśnieniami i zaznajamia Radę Ministrów ze sprawami nie uzgodnionymi z ministrami i prezydiami wojewódzkich rad narodowych.
1.
Rada Ministrów uchwala projekt ustawy budżetowej i przedkłada go Sejmowi łącznie z projektem narodowego planu gospodarczego do dnia 30 listopada roku poprzedzającego okres budżetowy.2.
Projekt ustawy budżetowej zawiera: 1)
dochody i wydatki budżetu Państwa według działów, 2)
dochody i wydatki budżetu centralnego z podziałem na części i działy oraz łączne kwoty dochodów i wydatków (kosztów) zakładów budżetowych, środków specjalnych, gospodarstw pomocniczych, funduszów celowych i jednostek gospodarczych, o których mowa w art. 7 ust. 2, 3)
łączne kwoty dochodów i wydatków poszczególnych budżetów zbiorczych województw, udziały w dochodach budżetu centralnego, dotacje celowe i wyrównawcze oraz wpłaty wyrównawcze.3.
Rada Ministrów może w przypadkach uzasadnionych ważnymi względami państwowymi wprowadzić odchylenia od zasady ustalonej w ust. 2.4.
Rada Ministrów przedkłada Sejmowi wraz z projektem ustawy budżetowej: 1)
ogólne uzasadnienie budżetu Państwa, 2)
objaśnienie dochodów i wydatków budżetu centralnego oraz budżetów zbiorczych województw, 3)
objaśnienia w zakresie gospodarki finansowej przedsiębiorstw, 4)
objaśnienia dotyczące zakładów budżetowych, środków specjalnych, gospodarstw pomocniczych, funduszów celowych i jednostek gospodarczych, o których mowa w art. 7 ust. 2, 5)
informację o planie kredytowym.Jeżeli Rada Ministrów nie przedłoży Sejmowi projektu ustawy budżetowej w terminie określonym w art. 31 ust. 1, obowiązana jest w tym terminie przedłożyć projekt ustawy o prowizorium budżetowym.
1.
Po uchwaleniu przez Sejm ustawy budżetowej Minister Finansów lub z jego upoważnienia właściwi ministrowie ustalają szczegółowy podział dochodów i wydatków budżetu centralnego według klasyfikacji określonej w art. 5.2.
Plany finansowe jednostek budżetowych powinny być zgodne ze szczegółowym podziałem dochodów i wydatków, a plany finansowe zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, środków specjalnych, funduszów celowych i jednostek gospodarczych, o których mowa w art. 7 ust. 2, z wpłatami i dotacjami ustalonymi w szczegółowym podziale dochodów i wydatków budżetu centralnego.