Rozdział 2 - Dochody i wydatki budżetu centralnego i budżetów terenowych. - Prawo budżetowe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1970.29.244

Akt utracił moc
Wersja od: 1 czerwca 1975 r.

Rozdział  2.

Dochody i wydatki budżetu centralnego i budżetów terenowych.

1.
Dochodami budżetu centralnego są w szczególności:
1)
wpłaty przedsiębiorstw i zakładów budżetowych podległych naczelnym organom państwowym oraz wpłaty przedsiębiorstw podległych radom narodowym z tytułu różnic cen,
2)
opłaty za świadczenia i usługi wykonywane przez jednostki budżetowe podległe naczelnym organom państwowym oraz pobierane przez te jednostki dochody o charakterze administracyjnym i majątkowym,
3)
podatek od wynagrodzeń, cła oraz opłaty nie wymienione w art. 18, a pobierane przez jednostki podległe naczelnym organom państwowym,
4)
składki z tytułu ubezpieczenia społecznego.
2.
Dochodami budżetu centralnego są również wpływy z lokat i pożyczek.
1.
Dochodami budżetu terenowego są:
1)
dochody własne,
2)
dochody wyrównawcze:
a)
udziały w dochodach budżetu centralnego,
b)
udziały w dochodach budżetów innych rad narodowych,
c)
dotacje wyrównawcze,
3)
dotacje celowe.
2.
Wielkość dochodów wyrównawczych może być ustalona na okres wieloletni.

Dochodami własnymi budżetu terenowego są w szczególności:

1)
wpłaty przedsiębiorstw i zakładów budżetowych podległych radzie narodowej,
2)
opłaty za świadczenia i usługi wykonywane przez jednostki budżetowe podległe radzie narodowej oraz pobierane przez te jednostki dochody o charakterze administracyjnym i majątkowym,
3)
podatki od spółdzielczości,
4)
podatki: gruntowy, obrotowy i dochodowy od gospodarki nie uspołecznionej i od organizacji społecznych, od nabycia praw majątkowych, od nieruchomości i od lokali,
5)
należności scalone,
6)
pozostałe podatki, z wyjątkiem wymienionych w art. 16,
7)
wpłaty na rzecz Państwowego Funduszu Ziemi, opłata elektryfikacyjna, opłata melioracyjna, opłata za budowę urządzeń wodnych i inne opłaty wchodzące w skład zobowiązania pieniężnego wobec Państwa,
8)
opłata skarbowa,
9)
różne opłaty pobierane przez jednostki podległe radzie narodowej,
10)
określona przez Ministra Finansów część zysków osiąganych przez oddziały Powszechnej Kasy Oszczędności, działające na terenie poszczególnych województw,
11)
określona przez Ministra Finansów część marży handlowej niektórych przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym,
12)
dopłaty do cen napojów alkoholowych.
1.
Dochody z tytułu:
1)
wpłat przedsiębiorstw i zakładów budżetowych podległych radzie narodowej,
2)
opłat za świadczenia i usługi wykonywane przez jednostki budżetowe podległe radzie narodowej oraz pobierane przez te jednostki dochody o charakterze administracyjnym i majątkowym,
3)
różnych opłat pobieranych przez jednostki podległe radzie narodowej

- są dochodami budżetów właściwych rad narodowych.

2.
Dochody z tytułu:
1)
opłaty skarbowej,
2)
podatków z wyjątkiem podatków: od spółdzielczości, gruntowego, obrotowego i dochodowego od gospodarki nie uspołecznionej i od organizacji społecznych, od nabycia praw majątkowych, od nieruchomości i od lokali oraz z wyjątkiem należności scalonych i należności wymienionych w art. 16

- są dochodami budżetów tych rad narodowych, których jednostki podległe pobierają te dochody.

3.
Udziały w zyskach osiąganych przez oddziały Powszechnej Kasy Oszczędności stanowią dochody budżetów wojewódzkich rad narodowych.
4.
Dochody z tytułu:
1)
podatków od spółdzielczości,
2)
podatków: gruntowego, obrotowego i dochodowego od gospodarki nie uspołecznionej i od organizacji społecznych, od nabycia praw majątkowych, od nieruchomości i od lokali, z wyjątkiem podatków od nieruchomości i od lokali, o których mowa w ust. 7,
3)
należności scalonych,
4)
wpłat na rzecz Państwowego Funduszu Ziemi, opłaty elektryfikacyjnej, opłaty melioracyjnej, opłaty za budowę urządzeń wodnych i innych opłat wchodzących w skład zobowiązania pieniężnego wobec Państwa

- stanowią dochody budżetów powiatowych rad narodowych 1 .

5.
Część marży handlowej niektórych przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym stanowi dochód budżetów powiatowych, miejskich lub dzielnicowych rad narodowych.
6.
Dopłaty do cen napojów alkoholowych stanowią dochody budżetów powiatowych rad narodowych, rad narodowych miast stanowiących powiaty oraz miast wyłączonych z województw.
7.
Podatki od nieruchomości i od lokali położonych w miastach i osiedlach stanowią dochody budżetów miejskich rad narodowych i rad narodowych osiedli, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
1.
Wojewódzkie rady narodowe mogą z własnej inicjatywy lub na wniosek powiatowych rad narodowych przekazać na rzecz budżetów gromadzkich rad narodowych, rad narodowych osiedli i miast nie stanowiących powiatów niektóre z dochodów, o których mowa w art. 19 ust. 4.
2.
Wojewódzkie i powiatowe rady narodowe mogą ustalać udziały we wpłatach podległych im przedsiębiorstw oraz we wpłatach spółdzielni na rzecz budżetów rad narodowych, na których terenie znajdują się oddziały (zakłady) tych przedsiębiorstw lub spółdzielni.
3.
Wojewódzkie rady narodowe mogą ustalać:
1)
na rzecz budżetów rad narodowych niższego stopnia udziały w dochodach, określonych w art. 19 ust. 3,
2)
na rzecz budżetu terenowego udziały w dochodach powiatowych rad narodowych, określonych w art. 19 ust. 4 i 6.
4.
Powiatowe rady narodowe 2 mogą ustalać na rzecz budżetów rad narodowych niższego stopnia udziały w dochodach, o których mowa w art. 19 ust. 4.
5.
Powiatowe rady narodowe 3 mogą ustalać udział własny w podatku od nieruchomości, będącym dochodem rad narodowych miast nie stanowiących powiatów i osiedli.

