§ 4. - Prawa i obowiązki głównych księgowych budżetów, jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1991.40.174

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1998 r.
§  4.
1.
Do obowiązków głównego księgowego jednostki należy:
1)
prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami, polegające zwłaszcza na:
a)
zorganizowaniu sporządzania, przyjmowania, obiegu, archiwowania i kontroli dokumentów w sposób zapewniający:
-
właściwy przebieg operacji gospodarczych,
-
ochronę mienia będącego w posiadaniu jednostki,
-
sporządzanie kalkulacji wynikowych kosztów wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości finansowej,
b)
bieżącym i prawidłowym prowadzeniu księgowości oraz sporządzaniu kalkulacji wynikowej kosztów wykonawczych zadań i sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający:
-
terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych,
-
ochronę mienia będącego w posiadaniu jednostki oraz terminowe i prawidłowe rozliczanie osób majątkowo odpowiedzialnych za to mienie,
-
prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych,
c)
nadzorowaniu całokształtu prac z zakresu rachunkowości, wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne oraz jednostki nie bilansujące samodzielnie,
2)
prowadzenie gospodarki finansowej jednostki zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegające zwłaszcza na:
a)
wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji jednostki,
b)
zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez jednostkę,
c)
przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
d)
zapewnieniu terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,
3)
analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji jednostki,
4)
dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej:
a)
wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych mu obowiązków,
b)
wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonywania planów finansowych jednostek oraz ich zmian,
c)
następnej kontroli operacji gospodarczych jednostki stanowiących przedmiot księgowań,
5)
kierowanie pracą podległych komórek organizacyjnych oraz pracowników,
6)
opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez kierownika jednostki, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności: zakładowego planu kont, obiegu dokumentów (dowodów księgowych), zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji.
2.
Do obowiązków głównych księgowych budżetów, oprócz obowiązków określonych w ust. 1, należy także:
1)
wstępna kontrola legalności dokumentów dotyczących wykonywania budżetu oraz jego zmian,
2)
opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu i ich analiz.