Rozdział 6 - Odpowiedzialność dyscyplinarna i służbowa. - Prawa i obowiązki pracowników służby dyplomatyczno-konsularnej.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1975.3.10
Akt utracił moc Wersja od: 24 stycznia 1977 r.
Rozdział 6
Odpowiedzialność dyscyplinarna i służbowa.
Odpowiedzialność dyscyplinarna i służbowa.
§ 21.
1.
Pracownicy służby dyplomatyczno-konsularnej zatrudnieni na podstawie mianowania ponoszą odpowiedzialność dyscyplinarną za naruszenie swych obowiązków służbowych i uchybienie godności pracownika służby dyplomatyczno-konsularnej.2.
Pracownikom wymienionym w ust. 1 za przewinienia służbowe mniejszej wagi nie uzasadniające wszczęcia postępowania dyscyplinarnego wymierza się kary porządkowe upomnienia lub nagany.§ 22.
1.
Kary porządkowe wymierzają pracownikom zatrudnionym w Ministerstwie Spraw Zagranicznych - kierownik komórki organizacyjnej, w której pracownik jest zatrudniony, a pracownikom zatrudnionym w przedstawicielstwie dyplomatycznym lub urzędzie konsularnym - szef przedstawicielstwa lub urzędu.2.
Od orzeczenia o wymierzeniu kary porządkowej przysługuje ukaranemu, w terminie 7 dni od zawiadomienia go o ukaraniu, odwołanie do Ministra Spraw Zagranicznych, którego decyzja jest ostateczna.§ 23.
Wymierzona kara porządkowa ulega zatarciu po roku nienagannej pracy.§ 24.
Karami dyscyplinarnymi są:1)
nagana z ostrzeżeniem,2)
pozbawienie możliwości awansowania na okres do dwóch lat, licząc od najbliższego terminu, w którym pracownik mógł być awansowany,3)
obniżenie stopnia służbowego o jeden szczebel,4)
wydalenie ze służby.§ 25.
1.
W sprawach dyscyplinarnych orzekają komisje dyscyplinarne działające przy Ministrze Spraw Zagranicznych:1)
w pierwszej instancji - Komisja Dyscyplinarna,2)
w drugiej instancji - Odwoławcza Komisja Dyscyplinarna.2.
Przewodniczących i członków komisji dyscyplinarnych określonych w ust. 1 powołuje na okres dwóch lat Minister Spraw Zagranicznych.§ 26.
Nie można wszcząć postępowania dyscyplinarnego po upływie sześciu miesięcy od dnia powzięcia przez przełożonego wiadomości o popełnionym przewinieniu ani po upływie dwóch lat od popełnienia przewinienia.§ 27.
Minister Spraw Zagranicznych w porozumieniu z Ministrem Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej oraz po porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Państwowych i Społecznych określi tryb postępowania przed komisjami dyscyplinarnymi oraz sposób wykonania kar dyscyplinarnych i ich zatarcia.§ 28.
1.
Pracownika służby dyplomatyczno-konsularnej zawiesza się w pełnieniu obowiązków służbowych w wypadkach, gdy dobro służby wymaga niezwłocznego odsunięcia go od pełnienia obowiązków służbowych, w szczególności w związku z wszczęciem postępowania karnego lub dyscyplinarnego.2.
Decyzję o zawieszeniu pracownika w pełnieniu obowiązków służbowych podejmuje Minister Spraw Zagranicznych.3.
Zawieszenie pracownika w pełnieniu obowiązków może nastąpić w ciągu 14 dni od dnia uzyskania wiadomości o przyczynie uzasadniającej zawieszenie i nie może trwać dłużej niż miesiąc, chyba że przeciwko pracownikowi toczy się postępowanie karne lub dyscyplinarne, z powodu którego nastąpiło zawieszenie. Zawieszenie może trwać dłużej niż miesiąc także w wypadku, gdy w okresie zawieszenia pracownikowi wypowiedziano stosunek pracy.