Rada Ministrów może przekazać na rzecz budżetów terenowych niektóre dochody budżetu centralnego w całości lub w części.

1.
Jeżeli dochody własne budżetów terenowych nie wystarczają na pokrycie wydatków tych budżetów, mogą być przyznawane udziały w dochodach budżetu centralnego i dotacje wyrównawcze.
2.
Ustawa budżetowa, a w zakresie dochodów własnych rad narodowych uchwała budżetowa rady narodowej, może wprowadzić obowiązek:
1)
wyrównania radom narodowym, w określonym zakresie, wpływów z udziałów w dochodach budżetu centralnego (terenowego) w przypadku nieosiągnięcia wpłat planowanych w budżecie lub
2)
ograniczenia wpływów z tytułu udziałów w przypadku osiągnięcia wpłat większych od planowanych.
1.
Dotacja wyrównawcza służy zrównoważeniu budżetów terenowych i może być przyznana z budżetu centralnego lub z budżetu rady narodowej wyższego stopnia.
2.
W przypadku gdy planowane dochody budżetu zbiorczego województwa są wyższe niż planowane wydatki, ustawa budżetowa może ustalić wpłatę wyrównawczą z budżetu wojewódzkiej rady narodowej na rzecz budżetu centralnego.
3.
Uchwała budżetowa rady narodowej może ustalić wpłatę wyrównawczą z budżetu rady narodowej niższego stopnia w przypadku, gdy planowane dochody własne tego budżetu są wyższe niż planowane wydatki.
1.
Na sfinansowanie określonych zadań mogą być przyznawane radom narodowym dotacje celowe z budżetu centralnego lub z budżetu rady narodowej wyższego stopnia.
2.
Dotacje celowe nie wykorzystane na zadania, na które zostały przyznane, nie mogą być przeznaczone na inne cele i podlegają zwrotowi na rzecz budżetu, z którego zostały przyznane.
3.
Minister Finansów określa przypadki, w których nie wykorzystane dotacje celowe, ze względu na nieznaczną wysokość, nie podlegają zwrotowi na rzecz budżetu centralnego.
4.
Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do prezydiów rad narodowych w zakresie dotacji celowych udzielanych z budżetów terenowych.
1.
Budżet centralny obejmuje wydatki na zadania realizowane przez naczelne organy państwowe i jednostki im podległe, a w szczególności na:
1)
zadania gospodarcze w zakresie przemysłu, budownictwa, rolnictwa i leśnictwa, transportu i łączności oraz obrotu towarowego,
2)
zadania w zakresie nauki, oświaty i wychowania, szkolnictwa wyższego, postępu technicznego, kultury i sztuki, ochrony zdrowia, kultury fizycznej oraz ubezpieczeń i świadczeń społecznych,
3)
utrzymanie naczelnych organów władzy i administracji, organów wymiaru sprawiedliwości i prokuratury oraz bezpieczeństwa publicznego,
4)
obronę narodową,
5)
obsługę długów i udzielanie pożyczek państwowych.
2.
Budżety terenowe obejmują wydatki na zadania realizowane przez rady narodowe i jednostki im podległe, a w szczególności na:
1)
zadania gospodarcze w zakresie przemysłu terenowego, budownictwa, rolnictwa i leśnictwa, transportu, obrotu towarowego oraz gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,
2)
zadania w zakresie oświaty i wychowania, kultury i sztuki, ochrony zdrowia, kultury fizycznej oraz świadczeń społecznych,
3)
utrzymanie rad narodowych i ich prezydiów oraz terenowych organów administracji państwowej.
3.
W przypadkach określonych przez Radę Ministrów:
1)
niektóre zadania wymienione w ust. 1 mogą być finansowane z budżetów terenowych,
2)
niektóre zadania wymienione w ust. 2 mogą być finansowane z budżetu centralnego.
1 Z dniem 1 czerwca 1975 r. wojewódzkie rady narodowe, w stosunku do dochodów z tytułu podatków od spółdzielczości, zgodnie z § 2 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 1975 r. w sprawie określenia zadań i uprawnień należących do powiatowych rad narodowych i naczelników powiatów, które przejmują wojewódzkie rady narodowe i wojewodowie (Dz.U.75.17.94).
2 Z dniem 1 czerwca 1975 r. wojewódzkie rady narodowe zgodnie z § 2 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 1975 r. w sprawie określenia zadań i uprawnień należących do powiatowych rad narodowych i naczelników powiatów, które przejmują wojewódzkie rady narodowe i wojewodowie (Dz.U.75.17.94).
3 Z dniem 1 czerwca 1975 r. wojewódzkie rady narodowe zgodnie z § 2 pkt 2 lit. c) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 1975 r. w sprawie określenia zadań i uprawnień należących do powiatowych rad narodowych i naczelników powiatów, które przejmują wojewódzkie rady narodowe i wojewodowie (Dz.U.75.17.94).